Obsah
Jak jezdit bezpečně i v dešti
Pravděpodobnost nehody během deště se zvyšuje v průměru o 30 - 40%. V tomto článku vám řekneme, čeho byste se měli nejvíce vyvarovat, jak jezdit v deštivém počasí a jak se vyhnout problémům na cestách.
4 nebezpečí, která číhají na řidiče
- Kluzká vozovka. Koeficient přilnavosti pneumatiky na mokrém asfaltu je 1,5-2-krát nižší než na suchém asfaltu. Nejnebezpečnější jsou především první kapky deště. Když se dostanou na povrch vozovky, spojí se se silničním prachem, který obsahuje částice oleje, paliva a gumy, nebo jiných látek. Ty se následně smíchají a vytvoří tenkou, ale velmi kluzkou vrstvu na vozovce. Brzdná dráha se v této situaci prodlužuje 5 až 10-násobně.
- Smyk na vodě, tzv. aquaplaning. Při jízdě na mokrém povrchu a ve vysoké rychlosti nemají pneumatiky dostatek času na odvádění veškeré vody zpod kol. Mezi dezénem a povrchem vozovky se tak tvoří vodní polštářek, kvůli čemuž se zcela vytratí přilnavost na asfalt a auto se stává nekontrolovatelným.
- Špatná viditelnost. Viditelnost na cestu během deště se výrazně zhoršuje. Obrysy předmětů nejsou jasně definovány, a stěrače nejsou schopny z čelního skla odvést všechnu vodu včas. Okna se zamlžují vlivem vysoké vlhkosti. Kvůli tomu se nejen zhoršuje výhled na všechny překážky, ale působí to i jako prvek rozptýlení pro řidiče.
- Ospalost. Ospalost v deštivém počasí je způsobena poklesem atmosférického tlaku, čímž se v lidském těle snižuje krevní tlak a zpomaluje se srdeční tep. Do mozku se tak dostává méně kyslíku, což způsobuje ospalost. Reakční čas řidiče na okolní podněty se prodlužuje, proto je velmi nebezpečné pokračovat v jízdě v těchto podmínkách.
Co je třeba zkontrolovat před obdobím dešťů?
- Pneumatiky. Minimální přípustná hloubka dezénu je 1.6 mm. Nicméně Dafydd Williams, profesionální instruktor jízdy na autě pracující v zařízení společnosti Mercedes-Benz World, doporučuje vyměnit pneumatiky co nejdříve po dosažení hodnoty 2 mm v rámci hloubky dezénu. Výrobce pneumatik Continental rovněž nedoporučuje čekat až do extrémních hodnot. Podle odborníků z této společnosti je vhodné si nainstalovat nové pneumatiky při dosažení hodnoty 3 mm při letních a 4 mm u zimních pneumatik. Opotřebovaný dezén je typický zmenšenou hloubkou odvodných kanálků a drážek odpovědných za přilnavost na mokrém asfaltu, a za odvádění vody z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Pokud jsou ve vaší oblasti deště velmi časté, zvolte si pneumatiky do deště. Mají nízký profil a speciální vzor dezénu, který se přizpůsobí konkrétním podmínkám na vozovce.
- Stěrače a ostřikovače. Lišty stěračů se doporučuje vyměnit dvakrát ročně. Nejdříve je ale třeba zohlednit kvalitu čištění. Pokud během čištění stěrače zanechávají skvrny, stopy a nevyčištěná místa na povrchu skla, komponent vyměňte. Během deštivého dne může selhání vyčištění způsobit fatální nehodu.
Nádržka pro ostřikovače musí vždy obsahovat vodu do ostřikovačů vysoké kvality, aby byla schopna odstranit i zaschlou špínu z povrchu okna. - Brzdový systém. Vyžaduje pravidelnou kontrolu. Některá poškození, například zadřený a zašpiněný třmen, jsou velmi nebezpečné na mokré vozovce, protože mohou způsobit smyk. Používání opotřebených brzdových destiček, což vede k zhoršení celkového výkonu brzd, je ještě nebezpečnější v kontextu prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce.
- Přední světla. Některá poškození světelných jednotek se ukáží pouze v podmínkách vysoké vlhkosti. Například špatná těsnost předních světel vede k vniknutí vody do krytu a může vést k vypálení žárovek nebo ke zkratu. Tvorba kondenzátu vody na reflektoru předního světla zhoršuje kvalitu osvětlení. Kromě toho se mohou ucpat i ventilační otvory, což vede k zamlžování světel.
- Kabinový filtr. Při jeho ucpání se zpomaluje rychlost proudění vzduchu ve ventilačním systému. Výsledkem je, že v autě zůstává přebytečná vlhkost, okna se začnou mlžit, a uvidíte to hlavně během období dešťů. Proto se doporučuje vyměnit tento komponent alespoň jednou za rok.
11pravidel, které by se při jízdě vdešti měly stát zvykem
- Při prvních dešťových kapkách co nejdříve zpomalte: v tomto čase je vozovka nejkluzčí.
- Při jízdě v dešti nejezděte rychleji než 50 km/h. Při rychlejší jízdě můžete jednoduše ztratit kontrolu nad vozidlem a zastavení auta bude mnohem náročnější.
- Začněte brzdit předem. Díky tomu nezastavíte jen včas, ale pomůžete i ostatním řidičům pochopit situaci a zpomalit. Při zatáčení zpomalte ještě před zatáčkou. Brzděte a zrychlujte postupně a hladce. Prudké pohyby mohou způsobit smyk a ztrátu kontroly. Udržujte si bezpečnou vzdálenost od auta, které jede před vámi.
- Pokud jsou brzdové destičky mokré, vysušte je. Udělejte to tak, že určitou vzdálenost budete jezdit tak, že několikrát mírně zatlačíte brzdový pedál: povrch součástek se zahřeje a přebytečná voda a vlhkost se odpaří.
- Zapněte přední světla. Boční světla v dešti často nejsou dostačující k identifikaci na cestě. Mlhová světla se doporučuje použít pouze v případě, že viditelnost na silnici je kratší než 100 m.
- Nejezděte přímo za kamionem nebo autobusem. Zpod jejich kol odlétává mnoho špíny a nečistot.
- Vysušte okna. K tomu zapněte zařízení na eliminaci zamlžení nebo použijte klimatizaci. Do několika minut se tak sníží míra vzdušné vlhkosti. Pro zlepšení viditelnosti také můžete použít speciální chemikálie, jako například látky působící proti dešti nebo proti mlžení. První typ by se měl aplikovat na vnější povrch oken: vytvoří se tak bariéra odolná vůči vodě a špíně. Druhý typ se používá v kabině auta: zadržuje vodu na povrchu skla nebo okna v podobě velmi tenké průhledné vrstvy a zabraňuje tvorbě kapek, které zhoršují viditelnost.
- Zpomalte před kalužemi. Je to nebezpečí skryté pod vodou. Pokud budete jezdit přes kaluže, zvyšujete tím riziko smyku na vodě.
- Pokud prší velmi silně, auto zastavte na okraji silnice a počkejte. Nezapomeňte zapnout výstražná světla, aby vás viděli i ostatní účastníci silničního provozu.
- Buďte pozorní. Chodci mohou procházet přes cestu na neoznačených místech, protože i oni se chtějí velmi rychle skrýt před deštěm. Také si dávejte pozor na jiné, méně pozorné řidiče.
- Nejezděte, pokud se cítíte ospalí. Je to velmi nebezpečné. Pokud jízdu nemůžete odložit, občas vyjděte z auta a udělejte si pár jednoduchých cvičení. Pokud si nepamatujete posledních několik kilometrů, nebo pokud jste náhodou vyšli z jízdního pruhu či z vozovky, zíváte častěji, a máte problém udržet si hlavu ve stejné poloze nebo máte problém s očním soustředěním, okamžitě zaparkujte a zastavte auto na okraji silnice. Dokonce i 15-minutový spánek může zachránit celou situaci. Pokud musíte často jezdit na dlouhých trasách, nainstalujte si do auta systém monitorující únavu řidiče. Systém analyzuje aktuální situaci za použití různých údajů, jako například velikost a změna velikosti zornice, a následně vydá varovný signál.
Závěr
Bezpečnost jízdy v dešti závisí zejména na technickém stavu auta a zkušenostech a dovednostech řidiče. Včasná výměna spotřebitelných prvků a diagnostika systémů auta jsou stejně důležité jako klidný styl jízdy. Dodržujte tato doporučení: kupujte si pouze kvalitní díly pro vaše auto. Pouze díky nim budete moci jezdit bezpečně v každém počasí.