Obsah
Jak poznat špatné těsnění hlavy válce a jaké jsou náklady na výměnu
Předmětem tohoto článku je těsnění, které hraje v automobilu nesrovnatelně důležitou roli. Těsnění pod hlavou, známé také jako těsnění hlavy válců, odděluje blok motoru od hlavy válců a plní mimo to řadu dalších úkolů. Na tyto funkce, příznaky závad a náklady na následnou opravu se podíváme podrobněji v následujícím textu.
Co je to těsnění hlavy válců?
RIDEX Těsnění, hlava válce
1,55 mm, R: 76 mm
RIDEX Těsnění, hlava válce
1,25 mm, 76 mm
RIDEX Sada těsnění, hlava válce
s utěsněním vřetene ventilu, s těsněním hlavy válce, s těsnicím kroužkem - vačková hřídel
RIDEX Těsnění, hlava válce
1,45 mm, R: 76 mm, kovové vrstvené těsnění, Počet zubů/děr: 7
REINZ Kompletní sada těsnění, motor
s utěsněním vřetene ventilu, s těsnicím kroužkem - kliková hřídel
Kdybyste viděli těsnění pod hlavou pouze na nějaké fotografii, možná byste se divili, k čemu vlastně mají všechny ty otvory na tenkém plátu být dobré. Neboť toto konkrétní těsnění, které se obvykle vyrábí z ušlechtilé nebo uhlíkové oceli, je v podstatě jen plech s mnoha dírami o různých velikostech.
Jak již bylo zmíněno v úvodu tohoto článku, prohlubně slouží k tomu, aby bylo možné tento plát umístit mezi blok motoru a hlava válců motoru. Počet těch největších otvorů pak odpovídá počtu válců. O něco menší dírky, které často ani nejsou kulaté, mají zase za úkol umožnit průchod různým kapalinám, které proudí vozem. Jedním z hlavních úkolů těsnění pod hlavou totiž je zajistit, aby se oba hlavní okruhy nemíchaly. Mluvíme o motorovém oleji a chladicí kapalině. Kromě toho má součástka zabránit úniku plynů nebo paliva a jejich vniknutí například z válců do bloku motoru.
Jak se pozná vada?
Těsnění hlavy válců, které již není funkční, nepatří mezi triviální záležitosti. To se naštěstí ani zdaleka netýká většiny řidičů, protože než takové těsnění praskne, bývá nutné najet přibližně 150 až 200 000 km. Samotné poškození však není až tak snadné rozpoznat, protože existuje sice celá řada symptomů, které ale jen mlhavě ukazují na tento komponent.
Tak se třeba v důsledku prasklého těsnění pod hlavou může stát, že se chladící kapalina do auta smísí s motorovým olejem nebo se dokonce dostane do spalovacího prostoru. To na jedné straně způsobí, že motorový olej do auta znatelně ztratí na kvalitě a bude se muset rychleji vyměnit, na druhé straně se rapidně sníží hladina chladicí kapaliny. Je to dáno tím, že se spaluje společně s palivem. Možnými příznaky prasklého nebo prodřeného těsnění hlavy válců tak může být neobvykle rychlá spotřeba chladicí kapaliny a/nebo přehřívání motoru.
Jak dlouho trvá výměna těsnění pod hlavou?
Výměna těsnění hlavy válců patří v normálních servisech k časově nejnáročnějším úkonům, protože je obvykle zapotřebí demontovat mnoho jednotlivých prvků a součástí, než je možné se k němu dostat. Tedy i v dobře vybavené dílně může trvat jeden nebo dokonce dva dny, než budou všechny práce spojené s touto výměnou dokončeny. Oprava v domácích podmínkách je zatím bohužel nereálná, jelikož by bylo nezbytné nejen vybavení celého autoservisu, ale rovněž samotné složení těsnění a konkrétní kroky, které je třeba učinit, aby bylo možné se ke komponentu dostat, se mohou u různých vozů značně lišit.
REINZ Těsnění, hlava válce
1,61 mm, R: 81 mm, kovové vrstvené těsnění
REINZ Těsnění, hlava válce
0,7 mm, R: 85 mm, kovové vrstvené těsnění
REINZ Sada těsnění, hlava válce
s utěsněním vřetene ventilu
REINZ Kompletní sada těsnění, motor
s utěsněním vřetene ventilu, s těsnicím kroužkem - kliková hřídel, bez integrovaného radiálního těsnicího kroužku
AJUSA Kompletní sada těsnění, motor
s těsněním hlavy válce, s utěsněním vřetene ventilu, FIBERMAX
Co se týče ceny těsnění pod hlavou, nejsou tyto díly příliš drahé. Vzhledem k tomu, že se jejich tvar může lišit v závislosti na konkrétním modelu, je důležité se podívat do příručky k vozidlu a zjistit, jak přesně musí součástka vypadat, aby pasovala do daného auta. Velký vliv na cenu má také materiál, ale přesto vám doporučujeme použít spíše o něco dražší slitinu. Koneckonců těsnění musí vydržet mnoho let, a pokud byste ho museli nechat vyměnit dříve, jen by vás to vyšlo dráž. Cena dílů se obvykle pohybuje v řádu několika stokorun, a je tudíž naštěstí stále ještě přijatelná.
Tip od AUTODOC: Dříve než navštívíte autoservis, důkladně se seznamte s hodinovou sazbou, kterou byste za výměnu museli zaplatit. Těsnění nestojí příliš velké peníze, a tak většina z nich bude potřeba za práci v servisu.
TOP produkty na toto téma: