Obsah
Problémy se spojkou, příznaky a řešení
Spojka vašeho vozu se může postupem času opotřebovat, zrezavět, stát se špatně seřízenou nebo poškozenou, což v konečném důsledku ztěžuje její fungování nebo vede k jejímu úplnému selhání. Včasné rozpoznání příznaků problémů s hydraulickou spojkou by vám mělo pomoci vyhnout se nehodám a nákladnějším opravám.
Běžné problémy se spojkou a jejich příznaky
Ne každý si všimne varovných signálů dříve, než začnou potíže. Mnohé z těchto problémů se spojkou a jejich symptomy se mohou objevit z ničeho nic nebo mohou být nepravidelné. Je důležité, abyste jednali rychle a nepřehlíželi je, abyste zajistili bezproblémové fungování.
Nyní přejděme rovnou k věci. Níže naleznete popisy těch nejběžnějších příznaků opotřebení spojky a jejich obvyklé příčiny a řešení. Nezřídka se můžete setkat i s více než jedním příznakem najednou.
Potíže s řazením rychlostních stupňů
Pokud se například spojka po sešlápnutí pedálu zcela nerozpojí, může se stát, že řazení bude mnohem obtížnější nebo že se motor zastaví. V tomto případě může být problém způsoben špatnými spojovacími prvky spojky, opotřebovaným přítlačným talířem nebo kotoučem, nataženým nebo poškozeným lankem nebo problémy s hydraulikou. V případě potřeby přizpůsobte nové komponenty spojky svému vozidlu.
Broušení ozubených kol
U manuální převodovky může při řazení (nebo jen u některých převodových stupňů) docházet k broušení ozubených kol v důsledku jen částečného sepnutí nebo rozepnutí spojky nebo kvůli rychlým změnám převodových stupňů. Kromě výše uvedených příčin může být důvodem také opotřebované vypínací ložisko spojky. Dbejte na to, abyste spojku nepoužívali zbytečně, jelikož se problém tím ještě zhorší.
Zvuky spojky
Při sešlápnutí pedálu se může ozývat pískání nebo vrčení. Nezapomeňte zkontrolovat vypínací a otočná ložiska a také vysouvací vidlici spojky. Rachocení může ukazovat na problémy s dvouhmotovým setrvačníkem.
Váznutí spojky
Pokud pedál nebo spojka vázne, je to obvykle indikátor, že je třeba vyměnit lanko nebo že je málo spojkové kapaliny, případně, že je znečištěná, což způsobuje, že pedál má houbový odpor nebo se přilepí k podlaze. V případě potřeby kapalinu vyměňte. Pokud je to nutné, doplňte novou spojkovou kapalinu.
Slabá akcelerace
Pokud spojka nepřenáší správně výkon motoru na kola, může docházet k pomalému nebo slabému zrychlování. Může to být způsobeno několika faktory, včetně znečištění oleje, přehřátí, opotřebovaného kotouče či přítlačného talíře a také kvůli poškozenému nebo vyhlazenému setrvačníku.
Pedál spojky vibruje
Hlavními viníky vibrujícího či pulzujícího spojkového pedálu jsou problémy se seřízením, poškozený setrvačník nebo spojkový kotouč a vadná membránová pružina. Pokud je tlak rozložen nerovnoměrně nebo jsou díly nestabilní, dochází k vibracím.
Prokluzování spojky
Mechanismus může prokluzovat, pokud jsou pružiny, ložiska, spojkový kotouč, setrvačník nebo přítlačný talíř opotřebované, protože díly nedokážou k sobě přilnout a zůstat sepnuté. Při akceleraci nebo při stoupání do kopce si můžete všimnout náhlého poklesu výkonu.
Zápach spáleniny
Pokud je při jízdě cítit zápach po spálené gumě, může to být způsobeno zvýšeným třením kvůli prokluzující spojce. To může zase vést k většímu opotřebení a poškození, protože se díly přehřívají.
Prokluzující převody
Pokud například dochází k prodlevě při zařazování rychlostních stupňů nebo se otáčky motoru zvyšují, avšak rychlost auta odpovídajícím způsobem nestoupá, je pravděpodobné, že dochází k prokluzování převodů. Zkontrolujte těsnost hydraulického systému a komponenty a spojky auta na opotřebení či poškození.
Příznaky toho, že vaše spojka odchází
Souhrnně lze říci, že mezi příznaky vadné nebo selhávající spojky patří obtížné řazení nebo udržení spojky v sepnutém stavu, náhlé ztráty výkonu a špatná akcelerace, houbový odpor nebo zaseknutý pedál, zápach spáleniny, neobvyklé zvuky vydávané spojkou a také nadměrné vibrace pedálu.
Jak zjistit, zda odešla spojka nebo převodovka
Příznaky poruchy spojky a převodovky jsou prakticky totožné. Mohou sem patřit potíže při řazení, prokluzování převodů, zápach spáleniny a neobvyklé zvuky. U manuální převodovky můžete během jízdy nebo při zařazeném neutrálu slyšet také kvílení či hučení, což obvykle znamená opotřebení převodů nebo ložisek.
Jak se mohu o svou spojku postarat?
Tipy pro údržbu spojky:
- Během jízdy nenechávejte nohu položenou na spojkovém pedálu, protože se tím zbytečně namáhá a rychleji opotřebovává.
- Podřazujte zvolna, abyste zabránili prokluzu a předešli častému zadrhávání.
- Nepoužívejte spojku k brzdění!
- Při rozjezdu přidávejte plyn postupně a nezapomeňte zařadit správný rychlostní stupeň.
- Zhruba jednou za dva roky zkontrolujte hladinu spojkové kapaliny.
TOP produkty na toto téma: