Obsah
Co je to elektrické turbo do auta: výhody a nevýhody
Kdo by si to někdy nepřál: Toužíte po tom, aby vaše o něco starší (nebo i zbrusu nové) auto mělo poněkud vyšší výkon, ale nechcete utrácet tisíce korun za komplikovanou přestavbu nebo se dlouhé dny trápit v domácí dílně? A co třeba elektrické turbodmychadlo, které lze jednoduše namontovat před sací potrubí a pohánět baterie vašeho auto? Zní to celkem snadno a logicky, avšak tato zařízení přinášejí svá úskalí. Podívejme se proto, co je na takových turbokompresorech výhodné a co je méně příznivé.
RIDEX Střed turbodmychadla
RIDEX Turbodmychadlo
turbodmychadlo, Turbodmychadlo / chladič plnicího vzduchu, Nafta, 4 eura, pneumatický, bez těsnění
RIDEX Turbodmychadlo
turbodmychadlo, 4 eura, olejem chlazený, pneumatický, s těsněním, bez sběrného výfuk.potrubí, Hliník, Ocel
RIDEX Turbodmychadlo
turbodmychadlo, pneumaticky regulovaný stavitelný element (Aktuator), chlazený vzduchem, podtlakově řízený, s těsněním, vč. Sada těsnění, Ocel, Hliník
BTS TURBO Turbodmychadlo
turbodmychadlo
Princip fungování turbodmychadla
Nejprve si však povíme několik obecných slov o přeplňování motorů. Klasické turbodmychadlo do auta pracuje s jinak nevyužitou energií výfukových plynů z agregátu. Tyto horké a rychlé výstupní spaliny jsou proháněny skrze turbínu uvnitř zařízení a současně je z okolí nasáván čerstvý vzduch, který se pomocí energie turbíny stlačuje. Chladičem se tento vzduch ochladí na optimálnější teplotu pro spalování a tak vstupuje do spalovací komory. Protože byl předem stlačen, vejde se ho do válců více, než kdyby byl pouze nasáván podtlakem. Výsledkem toho může být výrazné celkové zvýšení výkonu.
Klasická turbodmychadla poháněná výfukovými zplodinami ovšem mají kromě poměrně nákladné instalace ještě jednu menší slabinu. Skutečně účinnými a užitečnými se stávají až od dosažení přibližně 1500 otáček za minutu. Teprve pak se uvolní dostatečné množství výfukových plynů na pohon turbíny kompresoru a turbo se takříkajíc „rozběhne“.
Jak funguje e-turbo?
Velký rozdíl lze logicky odvodit již z názvu: Elektrická turbodmychadla jsou poháněna elektřinou, nikoli výfukovými plyny. Jejich největší předností je, že nemusí být složitě napojeny na výfukové potrubí ani na sací trakt. V závislosti na modelu je stačí nasadit přímo na sací potrubí a připojit k elektrickému zdroji. Jsou tudíž nezávislé na výstupních spalinách vozidla, přičemž jejich základní funkce je jinak víceméně stejná. Stlačování a nasávání vzduchu zajišťuje elektromotor, který jej dopravuje do spalovací komory stejným způsobem jako turbodmychadlo výfukových plynů – třeba i jako turbo pro Škoda Octavia.
Výhody a nevýhody
Nyní tedy známe hlavní odlišnosti mezi oběma variantami a víme, že mají koneckonců stejný cíl: Nahánět vzduch do válců s co největší kompresí.
Pojďme se tedy nejdříve věnovat pozitivním aspektům e-turba. V první řadě bychom mohli vyzdvihnout již zmíněnou samostatnost od výfukových plynů. Neboť na rozdíl od konvenčních vozidel, která skutečně těží z kompresoru až od určitého výkonu motoru a odpovídajících vysokých otáček, dokáže elektrická verze stlačovat a tím zvyšovat výkon prakticky hned po rozjezdu. Kromě toho stojí za zmínku také poměrně jednoduchá instalace a uvedení systému do provozu.
ALANKO Střed turbodmychadla
NTY Turbodmychadlo
turbodmychadlo
BTS TURBO Turbodmychadlo
turbodmychadlo, zelená/bílá, šedá/červená, s materiálem pro namontování/upevnění, TURBO SERVICE SET ORIGINAL
NTY Turbodmychadlo
turbodmychadlo
HOLSET Turbodmychadlo
turbodmychadlo
Jenže, a to je bohužel nepopiratelné, elektrická turbodmychadla vykazují také celou řadu poměrně závažných nedostatků. A ty začínají již u samotného výkonu: Jen velmi malá část současných elektromotorů na trhu dokáže vyvinout dostatečný výkon na to, aby mohly pohánět turbokompresor v takové míře, aby došlo k účinnému stlačení vzduchu. Je daleko pravděpodobnější, že komprese bude výrazně zaostávat za kompresí klasického turbodmychadla. Tím to ale nekončí, jelikož k samotnému provozu kompresoru se v první řadě musí vynaložit velké množství energie, což může v konečném důsledku vést ke ztrátám energie, protože výkon elektrického motoru nelze převést na větší výkon toho spalovacího.
Velkým rizikem u e-turba je tedy potenciální vysoká spotřeba energie při velmi malém dodatečném výkonu.
Shrnutí
I přesto, že na první pohled vypadají prakticky stejně a slibují podobné výsledky: Elektrická a konvenční turbodmychadla nejsou totéž. Ačkoli jednodušší instalace a nepříliš vysoké pořizovací náklady jsou velice lákavé, jen málokteré vozidlo disponuje nezbytným zdrojem energie pro efektivní a zejména dlouhodobý provoz takového turbokompresoru. Ti, kteří skutečně hledají trvalou a osvědčenou formu zlepšení jízdních parametrů svého vozu, jsou na tom i nadále lépe s turbodmychadly pracujícími s výfukovými plyny. Tento posudek se však může již za několik let změnit. Vzhledem k vývoji stále výkonnějších a úspornějších elektromotorů se může brzy stát realitou, že vhodnější variantou bude právě to e-turbo.
TOP produkty na toto téma: