Obsah
Pro vždy příjemný interiér: vše o poruchách klimatizací
Řekneme vám, jaké problémy mohou nastat během A/C provozu ve vozidle, jak je řešit, co je nejdůležitější, jak jim zabránit.
Jak klimatizace funguje a proč selže
Účel dílu není omezen na chlazení vzduchu v kabině, ale klimatizační zařízení také čistí, vysušuje vzduch a zajišťuje jeho cirkulaci. Automobilové klimatizace, na rozdíl od domácích, jsou poháněny motorem a jelikož je vozidlo v pohybu pravidelně, jsou vystaveny negativnímu dopadu vnějších faktorů. Teplotní změny a konstantní vibrace mohou vést k selhání jednotlivých složek systému klimatizace.
Abychom pochopili příčinu nesprávné funkce systému, je prvním krokem pochopit jeho strukturu.
Konstrukce klimatizační jednotky vozidla.
Výkon A/C je založen na cirkulaci chladiva v uzavřeném systému: mění se z kapaliny do plynného stavu, v procesu absorbuje teplo. Komponenty klimatizační jednotky vozidla zahrnují:
- Kompresor. Ten stlačuje chladicí plyn tak, aby mohl cirkulovat v systému.
- Elektromagnetická spojka. Zajišťuje přímé ovládání kompresoru.
- Kondenzátor. Ochlazuje chladivo pomocí generovaných vzdušných proudů, když se ventilátor točí a auto se pohybuje.
- Vysoušecí filtr. Přijímač zmírňuje kolísání průtoku chladiva, zatímco vysoušeč absorbuje z chladiva vlhkost.
- Tepelný expanzní ventil. Chladivo ve výparníku prochází rychlostí regulace přívodu v závislosti na teplotě výstupu z výparníku.
- Výparník. Ve skutečnosti ochlazuje vzduch.
Některé klimatizační jednotky jsou vybaveny otvorem trubice namísto tepelného expanzního ventilu. Jejich konstrukce zahrnuje akumulátorový vysoušeč. Akumulátor působí jako zásobník pro chladicí kapalinu.
Nejčastější poruchy klimatizačního zařízení automobilu
Znečištění systémových prvků. Výrazné znečištění kondenzátoru způsobuje jeho přehřátí, což má za následek zvýšení tlaku v systému. Provoz klimatizačního zařízení v tomto případě bude neefektivní: vzduch v kabině nebude ochlazen. Jestliže jsou komponenty klimatizace znečištěny, měly by se okamžitě vyčistit. Objevení nepříjemného zápachu v kabině při pracujícím klimatizačním zařízení může znamenat, že kabinový filtr je ucpaný. Je to spotřební materiál a měl by být měněn podle plánu. Obecně se doporučuje nahradit kabinový filtr každých 20 000 kilometrů. Nicméně, mnoho majitelů aut jej mění častěji - každých 10 000 až 15 000 kilometrů, čili zhruba každých šest měsíců.
Poškození celistvosti systému a únik chladicí kapaliny. Porucha může být indikována selháním klimatizační jednotky a stopami po oleji na povrchu kompresoru a na dalších komponentech systému. Poškození může být způsobeno vlivem síly, například v důsledku dopravní nehody nebo koncem životnosti těsnících prvků. Pro řešení problému je třeba špatné díly vyměnit a systém znovu naplnit chladivem.
Zasekávání kompresoru
Nejvýraznějšími příznaky tohoto selhání je abnormální hluk kompresoru, olejové stopy na povrchu dílu a v některých případech selhání při startování motoru. Zasekávání dílu může být způsobeno jeho opotřebením nebo nedostatečnou úrovní oleje v systému. V případě takové poruchy je třeba kompresor vyměnit.
Nestabilní provoz tepelného expanzního ventilu. V případě selhání části během provozu klimatizace, vstupuje ochlazený vzduch do kabiny přerušovaně a samotná jednotka může náhodně vypnout. Tato závada způsobí zamrznutí hadic výparníku. Porucha tepelného expanzního ventilu může být způsobena mechanickým poškozením nebo nesprávným nastavení tohoto dílu, jakož i znečištěním systému zevnitř. Často tato část není předmětem oprav a v případě poruchy vyžaduje výměnu.
Vadný kondenzátor. Vede to k tomu, že klimatizační jednotka nereaguje na zapínání nebo vypne náhodně při jízdě vozu při nízkých rychlostech. Nejčastější příčinou selhání kondenzátoru je znečištění dílu a klimatizačního systému hlavního vedení. V případě této poruchy musí být kondenzátor a spojovací prvky okamžitě vyčistěny. V opačném případě nesprávná funkce kondenzátoru může mít za následek zvýšený tlak v klimatizačním systému.
Selhání výparníku. Objevení vody a nepříjemný zápach v kabině jsou příznaky tohoto selhání. Příčinou poruchy výparníku je znečištění a ucpání trubky odvádějící vlhkost. Vyčištění tento problém vyřeší. V případě koroze výparníku je třeba jej vyměnit.
Upozorňujeme! Jak opravy, tak doplňování klimatizace vyžadují speciální odbornou přípravu, dovednost, nástroje a spotřební materiál. Proto se doporučuje svěřit tyto práce pouze odborníkům!
Jak zabránit A/C poruše.
Závadě jakékoli součásti automobilu, včetně klimatizační jednotky, je mnohem jednodušší zabránit než odstranit. Chcete-li ušetřit na opravách a maximalizovat životnost klimatizační jednotky auta, je třeba postupovat podle jednoduchých pravidel:
- Pravidelně zapněte klimatizaci obez hledu na roční období. Jednou nebo dvakrát týdně po dobu 10-15 minut bude stačit.
- V chladném ročním období před spuštěním klimatizačního zařízení zahřejte interiér vozu.
- Při mytí auta pečlivě omyjte a vyfoukejte kondenzátor.
- Dokonce i když nejsou žádné příznaky poruch, vyměňte náplň klimatizace každé 1-2 roky.
Závěr
Při doplňování klimatizační jednotky chladivem a olejem a nahrazení opotřebovaných částí byste měli dát přednost pouze dílům a spotřebnímu materiálu od důvěryhodných výrobců. Nakupujte v důvěryhodných internetových obchodech, které poskytují záruku kvality svých výrobků. Kromě toho by servis klimatizačního zařízení měl být prováděn v souladu s požadavky uvedenými v technické dokumentaci vozidla. Díky splnění těchto jednoduchých pravidel bude díl sloužit po dlouhou dobu!
Užitečná videa k danému tématu:
Jak rychle vyčistit klimatizaci auta
Co dělat, pokud klimatizace vašeho auta nefunguje správně
TOP produkty na toto téma:
- Kompresor klimatizace Ford Focus
- Chladič klimatizace Škoda Octavia 2
- Klimatizace Peugeot 307
- Kompresor klimatizace VW Sharan
- Klimatizace Renault Megane