Obsah
Přehřívání brzdových kotoučů: symptomy, příčiny, řešení problému
Jedna z nejběžnějších poruch brzdových kotoučů je jejich přehřívání. V případě přehřátí dosáhne teplota disku kritické hodnoty, takže brzdové obložení začne na disku prokluzovat a účinnost brzdového systému se sníží na minimum.
Jak rozpoznat přehřívání brzdového kotouče
Přehřívání brzdového kotouče může být rozpoznáno kontrolou dílu. Nejběžnějším materiálem používaným k výrobě brzdových kotoučů je ocel. Při zahřátí změní tento materiál barvu. Ocelový kotouč zahřátý na kritickou teplotu se stává jasně oranžovým a po ochlazení získá fialovou barvu.
V případě, že vizuální kontrola odhalí barevnou změnu brzdového kotouče, měli byste okamžitě kontaktovat servisní stanici pro komplexní diagnostiku. Po zjištění závady je výměna brzdových kotoučů a destiček povinná. Tento postup si můžete provést i sami. Naše detailní video návody vám pomohou s provedením.
Příčiny přehřívání brzdového kotouče
Hlavní příčinou přehřívání brzdového kotouče je tření. Zatímco pracovní princip brzdového systému je založen na tření, při agresivním stylu jízdy se zvyšuje. To vede ke zvýšení teploty brzdového kotouče na 600-700 °C. Přehřívání může být dále způsobeno:
- Selháním brzdového mechanismu;
- Instalací nesprávné brzdové destičky;
- Použitím brzdových kotoučů a destiček po uplynutí jejich životnosti;
- Deformací brzdového kotouče;
- Nízkou kvalitou brzdových kotoučů a destiček;
- Ucpáním vodících kolíků brzdového třmenu.
Nezapomeňte, že jsou-li instalovány bubnové brzdy na zadní nápravě, většina zátěže při brzdění je aplikována na přední kotoučové brzdy. To je také faktorem pro přehřívání brzdového kotouče.
Jak zabránit přehřívání brzdových kotoučů
Aby se zabránilo předčasnému opotřebení brzdových kotoučů a zajistilo tak nejúčinnější brzdný proces, AutoDoc doporučuje následující:
- Vyměnit brzdové destičky na auto a kotouče včas;
- Instalaci vysoce kvalitních komponentů;
- Svěřit opravu mechanikovi do servisu, pokud vám chybí zkušenosti;
- Vyměnit disky v párech stanovené nápravou pro vyvážení zátěže;
- Při delší jízdě z kopce cvičit brzdění motoru;
- Monitorovat tloušťku brzdového obložení.
Připomeňme, že doba použitelnosti předních brzdových kotoučů je 30 000 až 40 000 km a u zadních je 40 000 až 50 000 km. Tyto hodnoty závisí na stylu jízdy. Agresivní jízda při prudkém zrychlování a brzdění zkracuje životnost brzdových kotoučů.
Jak si vybrat brzdové kotouče
Je třeba připomenout, že při selhání brzdového systému vozidla je ohrožena vaše bezpečnost a bezpečnost ostatních lidí. Proto byste měli při koupi částí brzdové soustavy odpovědně vybírat.
Při výběru brzdových kotoučů se musíte řídit doporučeními a technickými požadavky poskytnutými od výrobce vašeho vozidla. Nezapomeňte, že byste měli vždy koupit brzdové kotouče určené speciálně pro vaše vozidlo. Tyto komponenty by měly být vyrobeny z materiálu, který má následující charakteristiky:
- Vysokou pevnost a teplonosnou kapacitu;
- Nízkou přilnavost;
- Vysoký součinitel tření.
Měli byste dát přednost pouze spolehlivým automobilovým dílům s garantovanou kvalitou. Internetový obchod AutoDoc nabízí výhradně takové díly. Můžete zde provést ziskový nákup i obdržet odborné poradenství našich kvalifikovaných odborníků podpůrných služeb. AutoDoc je Váš spolehlivý partner!