Obsah
Co je to vstřikovač paliva pro auto a jak se projevuje jeho závada?
Vstřikování paliva je nezbytnou součástí každého spalovacího motoru. Jedná se o systém, který zajišťuje, že se benzin či nafta vstřikují do válců pod správným tlakem, aby se tam mohly dobře rozprostřít. Jak přesně ale takové vstřikovače fungují a co můžete podniknout, pokud máte podezření, že by mohly být poškozené? To vše si objasníme v následujícím článku.
Co je to vstřikovač paliva?
Přesněji řečeno, vstřikovač paliva je vlastně součást celého systému, který se u jednotlivých vozů a modelů může výrazně lišit. Existují vstřikovače pro benzínová a naftová auta, systémy, které palivo přivádí přímo nebo oklikou, a rovněž hybridní systémy. Proto bychom se zde chtěli věnovat jen úplným základům.
Pohonné hmoty, které se nacházejí v nádrži na benzin či naftu, je třeba přesměrovat do spalovacího prostoru. To lze provést hned různými způsoby. U zážehových motorů je například rozšířené tzv. přímé vstřikování. To znamená, že se benzin pod vysokým tlakem vstřikuje přímo do spalovací komory a pak se rovnou spaluje. U vozidel se vznětovým motorem se většinou využívá tzv. systém common rail. U něj existuje podlouhlý zásobník, ve kterém je nafta dočasně uložena pod velmi vysokým tlakem. V požadovaném okamžiku je pak vstřikována do spalovací komory prostřednictvím vstřikovacích trysek.
Kromě těchto přímých systémů existují také nepřímé způsoby vstřikování, jejichž zástupců je opět několik. Základní princip spočívá v tom, že vedle palivové nádrže a spalovací komory existuje ještě dodatečná komůrka. Pohonné hmoty se do ní přivádějí ještě během procesu stlačování ve válci a čekají tam, až se přes sací trakt dostanou do spalovací komory.
Přednosti a nevýhody přímého a nepřímého vstřiku
Jak už to tak bývá, situace ani zde není zcela jednoznačná. Oba systémy totiž disponují celou řadou bodů, které se přimlouvají za ně či nikoliv. Začněme tedy u účinnosti. V tomto ohledu vynikají systémy s přímým vstřikováním, jelikož tento režim je výslovně navržen tak, aby zajistil co nejefektivnější plnění spalovacího prostoru.
Nicméně nepřímá varianta dokáže zabodovat v kategorii druhé: sklon k poruchovosti. Zde je třeba zvážit více faktorů. Jednak je konstrukce systémů, které fungují nepřímo, mnohem jednodušší, čímž se také snáze udržují. Dále dochází méně často k poruchám, chybám a podobně. Kromě toho je nutné zmínit také sací trakt, kterým v případě nepřímého vstřiku prochází jak vzduch, tak i palivo.
U systémů s vysokotlakým přímým vstřikováním je naopak touto cestou přiváděn pouze vzduch. To má za následek, že se potrubí může časem znečistit a na vnitřních stěnách se vytvoří usazeniny. Zbytky uhlíkových usazenin se tak mohou dostat do spalovacích komor a zapříčinit tam zhoršené spalování. Je také možné, že se sací klapky kvůli inkrustacím již nedokážou řádně dovírat. U režimu nepřímého vstřiku jsou tato potrubí takřka vyčištěna neboli opláchnuta palivem, které dříve prošlo palivovým filtrem auta, a je tedy velice čisté.
Čím se projevuje vadný vstřikovač paliva?
Jestliže je se vstřikovacím systémem něco v nepořádku, existuje hned několik možných příčin. Většina z nich nepřekvapivě souvisí se spotřebou paliva nebo emisemi. Zvýšená spotřeba pohonných hmot nebo snížený výkon při nezměněné spotřebě paliva mohou naznačovat poškození soustavy. Co do výfukových plynů, ty mohou mít zvláštní zabarvení, třeba modravý nádech, nebo nezvykle intenzivně zapáchat.
Problémy však mohou nastat i v souvislosti s chodem motoru. Konkrétně to pak znamená, že vůz například při akceleraci škube nebo že vysoké rychlosti lze dosáhnout pouze stěží. Důvodem je, stejně jako u předchozích symptomů, často nesprávné složení směsi vzduchu a paliva. V důsledku chybného vstřikování je do válců vstřikováno příliš mnoho nebo příliš málo pohonných hmot, případně také pod nevhodným tlakem.
Krátkodobě to lze ještě tolerovat, ale s takovými příznaky byste neměli jezdit po dlouhou dobu. Máte-li podezření, že systém přívodu paliva vozu Škoda Octavia 2 již není plně funkční, jistotu vám může poskytnout jedině podrobná prohlídka v autoservisu. Jedná se o poměrně složitý zásah do nitra vašeho vozidla a osoba, která práci vykonává, musí přesně vědět, jak postupovat. Jestliže tedy máte jedno z výše zmíněných podezření, obraťte se raději na mechanika. Cena vstřikovačů se obvykle pohybuje v rozmezí několika tisíc korun, ale můžete si je pořídit již v předstihu a určitou částku tak ušetřit.
TOP produkty na toto téma: