Obsah
Alternátor v autě: k čemu slouží, problémy, závady, příznaky poruchy a jak ho prověřit?
Problémy s alternátorem by vás mohly nechat trčet někde uprostřed silnice. Pravidelné testování je jediným způsobem, jak tomu zabránit - jiná možnost skutečně neexistuje.
Slábnoucí světlomety, doznívající zvuk rádia, nefunkční topení nebo klimatizace, a dokonce i nestartující auta. Příčinou těchto problémů, stejně jako mnoha dalších, byla údajně téměř vždy vybitá nebo vadná autobaterie.
Baterie v autech jsou obviňovány už příliš dlouho, a přitom za to často ve skutečnosti nemohou. Jediným skutečným úkolem baterie je startování motoru. Jakmile je motor zapnutý, veškerá energie pro elektrické systémy pochází z alternátoru automobilu. Alternátor je také zodpovědný za nabíjení akumulátoru. Pokud je baterie vybitá a nelze nastartovat, je to skutečně chyba alternátoru. Zjistěme, co přesně je tato součástka a jak může vypadat kontrola nebo test alternátoru, který vyřeší některé běžné závady alternátoru.
CO JE TO ALTERNÁTOR
Alternátor spolupracuje s akumulátorem vozu při výrobě elektrického proudu potřebného pro součásti elektrické systémy vozu, jako je vnitřní a vnější osvětlení, přístrojová deska, klimatizace, ABS, zábavní systémy a mnoho dalších. Tím se stává nedílnou součástí motoru, a pokud selže, může to mít velmi problematické následky. Jeho název je odvozen od střídavého proudu, což je typ elektrického proudu, který produkuje alternátor.
Alternátory se nacházejí v motorovém prostoru, jsou malé a lehké a ty, které se nacházejí ve většině osobních automobilů a malých dodávkových vozidel, mají hliníkový vnější plášť. Jejich provoz je založen na magnetickém poli a rotoru, který je klíčovou součástí alternátoru. Ten je obvykle vyroben z feromagnetického materiálu, jako je ocel, aby se usnadnila výroba elektromagnetické energie.
Hlavními součástmi alternátoru jsou rotor a stator, dioda a řemenice alternátoru.
JAK VLASTNĚ FUNGUJE ALTERNÁTOR
Abychom pochopili, jaké jsou běžné problémy s alternátorem, měli bychom nejprve vědět, jak vlastně funguje. Zjednodušeně řečeno, alternátor přeměňuje mechanickou energii z motoru na elektrickou energii pro příslušenství vozu. Způsob fungování alternátorů se zdá být poměrně složitý, ale má mnoho společného s jinými způsoby výroby elektrické energie. Vyrábí energii prostřednictvím elektromagnetismu, který vzniká vzájemným působením rotoru a statoru.
BUSCHING Měřič tloušťky laku
0–1016µm
BV PSH Alternátor
12V, 35A, B+ (M8), Ø 75,0 mm
DENSO Alternátor
14V, 150A, Ø 54 mm
BV PSH Alternátor
24V, 35A, B+ (M6), Ø 70,0 mm
AS-PL Alternátor
12V, 115A
Řemenice alternátoru na přední straně alternátoru je připojena k motoru prostřednictvím hnacího řemene. Když motor běží, klikový hřídel otáčí hnacím řemenem, který následně roztáčí řemenici na hřídeli rotoru.
Rotor je válec ovinutý měděným vinutím s řadou malých magnetů uspořádaných střídavě ve směru sever-jih, které jsou připevněny na vnější straně válce. Rotor je v podstatě elektromagnetický, který se otáčí díky hnacímu řemenu připojenému ke klikovému hřídeli, který jej roztáčí.
Tento rotor je obklopen stacionární sadou nebo několika sadami měděných drátů, které jsou navzájem spojeny ocelovým jádrem, nazývaným stator.
Když motor běží, elektromagnet se otáčí v měděných vodičích a vytváří v těchto cívkách energii pomocí elektromagnetické indukce. Tento proud indukovaný ve statoru alternátoru je střídavý proud a musí být převeden na stejnosměrný, aby se dostal do baterie. Tento proud je pak veden do diody, která zastaví střídavý proud a přemění jej na stejnosměrný. Díky tomuto zdánlivě složitému procesu a systému se rozsvítí všechny malé symboly na přístrojové desce!
Mezi nejčastější závady patří opotřebované kartáče alternátoru, nutnost výměny kabeláže nebo opotřebovaný či uvolněný hnací řemen. To může vést k tomu, že alternátor nenabíjí baterii nebo že se baterie vybije a nakonec dojde k blikání světlometů, selhání elektroniky a nepříjemnému zápachu z baterie.
JAK MOHU OTESTOVAT SVŮJ ALTERNÁTOR
V minulosti se běžně stávalo, že se lidé pokoušeli zkontrolovat alternátor odpojením záporného kabelu baterie. Naše rada: Nedělejte to - riskujete, že spálíte všechna elektrická zařízení ve vozidle, protože když v obvodu není akumulátor, který by fungoval jako tlumicí prvek, může alternátor v závislosti na otáčkách motoru vydávat až 150 V. Tento "snadný test alternátoru" vás může stát desetitisíce korun za škody. Existuje však několik jednoduchých a bezpečných alternativ pro otestování alternátoru.
JAK ZKONTROLOVAT ALTERNÁTOR POMOCÍ MULTIMETRU
Jedná se o jeden z nejúčinnějších a nejspolehlivějších způsobů testování alternátoru. Budete potřebovat voltmetr nebo multimetr nebo použít zkušební lavici pro alternátor, abyste mohli zkontrolovat výstupní napětí alternátoru a zjistit, zda je správné pro nabíjení baterie a provoz elektrického systému vozu.
- Při vypnutém motoru otevřete kapotu vozu, abyste měli přístup k baterii. Najděte alternátor a ujistěte se, že není uvolněný hnací řemen (ten by mohl být zdrojem jednoho z problémů).
- Vezměte svůj preferovaný tester alternátoru nebo multimetr, a nastavte jej na 20 V.
- Nejlepší je kontrolovat napětí při vypnutém motoru i při běžícím motoru. Chcete-li otestovat napětí, připojte voltmetr k přípojkám alternátoru. Vezměte kladný vodič multimetru (červený) a připojte jej k červené svorce na alternátoru. Nyní vezměte záporný (černý) vodič multimetru a přiveďte jej do kontaktu s kovovou částí karoserie (například s hlavou šroubu nebo dokonce se záporným pólem autobaterie). Nedotýkejte se však samotného alternátoru. Na displeji multimetru by se měl objevit údaj. Při vypnutém motoru by se napětí mělo pohybovat mezi 12,5 a 12,8 V. Můžete také připojit voltmetr k baterii a zkontrolovat napětí.
- Pokud v této fázi není napětí dostatečné (12,2 V), je třeba baterii nabít a otestovat alternátor.
- Nyní nastartujte motor. V tomto okamžiku zkontrolujte, zda se řemenice alternátoru a řemen alternátoru otáčejí správně a neprokluzují. Pokud máte snadný přístup k alternátoru, aniž by hrozilo, že se jakákoli část těla nebo oděvu dostane do kontaktu s rotujícím řemenem, můžete postup opakovat jako předtím. Pokud ne, můžete jednoduše připojit voltmetr k baterii (záporný na záporný, kladný na kladný).
- Pokud alternátor funguje dobře, měl by měřicí přístroj ukazovat hodnoty někde kolem 14 voltů (obvykle 13,8-14,2). Pokud je hodnota vyšší než 15 voltů, je možné, že jsou vadné nebo špatné regulátory napětí alternátoru. Pokud je hodnota nižší než 13-14 voltů, může to znamenat, že je třeba vyměnit alternátor a že je na něm závada.
BOSCH Alternátor
14V, 100A, B+(M8), L(M5), bez vakuového čerpadla, Ø 54 mm
VALEO Alternátor
14V, 45A, L 15, Ø 65 mm
LUCAS Alternátor
48V, M8 B+, M8 B-, hybridní, Ø 54 mm
AS-PL Alternátor
12V, 100A
MAGNETI MARELLI Alternátor
14V, 70A
JAK OTESTOVAT ALTERNÁTOR BEZ MULTIMETRU
Jedním ze způsobů, jak otestovat alternátor bez použití voltmetru, je vizuální a fyzická kontrola výkonu alternátoru. Hluk alternátoru je hlavním ukazatelem toho, že něco není v pořádku. Pokud je problém s ložiskem alternátoru, můžete slyšet, jak alternátor kvílí a vydává pískavý zvuk, který vychází z přední části vozu a který se stává hlasitějším při současném používání více elektrických příslušenství. Pokud je situace opravdu špatná, můžeme alternátor otestovat také čichem. Pokud zpozorujete nepříjemný zápach vycházející z autobaterie (většinou připomínající zkažená vejce), je to známka toho, že alternátor nepracuje správně. Tento štiplavý zápach způsobuje autobaterie (zejména elektrolyt), když je napětí produkované alternátorem příliš vysoké. Kyselina z baterie se začne uvnitř baterie "vařit", což způsobí tyto nepříjemně páchnoucí výpary.
Tento problém je poměrně nebezpečný, protože tyto výpary jsou hořlavé. Pokud je navíc vozidlo v tomto stavu provozováno delší dobu, může dojít k trvalému poškození autobaterie.
JAK OTESTOVAT ALTERNÁTOR POMOCÍ ŠROUBOVÁKU
Jedná se o běžně popisovanou metodu, která je často doporučována na internetu. Je však třeba upozornit, že testování alternátoru šroubovákem nebo jiným kovovým předmětem se nedoporučuje a může být nebezpečné. Mohlo by to vést ke zranění osob nebo poškození elektrického systému vozidla. Je nezbytné použít správné testovací zařízení, například voltmetr nebo multimetr, jak je popsáno výše.
TOP produkty na toto téma: