Obsah
Jak se pozná vadná spojka v autě a kolik stojí výměna
Nestává se to sice tak často, ale když už k tomu dojde, náhrada se nesmí dlouho odkládat. Spojka je jak v přeneseném, tak i ve faktickém smyslu slova klíčovou součástí automobilu, která je srdcem jeho mechanismu a pro jeho celkové fungování nepostradatelná. Tyto součástky patří mezi takzvané spotřební předměty, jelikož se vychází z toho, že je po určité době nevyhnutelně budete muset vyměnit. V následujícím článku se dozvíte, jak rozpoznat porouchanou spojku a kolik budete zhruba muset zaplatit za nový díl.
Funkce spojky
Spojka představuje nesmírně důležitou součást každého vozidla - bez ohledu na to, zda je ovládaná automaticky nebo manuálně. Zajišťuje možnost měnit rychlosti a slouží jako most mezi motorem a převodovkou vozidla. V podstatě se skládá ze spojkového kotouče, různého počtu třecích desek, přítlačného talíře a jednohmotový nebo dvouhmotový setrvačník.
Dále se rozlišuje mezi suchou a mokrou spojkou. V suché verzi se nachází pouze jedna třecí deska, která je propojena s přítlačným talířem. Naproti tomu u mokré spojky jde o celou řadu třecích desek. A aby se zabránilo vzniku nadměrného tření a ztrátám energie ve formě tepla, používá se speciální mazivo na bázi oleje, které snižuje frikci a zároveň má chladicí účinek na spojku.
Jak se dá poznat vadná spojka?
Spojka je spolu se svými součástkami vystavena vysokému zatížení, neboť je namáhána při každém řazení. Jelikož se spojkový kotouč obrušuje o setrvačník nebo přítlačný talíř spojky, postupem času nevyhnutelně dochází ke ztrátě jeho síly a může se stát, že již nebude správně přiléhat a začne prokluzovat.
Nefunkční spojku poznáte zejména podle patrného trhání a prodlev při přeřazování. Rovněž rozjezdy se mohou stát znatelně obtížnějšími, pokud je spojka opotřebovaná. Je také možné, že v případě závady nebude řazení fungovat vůbec a motor se vypne.
Spojka většinou není vadná okamžitě, nýbrž se časem postupně opotřebovává, tak jak se zmenšuje i tloušťka třecích ploch kotoučů, a proto je často možné včas rozpoznat, že s ní není něco v pořádku. Pokud si tedy všimnete, že řazení je čím dál náročnější nebo že zařazený rychlostní stupeň nezabírá řádně, je bezpodmínečně nutné navštívit autoopravnu. Dojde-li až k úplnému selhání zařízení, kdy již není schopno plnit svou funkci, může to pro vás být životu nebezpečné. Když třeba jedete po dálnici a chcete předjet jiné vozidlo, ale nedaří se vám zařadit vyšší rychlostní stupeň.
Tip od AUTODOC: Vzhledem k tomu, že se v případě spojky jedná o důležitou a ne zrovna levnou součástku, navrhujeme několik rad, jak se o ni starat a prodloužit tak její životnost. Sešlápnutí spojky ve stoupání nebo na semaforech může například vyvíjet zbytečný tlak na kotouče. Také pravidelná jízda s těžkými přívěsy může mít po čase negativní dopad na materiál spojky. Pokuste se proto vozidlo zbytečně nenamáhat, i když hmotnost nepřekračuje maximální tažné zatížení uvedené v manuálu.
Kolik stojí výměna spojky?
Protože výměna spojky vyžaduje rozsáhlé mechanické znalosti, vhodné nářadí a spoustu volného času, doporučujme, aby jste ji raději svěřili vyškoleným pracovníkům servisu. Autodíly pro spojka jsou naštěstí cenově méně náročné, ale přesto se mohou značně lišit v závislosti na konkrétním výrobci a typu komponentu. Pokud si například chcete koupit celou spojkovou sadu, počítejte s tím, že vás to vyjde minimálně na více než 1000 Kč. Závisí to mimo jiné na tom, zda plánujete vyměnit dvojitou suchou spojku, nebo mokrou variantu. Před návštěvou dílny je proto nejlepší porovnat si ceny těchto komponentů na internetu a zaplatit tak jen za opravu na místě.
A jelikož i odborníci mohou být prací zaneprázdněni poměrně dlouho, bylo by dobré, kdybyste si jednotlivé hodinové sazby servisů mezi sebou důkladně porovnali a předem si ujasnili, kolik času by měl zásah na vašem voze u kterého mechanika zabrat. Zde můžete totiž ušetřit přinejmenším tolik peněz jako na samotném komponentu.
Užitečné video k danému tématu:
Jak detekovat selhání spojky
TOP produkty na toto téma: