Spojka / prislusenstvi autodíly
Určitě si vyberte konkrétní auto, jinak riskujete, že si koupíte náhradní díl, který nebude pasovat do vašeho auta. Upozornění: náš systém vyhledávání vám může zobrazit pouze výsledky relevantní pro konkrétní typ vozidla.
Spojka / prislusenstvi náhradní díly pro auto
Spojka / prislusenstvi autodíly pro Top výrobců
Spojka / prislusenstvi: díly pro top modely aut
Spojka / prislusenstvi náhradní díly – všechny důležité informace o funkci, instalaci, diagnóze a životnosti
Spojka se používá při řazení rychlostí na odpojení motoru od převodovky na krátký čas, a na jejich hladké opětovné spojení. Spojka je také určena pro ochranu převodovky před přetížením, a na tlumení vibrací, které tvoří běžící motor.
Design spojky
Hlavní součástky jsou:
- Setrvačník. Je instalován na klikové hřídeli motoru. Slouží jako pohonný prvek pro spojku a tlumí vibrace.
- Sestava krytu spojky. Skládá se z krytu spojky, přítlačného talíře a membránové pružiny. Kryt spojky je kryt, který je bezpečně spojen se setrvačníkem motoru. Membránová pružina uvádí tlak na přítlačný talíř, který tlačí spojkový kotouč směrem k setrvačníku. Přítlačný talíř je spojen s krytem pomocí pohonných řemínků. Když se spojka odpojí, tlak uvedený membránovou pružinou se sníží a přítlačný talíř se odpojí od spojkového kotouče.
- Spojkový kotouč. Je instalován na vstupní hřídeli převodovky. Drážkový spoj umožňuje kotouči pohybovat se podél hřídele. Když řidič řadí rychlosti, tento kotouč se odtáhne od setrvačníku, a točivý moment se dále nepřenáší. Obě strany kotouče mají třecí obložení, které jim poskytuje potřebnou třecí sílu pro přenos točivého momentu.
- Vypínací ložisko. Je instalováno na rotační ose sestavy. Když řidič zatlačí spojkový pedál, ložisko stlačí prsty membránové pružiny a uvolní přítlačný talíř.
- Spojková vidlice nebo páka. Pohybuje ložiskem, když je pedál stlačen. Vidlice je spojena s pedálem prostřednictvím lanka, a páka - hydraulickým pohonným prvkem.
Tipy k údržbě
- Rozjíždějte se vždy při zařazeném prvním rychlostním stupni. Jedinou výjimkou je případ, kdy se rozjíždíte na kluzkém povrchu.
- Zatlačte spojkový pedál rychlým pohybem až na doraz, ale pouštějte ho pomalu, aby nedošlo k proklouznutí.
- Když dlouho stojíte na místě, například před semafory, přeřaďte na neutrál: sníží se tím zátěž kladena na vypínací ložisko.
- Hned, když přeřadíte na požadovanou rychlost, nohu z pedálu dejte pryč, abyste ho náhodou znovu nezatlačili.
- Auto nepřetěžujte.
- Pokud vaše auto zapadlo, a kola se protáčejí, nedoporučuje se využít techniku kývání s autem. Takto můžete snadno přehřát a spálit třecí obložení.
- Nepodřazujte, když jdete z kopce.
- Zkuste jezdit klidně a opatrně. Rychlé rozjíždění se a návyk řízení rychlosti auta používáním spojky vede k předčasnému selhání systému.
Příznaky selhání
Prodloužená dráha pohybu pedálu indikuje problémy s aktivačním mechanismem. Lanka se mohlo natáhnout, nebo z hlavního či pracovního válce může unikat pracovní kapalina. Spálený zápach v interiéru auta se objeví, když komponenty systému prokluzují. Problém je často spojen se sníženým výkonem auta, zvýšenou spotřebou paliva, a motor se může někdy přehřívat. Problémy s řazením rychlostí, trhání autem, skřípání, neobvyklé zvuky mohou být příznaky, že spojka se zcela neodpojila. Někdy může řidič cítit i vibrování, když je spojka zapojena. Stane se to, když se olej dostane na třecí obložení; když se zdeformuje membránová pružina; když se uvolní silentbloky motoru nebo když se opotřebují drážky spojkového kotouče.
Příčiny selhání
Neúplné odpojení spojky může být způsobeno deformací spojkového kotouče, opotřebením a poškozením jeho drážek nebo třecího obložení, a také slabou membránovou pružinou nebo poškozeným aktivačním mechanismem. Často je to důsledkem poškození drážek náboje vlivem koroze, která je způsobena nedostatečným mazáním. Prokluz mechanismu se objeví ze stejného důvodu. Deformace kotoučů může být způsobena nesprávnou instalací nebo přehříváním spojky vlivem agresivní jízdy.
Někdy má prokluz spojky nebo trhání autem původ v zaolejovaných třetích talířích. Může to být způsobeno únikem ze vstupní hřídele převodovky, z těsnění klikové hřídele nebo z nesprávně nastaveného hydraulického aktivačního prvku.
autodoc.cz: pouze kvalitní produkty pro automobily
V našem online obchodě si vždy můžete koupit komponenty spojky za dobrou cenu. Přihlaste se k odběru našich novinek.
Užitečné informace o funkcích, příčinách poruch, diagnostice a intervalech výměny
Top 15 bestsellerů ze Spojka / prislusenstvi sekce
Doporučované náhradní díly ze Spojka / prislusenstvi sekce. Tyto díly jsou hity prodejnosti. Kupte si naše výrobky a využijte všechny naše skvělé nabídky.