Obsah
Jak poznat poškozené vysokotlaké vstřikovací čerpadlo a jak funguje?
Za uplynulá léta a se zdokonalením stávajících systémů a technologií se toho hodně událo i v procesu vstřikování. Jestliže se v minulosti hojně využívaly karburátory a přímé vstřikování, v současnosti to platí čím dál méně a automobilky stále častěji sázejí na jiné systémy. Na jeden takový systém bychom se dnes chtěli podívat blíže a objasnit, co přesně vysokotlaké palivové čerpadlo je, jak včas odhalit případnou závadu a co má řidič následně dělat.
Co je to vstřikovací čerpadlo?
Celý proces okolo spalování paliva za účelem výroby energie je přesně načasovaný cyklus. Zásadní prioritou je odjakživa vysoká účinnost – tj. maximální energetický výkon při minimální spotřebě benzinu či nafty. V této souvislosti hraje důležitou roli právě i vstřikovací čerpadlo pro auto. Zabezpečuje potřebný tlak, pod kterým je palivo vháněno do válce.
Začněme však od počátku: Pohonná hmota, v našem případě benzin anebo nafta, je uložena v nádrži vozidla. Odtamtud se pod nízkým tlakem dopravuje dál pomocí svého druhu pomocného čerpadla. Přitom prochází benzínovým nebo naftovým filtrem, který je odpovědný za odstranění případných nečistot, špíny a dalších nežádoucích prvků z kapaliny. Poté se palivo dostane do jednoho ze systémů, kde je umístěno vysokotlaké čerpadlo.
U benzinových vozidel se pak většinou setkáte s přímým vstřikováním, což znamená, že každý válec má své vlastní vysokotlaké čerpadlo, které dodává palivo potřebné pro každý cyklus. Naproti tomu vozy se vznětovými motory zpravidla používají tzv. systém common rail. Rozhodujícím rozdílem oproti přímému vstřiku je, že pro všechna vstřikovací čerpadla existuje pouze jedno sdílené vysokotlaké potrubí, jež udržuje konstantně vysoký tlak. Nafta je do spalovacích komor vháněna individuálně a současně. V rámci tohoto procesu dochází k tzv. předvstřiku a teprve poté k hlavnímu vstřiku, přičemž první z nich slouží k zahřátí paliva a komory na vysokou teplotu. To napomáhá řízenému, a tedy i nízkoemisnímu spalování při vstřiku samotné nafty.
Jak poznat vadné vstřikovací čerpadlo?
Špatné vstřikovací čerpadlo může mít několik různých příčin a není tak vždy jednoduché zjistit, co přesně selhání zavinilo. Začněme tím, že běžným zdrojem problémů je pochopitelně selhání podmíněné stářím, k němuž ovšem většinou dochází až ke konci životnosti celého vozu. Škodit mohou součástkám motoru, a tedy i čerpadlu, mimo jiné následující zlozvyky:
- Trhavé, příliš rychlé rozjezdy
- Obecně neklidný chod motoru, opožděné řazení na požadovaný rychlostní stupeň
- Špatné mazání čerpadla v důsledku nedostatku či špatné kvality oleje
- Zmeškané intervaly kontroly
Samotné poškození čerpadla se zase projeví poměrně rychle, i když ne zcela zřetelně. Jestliže palivo přestane být dodáváno pod správným tlakem, má to zásadní vliv na plynulý běh celého vozu a povede to například ke znatelně pomalejší akceleraci nebo k tomu, že vysokou rychlost lze držet jen s námahou. V závažnějších případech mohou následky škody dospět až do takové míry, že motor lze nastartovat jen s obtížemi nebo vůbec.
Pokud tedy máte podezření, že vstřikovací čerpadlo Ford Focus již nefunguje tak, jak by mělo, návštěva servisu je jistě správnou cestou. Stejně jako téměř u všeho je možné diagnostikovat a opravit vstřikovací čerpadlo i svépomocí, ale rozhodně může pomoci, když se do motorového prostoru podívá také odborník. A následnou výměnu by měl v ideálním případě rovněž provést profesionál, jelikož jen tak máte záruku, že vám nová součástka bude sloužit nejlépe až po zbytek životnosti vašeho vozu.
TOP produkty na toto téma: