Obsah
Palivové filtry pro naftové motory – problémy se znečištěním, příznaky závad a výměna
Mezi benzinovými a naftovými palivovými filtry pro auta není žádný rozdíl. V obou případech se jedná o standardní palivové filtry, které odstraňují nečistoty z pohonných hmot a také oddělují vodu. Ačkoli je kvalita pohonných hmot v ČR obecně na velmi slušné úrovni, na cestě z rafinerie do palivové nádrže automobilu se při každém tankování a přečerpávání může nechtěně dostat pyl, prach nebo úlomky barvy do paliva. Nečistoty mohou nejen ucpat palivové potrubí, ale představují zvláštní nebezpečí zejména pro vysokotlaké čerpadlo a vstřikovací ventily. K dosažení co nejjemnějšího rozprášení je koneckonců zapotřebí vysokého tlaku. Jen tímto způsobem dokáže vznětový motor pracovat co nejefektivněji a nedochází k nadměrné tvorbě sazí. Dieselový filtr je nezbytný pro ochranu vstřikovačů paliva a stěn válců. V závislosti na filtru se pročistí i nafta, která se vrací zpět, což má dodatečnou výhodu, že se palivo ohřeje. Pokud však těsnění motoru již nejsou zcela v pořádku, může se stát, že se ucpe i naftový filtr.
Co se stane, když je naftový filtr ucpaný?
Ucpaný dieselový filtr se projevuje poměrně nespecifickými příznaky. Motor může zadrhávat, vozidlo může při zrychlování cukat nebo zcela zhasínat, případně se může i úplně vypnout. Toho si pravděpodobně nejprve všimnete při vysokých otáčkách motoru. V nejzávažnějších případech vůz již nelze nastartovat vůbec. V závislosti na značce nebo modelu vašeho auta můžete také změřit nesprávný tlak v palivovém potrubí. Zejména v karavanech se často používají senzory, které upozorňují na příliš mnoho vody v naftě a doporučují vyprázdnit naftový filtr.
Kde se nachází dieselový palivový filtr?
Přesné umístění naftového filtru závisí na typu vozidla, ale obecně jej najdete na snadno přístupném místě v motorovém prostoru. Pokud tomu tak není, budete muset pod auto vlézt nebo zajet do dílny, která disponuje zvedací plošinou.
Výměna dieselového palivového filtru v dílně
Výměna naftového filtru je poměrně jednoduchá, ale přesto existují dobré důvody, proč ji svěřit odbornému servisu. Za prvé, starý filtr patří mezi nebezpečný odpad, který je třeba řádně zlikvidovat, a následně je třeba odvzdušnit palivový systém. V opačném případě se vzduch stlačí, což způsobí jeho zahřátí a výbušnou expanzi ve vstřikovačích paliva auta. To pak může vést k odštípnutí, které má za následek drahé následné opravy. V nejhorším případě dojde k odkapávání paliva, a tím k výraznému zvýšení teploty uvnitř válce. Píst se začne tavit, čímž může dojít k zadření pístu a celkovému poškození motoru. Doporučujeme dodržovat intervaly prohlídek vozidla a nechat si odborně vyměnit naftový filtr.
Mohu si do servisu přivézt vlastní palivový filtr?
Mnoho lidí se domnívá, že se musí spolehnout jen na to, co má po ruce mechanik. Často je však mnohem levnější koupit si filtr online, například pokud chcete nainstalovat palivový filtr značky BOSCH. Většina mechaniků vám do vozu ráda vloží libovolný filtr, který si přivezete. Jen se ujistěte, že se předem dobře informujete a zakoupíte ten správný pro vaše auto.
Kolik stojí výměna palivového filtru?
Montáž nového naftového filtru je pro mechanika vcelku snadná práce a obvykle ji zvládne do 45 minut, i když je instalace obtížnější. Pracovní náklady a cena náhradních dílů se pohybují v rozmezí 1500 až 4000 Kč. Pokud si naopak na výměnu filtru troufáte sami, potřebujete pouze náhradní filtr. A i když k tomu připočtete náklady na likvidaci starého filtru, jedná se o ten nejlevnější způsob.
TOP produkty na toto téma: