Obsah
Atmosférický motor: výhody a rozdíly oproti turbomotoru
Každý, kdo v dnešní době uvažuje o koupi nového vozu, se jim jen stěží vyhne: řeč je o turbodmychadlo do auta. Jsou standardní výbavou téměř všech novějších aut a tvoří tak neodmyslitelnou součást každodenního silničního provozu. Nicméně jistá skupina nadšenců a odborníků s tím nadále nesouhlasí a tvrdí, že i atmosférické motory mají v automobilovém průmyslu své pevné místo. O co přesně jde a zda je přeplňovaný motor skutečně vždy lepší, si objasníme v následujícím článku.
Kdy je motor atmosférický?
Abychom se dobrali k velkému rozdílu mezi těmito dvěma typy motorů, je nejdříve důležité pochopit, jak funguje spalovací motor. Konkrétněji nás zajímá samotný proces spalování. K tomu totiž nestačí pouhé palivo. Do spalovací komory se musí rovněž dostat vzduch. V autě s přeplňovaným motorem je tento vzduch stlačován turbodmychadlem resp. kompresorem a vstupuje do válce, díky čemuž se do něj vejde větší množství vzduchu, a to pak má pozitivní vliv na výkon a spotřebu pohonných hmot.
Důležitá odlišnost u atmosférického motoru spočívá v tom, že vzduch se do válce nasává podtlakem, jenž odpovídá tlaku vnějšího ovzduší - odtud pramení i jeho název. Jinými slovy je atmosférický motor takový, který není opatřen turbodmychadlem. Atmosférické motory navíc často využívají tzv. karburátory osobních automobilů, které zajišťují optimální složení směsi vzduchu a paliva.
Atmosférický motor vs. turbo
Nyní se však zaměřme na konkrétní výhody vozů s turbodmychadlem. Jak už bylo uvedeno, přeplňování motoru vede ke zvýšení výkonu při současném snížení spotřeby paliva, avšak v porovnání s motorem s přirozeným plněním dochází navíc k zlepšení emisních hodnot. Tím lze snadno vysvětlit i trend výrobců automobilů, vždyť jejich zákazníci chtějí mít pod kapotou plno koní, zatímco kontrolní orgány pečlivě dbají na množství emitovaných škodlivin.
RIDEX Turbodmychadlo
turbodmychadlo, olejem chlazený, pneumatický, s těsněním, vč. Sada těsnění, bez sběrného výfuk.potrubí, Hliník
RIDEX Turbodmychadlo
turbodmychadlo, Turbodmychadlo / chladič plnicího vzduchu, Nafta, 4 eura, pneumatický, bez těsnění
RIDEX Turbodmychadlo
turbo, VNT / VTG, elektrický, bez materiálu pro namontování/upevnění
BTS TURBO Turbodmychadlo
turbodmychadlo
ALANKO Střed turbodmychadla
A jaké jsou tedy výhody atmosférických motorů? Z technického hlediska existuje pouze jedna skutečná převaha - jednodušší konstrukce pohonných jednotek. Možná to nezní příliš přesvědčivě, ale nemálo řidičů oceňuje právě onu spolehlivost méně komplikovaných, přirozeně plněných agregátů. Ovšem vozy s turbodmychadlem se v posledních letech hodně zlepšily, a tak už ani tato přednost není tak výrazná jako kdysi.
Nehledě na to, a to je pro většinu lidí asi důležitější faktor, je tu i samotný požitek z jízdy. Auta s turbodmychadly mají ustálený a vysoký zátah, a to i při relativně nízkých otáčkách. U klasických motorů je to jistý kus „práce“, než se člověk dočká špičkového výkonu svého vozu, a pro mnohé je právě to mimořádným zážitkem. Zvlášť když usednou za volant některého z aut s nejvýkonnějším atmosférickým motorem, jako je třeba Lexus LFA nebo Ferrari 458 Speciale.
Náležitá péče
Možná si kladete otázku, které součástky motoru auta jsou nezbytné pro kvalitní péči a co jiného je zapotřebí, aby vám vydržel co nejdéle. Bohudík to není nijak zvlášť složité. Obecně platí, že nový motor se má nejprve zajet. To obvykle znamená, že byste se neměli omezovat pouze na jednu konstantní rychlost, ale naopak je důležité pravidelně zařazovat všechny převodové stupně. Jen staršímu motoru může časté řazení uškodit. Nicméně to neznamená, že váš vůz musíte příliš šetřit. Ba právě naopak: Ne nadarmo slyšíte zejména zkušené motoristy hovořit o tom, že je občas třeba vyhnat pavouky. Tím se rozumí periodické a důkladné zahřátí motoru, aby se ze systému „vypálily“ usazeniny, částice sazí nebo jiná cizí tělesa.