Plus
Vyzkoušejte prémiový účet
0   Položek
#
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

Kapalina posilovače řízení: Jak ji vybrat a vyměnit

Přihlásit se
NOVINEK

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu:

Životnost posilovače řízení je určena po celou dobu životnosti automobilu, ale pouze v případě, že systém nemá pracovní netěsnosti. Použití nevyhovujícího oleje nebo jeho předčasná výměna jsou nejčastější příčiny poškození posilovače řízení. Přečtěte si náš článek, abyste věděli, jak se vyhnout chybám při výběru a výměně hydraulické kapaliny.

Příčiny zhoršení hydraulické kapaliny v posilovači řízení

Intenzivní zatížení posilovače řízení a ostrý pokles tlaku v systému může vést k předčasnému zhoršení kvality oleje. Naši odborníci určili čtyři hlavní příčiny zhoršení kvality oleje:

  • Přehřátí;
  • Příliš intenzivní využití servořízení (agresivní styl řízení);
  • Poškození integrity systému;
  • Kapalina nesouhlasí s technickými požadavky automobilu.

V moderních automobilech jsou ochranné obtokové ventily sloužící k ochraně systémových komponentů před poškozením.

Kdy je nutné vyměnit kapalinu v posilovači řízení

Většina automobilek jako Mitsubishi, Volkswagen, Ford doporučuje vyměnit kapalinu jednou za 1-2 roky nebo každých 100 000 kilometrů. Tyto signály mohou naznačovat, že je nutné provést neplánovanou výměnu oleje:

  • změna barvy, ztmavnutí oleje;
  • výskyt zápachu hoření;
  • zvýšení odporu volantu;
  • abnormální zvuky při otáčení volantu;
  • únik kapaliny.

Je třeba také vyměnit kapalinu, pokud byla provedena oprava čerpadla nebo jiných komponentů posilovače řízení. Použitím oleje, který ztratil své původní vlastnosti nebo je nevhodný, může dojít k poškození čerpadla nebo cívky a vést k předčasnému opotřebení těsnících prvků. U některých vozidel, jako je například Toyota Corolla, Subaru Impreza a téměř všechny vozy Volkswagen, neexistuje možnost vyměnit těsnicí prvky. Pokud se opotřebují, budete muset nainstalovat nový systém posilovače řízení.

Jak si vybrat kapalinu do posilovače řízení

Existuje několik hlavních typů kapalin:
1. Minerální. Patří mezi ně rafinérské ropné frakce a přísady zlepšující užitné vlastnosti oleje. Hlavní výhodou minerálních kapalin, kromě ceny, je to, že nemají agresivní vliv na gumové prvky. Mají však krátkou životnost a jsou náchylné ke zvýšené tvorbě pěny.

2. Polosyntetické. Jejich složení obsahuje minerální i syntetické látky. Jejich výhodou je nižší stupeň viskozity, odolnost proti tvorbě pěny a dobrá mazací schopnost. Nicméně, polosyntetické tekutiny mají destruktivní vliv na gumové prvky posilovače řízení.

3. Syntetické. Jejich složení obsahuje převážně vícesytné alkoholy, polyestery a malé množství zejména rafinovaných ropných frakcí. S cílem snížit destruktivní vliv na gumové těsnění jsou speciální přísady smíchány do směsi syntetických olejů. Syntetické kapaliny jsou dražší, ale mají vynikající provozní charakteristiky: odolnost proti tvorbě pěny, nízkou viskozitu, schopnost pracovat v extrémních teplotách a nejdelší životnost.

Kapalina posilovače řízení obvykle na balení obsahuje informace o normách, které splňuje a na jakou značku vozidla ji lze použít.

Hydraulické kapaliny se liší nejen složením a funkčními vlastnostmi, ale také barvou. Nejběžnější jsou následující:

1. Červené. Jsou vyráběny podle standardů pro automobilovou skupinu General Motors a jsou známy jako Dexron. Jsou vyráběny koncernem i třetími stranami na základě licence. Tyto kapaliny jsou používány ve vozidlech Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda a General Motors.

2. Žluté. Jsou určeny především pro vozidla značky Mercedes-Benz. Jsou vyvinuty koncernem Daimler, ale vyráběny i jinými výrobci na základě licence.

3. Zelené. Jsou vyráběny německou firmou Pentosin. Jsou aktivně používány v autech Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo, i ve vozech Daimler AG Group.

Nicméně je chyba vybírat olej do posilovače řízení pouze podle barvy. Shoda barvy nemusí vždy znamenat stejné složení. Například tekutiny Dexron mohou být buď minerální nebo syntetické, i když mají stejnou barvu. Je důrazně zakázáno míchat minerální, syntetické a polosyntetické tekutiny mezi sebou.

Výměna kapaliny posilovače řízení na vlastní pěst

Každý si může vyměnit kapalinu posilovače řízení samostatně. Tento proces je velmi jednoduchý a trvá asi 30 minut. Pro výměnu budete potřebovat velkou injekční stříkačku, nádobu na vypuštění staré tekutiny a ochranné rukavice.

Držte se pořadí následujících kroků:

  1. Zvedněte přední část vozu pomocí heveru a zajistěte jej.
  2. Pomocí injekční stříkačky odčerpejte starou kapalinu z nádrže.
  3. Odpojte hadici zpátečky a umístěte ji do předem připravené nádoby. Vypusťte olej.
  4. Nalijte novou kapalinu do systému.
  5. Otočte několikrát volantem, až se zastaví.
  6. Pokud vypouštíte starou kapalinu, nalejte novou ke značce, která se nachází na povrchu nádrže kapaliny posilovače řízení nebo na pevné měrce ve víku nádrže. Doplňte olej tak, až bude nová tekutina vytékat z hadice.
  7. Připevněte hadici na místo, nastartujte motor a otočte volantem v obou směrech.
  8. Opět naplňte kapalinu až ke značce.

Závěr

Kupujte pouze vysoce kvalitní olej, vždy berte v úvahu technické požadavky automobilu, nezanedbávejte doporučení pro výměnu oleje. Klidný styl jízdy, včasná výměna tekutiny a dodržování pravidel vašeho výběru zaručují dlouhý a spolehlivý provoz posilovače řízení.