Snímač klepání motoru: funkce, poruchy
Se stále rostoucím výkonem motorů rychle stoupá i tlak v spalovacích komorách. Výsledkem může být charakteristický zvuk, který motoristé znají jako „klepání“ a který můžeme občas slyšet z motorového prostoru. Zvláště současné automobily tuto problematiku ovšem řeší pomocí vlastního snímače. V následujícím textu se podíváme na to, jak takové zařízení funguje a co se dá udělat v případě jeho selhání.
Jak vzniká charakteristické „klepání“?
V klasickém spalovacím motoru se vzduch spolu s palivem nasává čili vstřikuje přímo do spalovací komory, tedy do válce. Tam tu směs píst stlačí až do okamžiku, kdy se vznítí v nejvyšším bodě pomocí jiskry ze zapalovaci svíčky do auta. Píst se tak vrátí do své výchozí polohy a s novou směsí paliva a vzduchu se celý proces rozběhne nanovo.
Výše popsaný postup je přitom žádoucím normálním stavem. Přesto může při vysokých otáčkách a velkém zatížení docházet k tzv. mikrodetonacím, které motoru neprospívají. Neznamená to nic jiného, než že někde jinde než přímo pod zapalovací svíčkou se směs samovolně vznítí, jelikož teplota spolu s kompresí je uvnitř komory dostačující. Důsledkem jsou pak typické klepavé zvuky, které mimochodem samozřejmě nejsou pouhou akustickou nepříjemností. Jestliže tyto poruchy přetrvávají, hrozí závažné nebezpečí například klikovému hřídeli, kterého to může zcela vyvést z rytmu.
Kromě výkonného motoru ovšem může být na vině předčasného vznícení také benzin s nesprávným oktanovým číslem. Správně fungující snímač klepání motoru se ale dokáže se všemi těmito problémy účinně vypořádat.
RIDEX Senzor klepání
s kabelem
RIDEX Senzor klepání
bez kabelu
RIDEX Senzor klepání
bez kabelu
RIDEX Senzor klepání
BOSCH Senzor klepání
Jak funguje čidlo klepání?
Ve své podstatě se jedná o mikrofon, který převádí akustické signály na elektrické napětí, které pak vysílá do řídící jednotka motoru. Čidla klepání jsou obvykle umístěna na bloku motoru, někdy také přímo na jednotlivých válcích, a nepřetržitě měří vibrace vycházející z agregátu. Zmíněné napětí má určitou mezní hodnotu, a jakmile se překročí, hlásí senzor řídicí jednotce, že je třeba snížit přívod paliva a vzduchu obecně nebo vzhledem k jednotlivému spalovacímu prostoru. Sníží se tak teplota uvnitř válců a detonace probíhají opět v kontrolovaném časovém odstupu.
Konkrétní princip činnosti snímače klepání se může opět mírně lišit v závislosti na modelu a provedení, ale v podstatě se vždy jedná o jakýsi regulační prvek pro chod motoru. Tím pádem je rovněž možné jezdit na benzin se špatným oktanovým číslem, protože senzor je schopen tuto okolnost kompenzovat. Z hlediska ceny se potom ale jízda stává finančně mnohem méně výhodnou, neboť se zbytečně spotřebovává velké množství pohonných hmot.
Jak se pozná vadný snímač klepání?
Odpověď na tuto otázku zní zároveň naprosto jednoduše a nepříliš nápomocně: poznat se to dá podle klepání. Máte-li například snímač klepání motoru Škoda Felicia a kovové klepání je slyšet navzdory tomu i během delších jízd, může se samozřejmě jednat o poruchu na daném zařízení. Existuje však spousta jiných možných zdrojů chyb, které mohou tento hluk způsobovat, a proto se doporučuje, abyste v případě pokračujících potíží zajeli do servisu a nechali motor prohlédnout. Jak již bylo zmíněno, potenciální škody, které mohou vzniknout v důsledku chybných detonací, bývají mnohdy značné.
Dobrým příznakem může být vedle klepání také zvýšená spotřeba paliva nebo zhoršená odezva vozu na sešlápnutí plynového pedálu. To, že je čidlo klepání poškozené, nemusí nutně znamenat, že přestalo fungovat úplně, nýbrž i to, že prostě jen poskytuje řídicí jednotce nesprávné informace. To následně může vést k příliš brzkému omezení přísunu paliva nebo vzduchu, přestože dosud nedošlo k žádnému samovolnému vznícení.
Se zřetelem k tomu, že nelze poškození zařízení jednoznačně připsat určitým symptomům, doporučujeme každopádně, aby se na daný vůz podíval profesionál a odhalil tak příčinu potíží.
TOP produkty na toto téma: