Obsah
Dvouspojková převodovka (DCT): výhody, nevýhody a problémy
Tento inovativní dvouspojkový systém využívá dvě spojky pro bleskurychlé řazení bez ztráty výkonu. Přestože převodovky DCT nabízejí bezproblémovou jízdu, mají i svá úskalí. Pochopení jejich fungování, výhod, nevýhod a možných problémů je pro automobilové nadšence i profesionály nezbytné. Více se o tom dozvíte níže.
Co je to převodovka DCT?
Převodovka se dvěma spojkami (DCT) je pokročilý typ automatizované manuální převodovky, která využívá dvě samostatné spojky pro liché a sudé převodové stupně. Jedna spojka ovládá liché převodové stupně (1, 3, 5 atd.), zatímco druhá sudé převodové stupně (2, 4, 6 atd.). Tato konstrukce umožňuje rychlejší a plynulejší řazení, protože další převodový stupeň je předem zvolen a připraven k zařazení. Nevyžaduje také použití spojkového pedálu automobilu.
Dva provozní režimy dvouspojkové převodovky: automatický a manuální.
Většina běžných systémů DCT předvolí převodové stupně automaticky bez zásahu řidiče a v případě potřeby podřadí nebo zařadí vyšší rychlostní stupeň. Díky konstrukci dvouspojkové převodovky je schopna rychle řadit v celém rozsahu převodových stupňů. U některých moderních převodovek DCT má však řidič možnost volit převodové stupně ručně pomocí řadicí páky nebo pádel na volantu. Systém pak aktivuje spojkové komponenty vozu.
LuK Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
LuK Spojková sada
s vypínacím ložiskem, s vypínací vidlicí, Pro montáž je nutné speciální nářadí
SACHS Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku, se šrouby přítlačné desky, se spojkovou lamelou, 240mm
SACHS Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku, se spojkovou lamelou, 240mm
LuK Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče, s automatickým nastavením
Jak funguje dvouspojková převodovka?
Systém dvouspojkové převodovky funguje pomocí dvou spojek: jedna pro sudé a druhá pro liché převodové stupně. Namísto pedálu je převodovka DCT ovládána sítí elektronických jednotek a hydraulických komponent. Obě spojky pracují nezávisle na sobě a umožňují předvolbu dalšího převodového stupně, zatímco aktuální převodový stupeň je stále zařazen.
To umožňuje plynulé řazení bez přerušení toku výkonu, a tím i efektivnější zrychlování a zpomalování. Odpadá také nutnost použití měniče točivého momentu.
Jak jezdit s dvouspojkovou převodovkou
Vůz se rozjíždí stejně jako u běžné automatické převodovky sešlápnutím brzdového pedálu, stisknutím startovacího tlačítka (nebo otočením klíčku) a zařazením "Drive" nebo "D" pro jízdu vpřed nebo "R" pro jízdu vzad. Nezapomeňte vypnout ruční brzdu a zvednout nohu z brzdového pedálu. V případě potřeby můžete přepnout do manuálního režimu a převzít řazení sami pomocí pádlových řadicích pák za volantem nebo řadicí páky.
Dvouspojková převodovka: výhody a nevýhody
Převodovka DCT má kombinovat to nejlepší z obou světů, tedy vlastnosti manuální a automatické převodovky. Vždy však existují kompromisy a vozy s převodovkou DCT nejsou pro každého. Zvažme výhody a nevýhody.
Dvouspojková převodovka: výhody
Dvojspojkové převodovky jsou často spojovány s vozy vyšší třídy a používají se ke zvýšení rychlosti akcelerace ve srovnání s běžnou automatickou převodovkou. Dokážou provést přeřazení na vyšší rychlostní stupeň za pouhých 8 milisekund a mohou nabídnout až 10% zvýšení spotřeby paliva díky nepřerušovanému výkonu motoru a také lepší odezvu.
Navíc jsou schopny přizpůsobit se měnícím se podmínkám na silnici a ponechávají řidiči možnost ručního ovládání změn převodových stupňů. To je výhodné pro ty, kteří se při řízení rádi více zapojují.
Dvouspojková převodovka: nevýhody
Na druhou stranu může být výměna těchto dvouspojkových systémů mnohem dražší než výměna běžné manuální nebo automatické převodovky. Řidičům také může nějakou dobu trvat, než si zvyknou na pocit z jízdy, a mnoho lidí si stěžuje, že vůz při zrychlování z místa "cuká" nebo váhá. Údajně jsou také méně účinné při parkovacích manévrech v nízkých rychlostech.
LuK Spojková sada
s vypínacím ložiskem, se spojkovou lamelou, 180mm
LuK Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, se setrvačníkem, se sadou šroubů, s automatickým nastavením
SACHS Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku, se šrouby přítlačné desky, se spojkovou lamelou, 240mm
LuK Spojková sada
s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
SACHS Spojková sada
220mm
Dvouspojková převodovka: problémy
- Tyto mechanismy jsou náchylné k chvění, zejména při přepínání mezi nižšími rychlostními stupni. Může k tomu docházet z řady důvodů, například kvůli znečištění olejem nebo mazivem, opotřebovaným torzním pružinám, pokřivenému setrvačníku vozu nebo špatnému seřízení.
- Při jízdě nízkou rychlostí může spojka prokluzovat, což způsobuje přehřívání mechanismu. Je to proto, že při nízkých rychlostech musí převodovka pravidelně zapínat a vypínat, což může způsobit prokluzování spojky. Kromě toho může být prokluzování způsobeno nesprávným seřízením nebo opotřebovanými spojkovými lamelami.
- Převodovka může při zrychlování z místa váhat, což je patrné zejména v teplejších podmínkách. Proto je lepší vyhnout se častému zastavování a rozjíždění, aby se zabránilo předčasnému opotřebení. Příčinou mohou být také problémy se softwarem nebo vadné hydraulické pohony. Kromě toho může dojít k tomu, že se vozidlo nerozjede kvůli vadnému řídicímu modulu převodovky.
Mezi běžné příznaky problémů s dvouspojkovou převodovkou patří zápach spáleniny nebo přehřívání spojkového mechanismu, zpoždění při řazení, neobvyklé cvakání nebo skřípání a ztráta zrychlení nebo výkonu.
Které vozy mají dvouspojkovou převodovku?
Těmito mechanismy je vybaveno stále více automobilů. Mezi nejlepší příklady dvouspojkových převodovek patří sedmistupňová převodovka Ford GT a Nissan GT-R, dvouspojková převodovka Audi R8 a méně honosná dvouspojková převodovka Ford Focus. Ačkoli jsou tyto systémy stále běžnější, stále je najdeme především v prémiových, vysoce výkonných modelech. Nyní se však používají i v běžnějších vozech střední třídy, jako je například Hyundai i20.
NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY
1. Je převodovka DCT lepší než automatická?
Záleží na tom. Bývají úspornější a jezdí plynuleji než tradiční automaty, ale jejich pořízení a výměna jsou také dražší. Jsou také složitější na opravu.
2. Je dvouspojková převodovka automatická nebo manuální?
Technicky vzato automatická, ačkoli je také známá jako poloautomatická převodovka díky svým vlastnostem řazení a dodatečnému manuálnímu provoznímu režimu.
3. Která převodovka je lepší CVT, nebo dvouspojková?
Obě nabízejí vysokou úsporu paliva a zvyšují komfort řidiče, nicméně převodovka s plynulou změnou převodu (CVT) může být ve srovnání s nimi poněkud pomalejší. Na druhou stranu CVT nabízí nižší třecí ztráty v hnacím ústrojí, protože k otáčení kol je zapotřebí méně převodových komponent.
4. Co je to plynulá převodovka s dvojitou spojkou?
Steptronic je prostý název, který BMW používá pro převodovky s možností manuálního i automatického řazení. Jedná se o speciálně navrženou převodovku výrobce s dvojitou spojkou.
TOP produkty na toto téma: