Obsah
Jak poznat vadný alternátor a jak funguje
Aby se velké množství kinetické energie vznikající během jízdy jen tak neztrácelo, existuje ve vozidlech celá řada zařízení, která ji využívají. Jedním z těchto zařízení je tzv. alternátor. Ten zajišťuje přeměnu mechanické energie na elektřinu, kterou pak lze uplatnit kdekoli ve voze. Co když ale máte podezření, že může být poškozený? Pro tento případ jsme pro vás sepsali vysvětlující článek, který vám pomůže lépe porozumět jak funkci, tak i možným příznakům závady.
Jak přesně funguje alternátor?
Alternátor je poměrně sofistikované zařízení, bez kterého by v autě nefungovalo téměř nic. Je to tím, že zásobuje celou řadu spotřebičů nezbytnou elektrickou energií. Mezi jeho odběratele patří např. takové základní prvky, jako je zapalování, vstřikovací trysky nafta a benzín pro auto nebo i palivové čerpadlo nafta a benzín pro auto, bez nichž by vůz neměl ani šanci nastartovat. Pravidelnou dodávku proudu však vyžadují i další důležité komponenty, včetně světlometů, topení, rádia a mnoha dalších.
BOSCH Alternátor
14V, 60A, bez vakuového čerpadla, Ø 73 mm
DENSO Alternátor
14V, 150A, Ø 54 mm
BV PSH Alternátor
24V, 35A, B+ (M6), Ø 70,0 mm
AS-PL Alternátor
12V, 115A
BOSCH Alternátor
14V, 100A, B+(M8), L(M5), bez vakuového čerpadla, Ø 54 mm
Konstrukce alternátoru je založena na principu elektromagnetizmu a pro zachování jednoduchosti ji pouze rámcově nastíníme. V jádru hliníkového pouzdra se nachází tzv. stator a rotor. V alternátoru vytváří potřebné magnetické pole právě rotor. Obklopen je zase statorem s elektrickým vedením. Ve chvíli, kdy se rotor začne otáčet, indukuje se ve statoru napětí. Navíc je rotor ovinut měděným vodičem, do kterého lze přivádět proud. Protéká-li nyní vinutím elektřina, vytvoří se přes póly magnetické pole. V důsledku neustálé rotace se severní a jižní póly střídají, což vede ke generaci střídavého proudu. Ten se pak musí ještě pomocí diod přeměnit na stejnosměrný proud, jenž je použitelný pro vozidlo – to je zjednodušeně řečeno základní princip fungování. Jelikož se jedná o komplexní součástku, mohou se ceny alternátoru pro auto občas i výrazně lišit.
Jak poznám případnou poruchu?
Na vině nemusí být nutně levná autobaterie, kvůli které se vaše auto už nedá nastartovat. Ačkoli se jen zřídkakdy podezřívá, alternátor bývá často spoluviníkem, pokud jde o elektrická zařízení v automobilu, která fungují buď jen v omezené míře, nebo vůbec.
Poruchy alternátoru jsou u moderních vozidel v zásadě vzácné, vzhledem k tomu, že tyto generátory jsou konstrukčně robustní a odolné. Navzdory tomu se samozřejmě i tak může stát, že dojde k poškození této důležité součástky. Postižena mohou být například ložiska alternátoru automobilu. Většinou se to projevuje skřípavým zvukem z motorového prostoru, nemusí to však nutně znamenat, že alternátor rovnou zcela selhal.
VALEO Alternátor
14V, 45A, L 15, Ø 65 mm
LUCAS Alternátor
48V, M8 B+, M8 B-, hybridní, Ø 54 mm
AS-PL Alternátor
12V, 100A
AS-PL Alternátor
12V, 120A
LUCAS Alternátor
14V, 70A, M8 B+, M5 D+, 0230, Ø 55 mm
Jiná situace nastává, pokud máte potíže se startováním vozidla nebo pokud elektrické spotřebiče fungují pouze omezené nebo vůbec. V těchto případech lze jednoznačně předpokládat závadu na alternátoru. Často si toho všimnete, až když se rozsvítí příslušná kontrolka. Jedná se o kontrolku dobíjení, která se zapne po spuštění motoru a následně nezhasne ani po několika sekundách. Co ale dělat, když alternátor již vůbec nechce fungovat?
Je možné poškozený alternátor opravit?
Je-li závada na alternátoru očividná, poměrně rychle vyvstanou tyto dvě otázky: Zajet do autodílny a nechat si jej vyměnit, nebo se pokusit alternátor svépomocí nabudit? Což znamená kompletně rozebrat zařízení, vyčistit je, nahradit veškeré vadné součástky a poté se pokusit alternátor znovu uvést do chodu pomocí externího zdroje napájení. Tento postup se ovšem skutečně vyplatí pouze v případě, že daná součástka není příliš stará, protože jedině tak je možné mít určitou jistotu, že neselhaly centrální komponenty. Dále je nezbytná dobrá znalost konstrukce a principu fungování zařízení. Pokud sháníte například alternátor pro Škodu Felicia, možná se vám vyplatí svěřit opravu čili výměnu odbornému servisu. Stačí si zakoupit konkrétní náhradní díly a odevzdat je v dílně. Ušetříte tak alespoň část peněz za součástku a neriskujete poškození nového dílu ani vozidla.
Tip od AUTODOC: Máte-li odpovídající znalosti a ochotu, můžete si pustit jeden z našich praktických videonávodů. V nich je vám postup výměny vysvětlen krok za krokem a díky použitému videomateriálu si můžete kdykoli zjistit, co konkrétně máte dělat.
Užitečná videa k danému tématu:
Jak otestovat alternátor auta
Svépomocná oprava alternátoru
TOP produkty na toto téma: