Obsah
Hnací hřídel: příznaky selhání a poruchy, běžné problémy
K čemu slouží hnací hřídel v autě: popis principu fungování
Hnací hřídel, známý také jako převodové ústrojí, je součástí hnacího ústrojí, které přenáší výkon a točivý moment z motoru do diferenciálu, který jej následně přenáší na kola. Díky tomuto přenosu točivého momentu se kola otáčejí a pohánějí vůz vpřed. Jinými slovy, pokud se daná součást motoru poškodí nebo selže, auto daleko nedojede.
Hřídel je ve své podstatě rotující trubka, která se využívá v pohonech zadních kol, čtyř kol a všech kol. U pohonu předních kol se točivý moment prakticky přenáší pomocí tzv. poloosy. Díly jsou vystaveny neuvěřitelně vysokým rychlostem, a proto jsou vyrobeny z odolných materiálů, jako je ocel, hliníkové slitiny nebo kompozity z uhlíkových vláken. Většina hnacích hřídelí automobilů používá na každém konci tyče univerzální kloub, který umožňuje přenos točivého momentu pod různými úhly. Některé jsou také vybaveny drážkovaným děleným kloubem, který umožňuje přizpůsobit délku komponentu změnám zdvihu zavěšení.
Příznaky poruchy a časté problémy s hnacími hřídeli
Aby komponent plnil svou funkci, musí několik součástek spolupracovat v přesné synchronizaci. To zároveň znamená, že na zadní a přední nápravě s homokinetickým hřídelem se může pokazit několik prvků a že je třeba vyměnit více dílů. Mezi časté příčiny závad patří například opotřebované nebo nedostatečně promazané univerzální klouby, špatná gumová ložiska a uvolněný hřídel. Pokud již klouby hřídel nedokážou udržet, můžete slyšet, jak pod vámi rachotí po silnici. Mezi další problémy může patřit silně poškozená trubka nebo vadný kluzný třmen. Pokud je zatížení vozidla příliš vysoké, může dojít k selhání trubky během jízdy.
Intenzivní a abnormální vibrace
Jde pravděpodobně o jeden z prvních znatelných příznaků vadného hnacího hřídele. Opotřebované u-klouby nebo pouzdra často způsobují nadměrné vibrace hnacího hřídele pod vozidlem. Vy i vaši spolucestující to můžete pocítit. Problémem je, že to může být příčinou zrychleného opotřebení i jiných součástí pohonu.
Neobvyklé zvuky
Pokud slyšíte neobvyklé drnčení, klepání, skřípání nebo vrzání, může to být způsobeno poškozenými pouzdry nebo klouby, které brání správnému otáčení hřídele. Pokud u-klouby vržou při nízkých rychlostech, znamená to, že je třeba je promazat. Jestliže za jízdy nebo při akceleraci uslyšíte některý z těchto zvuků, měli byste své vozidlo co nejdříve nechat zkontrolovat mechanikem.
NTY Kloubovy hridel, pohon napravy
zadní
částka nezahrnuje příplatek za nadrozměrné zboží
NTY Kloubovy hridel, pohon napravy
přední
NTY Kloubovy hridel, pohon napravy
přední
NTY Kloubovy hridel, pohon napravy
přední
NTY Kloubovy hridel, pohon napravy
zadní
částka nezahrnuje příplatek za nadrozměrné zboží
Chvění při akceleraci
Chvění při zrychlování z nízkých rychlostí nebo po zastavení je typickým projevem vadných komponentů hnacího ústrojí. Příčinou může být selhání středového ložiska nebo u-kloubu. Může to být také doprovázeno podivnými zvuky z hnacího hřídele.
Problémy se zatáčením
Vadný hřídel znemožňuje správné otáčení kol a způsobuje tak potíže na silnici. To má vliv na ovladatelnost vozidla, jakož i na kontrolu řidiče nad vozem. Tento nedostatek by měl být neprodleně diagnostikován a odstraněn, protože představuje bezpečnostní riziko.
Úniky kapalin
Pokud to vypadá, že z hnacího hřídele pod vozem vytéká olej, může to být spojeno s opotřebovaným těsněním nápravy. Těsnění zajišťuje bezpečné napojení hřídele na převodovku nebo zadní diferenciál. Když se pokazí, může dojít k úniku převodové kapaliny. To je obvykle důsledkem nesprávné montáže či demontáže součástek.
Kdy je potřeba vyměnit hnací hřídel?
Vadný hnací hřídel může výrazně ovlivnit výkon vozidla a jeho celkové jízdní vlastnosti. I když je možné pokračovat v jízdě, ignorování problému by mohlo být velkou chybou. Čím déle ho necháte ve špatném stavu, tím více se mohou poškodit i ostatní součásti hnacího ústrojí. Proto je cenově výhodnější nechat si ho opravit co nejdříve.
Oprava takového poškození v českém servisu vás může vyjít na 5000 až několik desítek tisíc korun v závislosti na konkrétní značce a modelu vozu. Pokud máte ty správné dovednosti a zkušenosti, můžete ušetřit náklady na opravu tím, že si součástky vyměníte samostatně. Kompatibilní díly za dostupné ceny můžete snadno najít online zadáním údajů o vozidle a požadovaném dílu, jako např. „Hnací hřídel Mazda 3“ nebo pomocí VIN kódu nebo OE čísla součástky.
TOP produkty na toto téma: