Obsah
Brzdová kapalina Dot 3 vs Dot 4 – jaký je rozdíl mezi nimi?
K dobrému porozumění brzdovým kapalinám jsou zapotřebí jisté základní znalosti. Problémy řidičům může způsobovat totiž nejen množství rozdílných výrobců a typů. Některé pojmy, jako je třeba DOT, o kterém si dnes povíme více, mohou být velmi matoucí. V tomto článku se dozvíte, co přesně se za touto zkratkou skrývá a co je potřeba o takových kapalinách vědět ještě.
Co znamená označení DOT?
Pokud si například chcete pořídit brzdovou kapalinu pro svou Octavii 1, určitě si na balení kapaliny všimnete zkratky DOT spolu s číslem. Tato písmena odkazují na americké ministerstvo, konkrétně na Ministerstvo dopravy (Department of Transportation), zkráceně DOT. Dnes se toto označení ovšem užívá mezinárodně a slouží k rozlišování brzdových kapalin různých tříd a vlastností.
Brzdové kapaliny DOT 3 a DOT 4 pro auta se liší především svou tepelnou odolností (suchý a mokrý bod varu), viskozitou a stlačitelností. Z tohoto důvodu vám přinášíme stručné srovnání těchto dvou typů.
ATE Brzdová kapalina
1l
BREMBO Brzdová kapalina
1l
A.B.S. Brzdová kapalina
1l
A.B.S. Brzdová kapalina
0,5l
ATE Brzdová kapalina
5l
DOT 3:
Tento typ se vyskytuje převážně již jen ve starších vozidlech. Jeho bod varu za sucha činí 205 °C, zatímco jeho mokrý bod varu je 140 °C. Mokrý bod varu udává teplotu varu roztoku brzdové kapaliny a 3,5 % vody. Jeho viskozita se pohybuje kolem 1 500 mm²/s. Největší výhodou této třídy je její nižší agresivita vůči těsnění motoru vozidla.
DOT 4:
Tato vylepšená verze se vyznačuje celkově vyšší tepelnou odolností a také lepší viskozitou. Vyjádřeno v číslech to znamená, že suchý bod varu má hodnotu 230 °C, zatímco mokrý 155 °C. Viskozita je přibližně 1 800 mm²/s. Jednoznačně největším kladem této varianty je vyšší tepelná odolnost, která zároveň zajišťuje i větší bezpečnost v případě, že by se kapalina vlivem vnějších nebo vnitřních faktorů příliš zahřála. Znamená to, že si kapalina déle zachovává své vlastnosti, netvoří se v ní bublinky a dokonale funguje i za vysokých teplot.
K2 Brzdová kapalina
0,5l
VALEO Brzdová kapalina
1l
VALEO Brzdová kapalina
0,5l
TEXTAR Brzdová kapalina
1l
FEBI BILSTEIN Brzdová kapalina
0,25l, Obsah: 250ml
Jsou kapaliny s odlišnými názvy vzájemně zaměnitelné?
Brzdová kapalina rozhodně patří k těm látkám, které je třeba časem vyměnit nebo alespoň doplnit. Pokud je tedy hladina v nádobce brzdové kapaliny automobilu nižší, než je třeba, je vhodné ji dolít. A možná také máte v garáži ještě staré balení se směsí DOT 3 a uvažujete: Co se stane, když smíchám dva různé druhy kapaliny dohromady?
To bohužel nebude mít pro váš vůz velmi pěkné následky. Velkým problémem totiž je, že obě kapaliny mají rozdílné vlastnosti a mohou se odlišovat i v několika jiných ohledech. To sice nemusí automaticky znamenat, že vaše brzdy přestanou fungovat. Naopak, pravděpodobně si toho zpočátku ani moc nevšimnete, ba dokonce vůbec. Může se však znatelně změnit žáruvzdornost, výdrž a také účinnost kapaliny, což v nesprávných situacích má potenciál být fatální. Proto je vhodné při doplňování vždy používat kapalinu stejného výrobce a stejné kategorie, aby byla zaručena maximální bezpečnost.
TOP produkty na toto téma:
- Brzdová kapalina Octavia 2
- Brzdová kapalina Ford Focus
- Brzdová kapalina Fabia 1
- Brzdová kapalina Peugeot 206
- Brzdová kapalina Opel Astra G