1,000,000 autodílů - najděte si vhodný náhradní díl pro vaše auto Příklad

0 Položek
#
Váš košík je prázdný
0,00 CZK

Jak nastartovat motor v studeném počasí?

Přihlásit se k odběru
NOVINEK

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu:

Mnoho majitelů aut používá své vozy i v prostředí s náročným studeným počasím a zejména v zimě se setkávají s problémy spojenými s nastartováním auta. I přes fakt, že výrobci aut se stále snaží vylepšovat své systémy a technologie zaměřené na spolehlivé startování bez ohledu na podmínky prostředí nebo počasí, někdy se stane, že motor prostě nenastartujete. V tomto článku se dočtete, proč to tak je a jak zaručit, abyste vždy nastartovali.

6 faktorů ovlivňujících úspěšný start motoru v extrémně studeném počasí

  1. Předehřátí. Je to důležité zejména pro dieselové motory, které bez předehřátí nelze v zimě nastartovat.

Operační princip dieselového motoru je založen na tendenci samovznícení paliva. Vzduch přicházející do motoru je stlačován, dokud nedosáhne teploty 700-900°C, která je potřebná k zapálení vstřikovaného paliva. Avšak v chladném počasí není možné dosáhnout takovou teplotu stlačením vzduchu. Proto se v tomto motoru používají žhavicí svíčky pro rychlé ohřátí vzduchu v spalovací komoře na potřebné hodnoty. Selhání byť jen jedné žhavicí svíčky může způsobit problémy s nastartováním motoru, proto by se měly kontrolovat před každou zimou.

Benzínové motory nejsou tak závislé na okolní teplotě oproti dieselovým motorům, protože tyto motory využívají k zapalování jiskru vytvořenou svíčkami zapalování. Avšak při teplotách nižších než -24°C se nevypařuje benzín; proto se na vytvoření homogenní palivové směsi složené z paliva a vzduchu může v benzínových motorech použít speciální předehřívací zařízení.

  1. Stav baterie. Na stlačení vzduchu do požadované úrovně je nutná silná a funkční baterie. Výkon baterie velmi závisí na okolní teplotě: pokud je výkon baterie při +20°C rovný 100%, potom při teplotě -20°C klesne její výkon o polovinu a při -30°C o dalších 20%. Proto není energie opotřebované nebo nedostatečně nabité baterie postačující na nastartování auta a zapnutí startéru. V zimě se pro dieselové motory nedoporučuje používat baterie se startovacím proudem nižším než 320 A.
  2. Vlastnosti paliva. Složení paliva určuje teplotu jeho vypařování a viskozity, takže v zimě je třeba používat zimní palivo, a platí to pro benzinové i dieselové motory. Zimní benzín obsahuje uhlovodíky s nízkým bodem varu, které podporují účinnou tvorbu palivové směsi a úplné spalování i v zimním období. Zimní dieselové palivo není náchylné na krystalizaci a i v zimě si udrží vysoký stupeň tekutosti. Teplotu zhušťování dieselového paliva je možné snížit pomocí speciálních aditiv, která odvádějí z paliva vodu.
  3. Provozní stav systému dodávky paliva. Účinná tvorba palivové směsi vyžaduje dobrou atomizaci paliva. Proto je třeba včas měnit filtry a vstřikovače. Zajistěte, aby byla palivová nádrž stále plná: v poloprázdné nádrži se mnohem rychleji tvoří kondenzát. Při nízkých teplotách může zamrznout, čehož výsledkem může být prasklé čerpadlo, ucpané palivové hadičky nebo jiné poškození.
  4. Viskozita oleje. Zhuštěné mazadlo se přes kanály mazacího systému pohybuje pomaleji. Takto se urychlí opotřebení prvků motoru a zároveň se na systém uvádí větší zátěž. Aby bylo startování jednodušší, v zimě používejte olej vhodného stupně viskozity.
  5. Komprese ve válcích motoru. Pro vytvoření potřebného tlaku na zapálení paliva je třeba, aby byla spalovací komora dobře utěsněna. Snížená míra komprese v jednom válci může způsobit mnohem náročnější startování motoru v studeném počasí.

7 doporučení od AutoDoc, které vám pomohou nastartovat vaše auto i v největší zimě

  1. Napumpujte palivový systém, aby se zvýšil tlak na provozní úroveň. Tato metoda se dá použít pouze na autech, kde palivové čerpadlo pracuje pouze při zapnutém zapalování. Pro napumpování otočte klíč v zapalování o dvě polohy, aby se aktivovalo palivové čerpadlo a po několika sekundách zapalování vypněte. Počkejte půl minuty a proces opakujte. Následně se pokuste nastartovat motor pomocí startéru.
  2. Zahřejte baterii. Po dlouhém parkování na minutu zapněte dálková nebo potkávací světla, případně zapněte topení v autě. Po krátkém zahřátí se zvýší kapacita baterie a interval prudkého proudu. Avšak těsně před nastartováním vypněte všechna elektrická zařízení, aby se nespotřebovávala energie z baterie zbytečně.
  3. Zahřejte spalovací komoru. Tato metoda se aplikuje pouze pro dieselové motory. Zapněte zapalování, počkejte, dokud nezmizí indikátor žhavicích svíček a pak vypněte zapalování. Tento proces opakujte několikrát za sebou. Provoz žhavicích svíček rychle zahřeje spalovací komoru na potřebné hodnoty.
  4. Zkontrolujte, apokud je to nutné, vyčistěte bateriové svorky. Kvůli nedostatečně spolehlivým kontaktům v elektrickém okruhu se zvyšuje odpor kontaktů, čímž se snižuje přívalový proud a není možné nastartovat auto.
  5. Spojkový pedál sešlápněte až na doraz. Toto doporučení platí pouze pro auta s manuální převodovkou. Odpojením motoru od převodovky snížíte zátěž kladenou na motor, díky čemuž je startování mnohem jednodušší.
  6. Startér nepoužívejte déle než 10 sekund. Jinak by se mohlo startovací zařízení pokazit. Pokud motor nenastartujete na první pokus, zkuste to znovu za několik minut.
  7. Použijte speciální sprej na rychlý start. Tyto spreje jsou dostupné od výrobců: Liqui Moly, Presto, Mannol, a jiných společností. Tyto aerosoly obsahují estery, které se zapálí při nižší teplotě, než palivo. Zaručíte tak zapálení paliva nejen v zimě, ale i při vysoké vlhkosti, když je baterie slabě nabitá, nebo když systém neprodukuje dostatečně účinné jiskry. Při použití těchto přípravků je velmi důležité postupovat podle instrukcí výrobce: pokud aplikujete příliš mnoho této látky do přívodu vzduchu, můžete poškodit motor.

Závěr. Abyste i v zimě bez problémů nastartovali motor vašeho auta, na zimní období se připravte předem. Letní olej vyměňte za zimní, nainstalujte nový olejový filtr, vypusťte palivový systém, zkontrolujte hustotu elektrolytů baterii, a pokud je to nutné, kupte si baterii s větší kapacitou. Také zkontrolujte stav žhavicích svíček, správnou funkčnost motoru a příslušných prvků. Kromě toho zkontrolujte správné napnutí řemenu alternátoru, protože účinnost tohoto prvku ovlivňuje účinnost dobíjení baterie. Mějte na paměti, že pouze při funkčnosti všech systémů auta je možné auto bez problémů nastartovat v jakýchkoliv podmínkách počasí.

Nový vyhledávač na stránce vám usnadní najít přesně to, co hledáte. Vyhledejte vše, co potřebujete

Druh požadavku Příklad
Autodíly Sada rozvodového řetězu
Autodíly + Výrobce Sada rozvodového řetězu
Autodíly + Výrobce vozidla Sada rozvodového řetězu MERCEDES-BENZ TŘÍDA E
Autodíly + Číslo produktu Sada rozvodového řetězu
Číslo produktu
Číslo produktu + Výrobce
OEN 30500PM5A03
OEN + Výrobce 30500PM5A02
loader Počkejte, prosím...