Obsah
Jak poznat vadný homokinetický kloub?
Takzvaný homokinetický kloub nese název, který zní složitěji, než jaká je jeho skutečná podstata. Jedná se o součástku k přenosu síly využívanou ve chvíli, kdy se stýkají dva hřídele. Jeho porucha může vést k vážnému poškození hnacího ústrojí vozidla, proto se v následujícím textu blíže seznámíme s nejdůležitějšími informacemi o tomto komponentu a také s tím, jak lze závadu včas rozpoznat.
Jak takový kloub funguje a k čemu je potřeba?
Homokinetické klouby se již dlouho využívají v různých průmyslových oblastech, avšak obzvláště důležitou roli hrají v automobilovém sektoru. Homokinetický kloub pro auto totiž má za úkol propojit poloosu s kolem. Přesněji řečeno, a to je ještě podstatnější, jeho úkolem je zajistit, aby energie byla přenášena na kola beze ztrát. Proto se tyto součástky nejčastěji vyskytují na hnané nápravě.
Co ale přesně je „homokineťák“? Ve své podstatě se jedná o kulový kloub. Uvnitř pouzdra se nachází kloub, kterým lze pomocí malých kuliček pohybovat pod určitým úhlem. Obklopen je pryžovou manžetou, která má nesmírně důležitý úkol chránit vnitřek součástky před vnějšími vlivy. Při silném natočení volantu se kloub odpovídajícím způsobem posune a zaručí, že hnací hřídel auta dokáže přenést svou sílu až na kola. Na nepoháněné nápravě pak není zapotřebí, jelikož tam nedochází k žádnému přenosu síly.
Typické symptomy poškození
Kloub je bohužel také jedním z komponentů, které se velmi snadno poškodí a tvoří tak určité slabé místo v zavěšení kol. Ochranné kryty, jako je např. protiprachová manžeta na poloose, zajišťují, aby se do kloubu nedostaly žádné cizí částice, zejména prach, písek, štěrk apod. Kloub je totiž důkladně promazán, aby se tření snížilo na minimum. Dostane-li se do něj třeba písek nebo jiné nečistoty, smísí se s mazivem a vytvoří tak drsnou, brusnou pastu, která bude postupně rozkládat jednotlivé součásti kloubu.
Nyní, když už víme, že nejčastější příčinou selhání homokinetického kloubu bývá roztržená manžeta, se podívejme, jak se dá takové poškození odhalit. Dále jsou uvedeny typické příznaky toho, že s danou součástkou něco není v pořádku:
Vrzavé zvuky při zatáčení: Když si jich již nevšimnete při běžné jízdě, zajeďte na místo, kde můžete nerušeně jezdit. Pak zatočte plně na jednu stranu a pomalu přidávejte plyn. Vnímáte praskání a skřípání ozývající se ze strany, do které natáčíte? Pokud tomu tak je, je to dobrá indicie závady v zavěšení kol, popřípadě také poškození homokinetického kloubu.
Neklidná jízda: I bez předchozího testu jste zaznamenali, že chod vašeho auta již není stabilní a abyste se udrželi na trati, musíte zatáčet příliš volantem? Jedná se o ještě zřetelnější signál, že byste měli důkladně zkontrolovat zavěšení svého vozu. V nejhorším případě by mohlo dojít k úplnému zlomení kloubu, což by mohlo mít za jízdy velice závažné následky.
Optické poškození: Pokud si stále tak úplně nejste jisti, můžete své auto jednoduše zvednout pomocí heveru a pořádně si kloub prohlédnout. Najděte k tomu součástku a zkontrolujte zejména protiprachovou manžetu. Je prasklá, křehká? Uniká z ní kapalina nebo je na omak ztuhlá? Pokud zjistíte jakýkoli z těchto problémů, bude nejrozumnější navštívit servis.
Vyměnit svépomocí nebo nechat vyměnit?
Takové otázky si můžete třeba klást, pokud potřebujete namontovat nový homokinetický kloub u vaší Škody Octavia 1. A opravdu, pro zručné kutily je tato záležitost docela dobře zvládnutelná. Nejsou k tomu zapotřebí ani žádné speciální nástroje. Jediné, co je důležité, je, abyste dokázali danou součástku snadno najít a odstranit, neboť bývá často velmi pevně spojena se zbytkem nápravy. Nesmírně důležitá je pochopitelně i zpětná montáž, vždyť koneckonců manipulujete se základními pilíři svého vozu. Alternativou může být zakoupení potřebného a dokonale pasujícího kloubu přes internet a jeho přivezení do servisu na termín výměny. Takto přesto ušetříte určitou částku peněz a můžete si bezstarostně vychutnávat své auto.
Užitečné video k danému tématu:
Jak vyměnit homokinetický kloub
TOP produkty na toto téma: