Obsah
Stabilizátor: co to je a k čemu slouží?
Ke stabilní a spolehlivé jízdě je zapotřebí mnohem více než jen správné pneumatiky. Je třeba tlumit vibrace a chvění, udržet vozidlo rovně na vozovce a neztratit kontrolu nad ním ani v zatáčkách nebo na nerovném povrchu. To vše a ještě více má na starosti poměrně nenápadná součástka, které se bude věnovat následující článek. Při dalším čtení se dozvíte informace o její konstrukci, principu fungování a příznacích možného poškození.
K čemu slouží stabilizátor?
Klíčovou úlohu stabilizátoru lze odvodit již z jeho názvu. Smyslem tohoto komponentu je totiž zajistit, aby vozidlo nezávisle na své poloze bylo co možná nejstabilnější a aby nesjíždělo z cesty nebo jinak neztratilo rovnováhu. Existují stabilizátory přední a zadní, ovšem obvykle se montují pouze na přední nápravu, protože ta je vystavena největším silám.
Stabilizátor se skládá ze stabilizační tyče, která zároveň tvoří jádro součástky. Nazývá se rovněž vzpěra stabilizátoru a je spojovacím článkem mezi zavěšením kol a karoserií, neboť je přímo napojena na obě kola nápravy. Zbývající část stabilizátoru je připevněna ke spodní straně karoserie prostřednictvím pomocného rámu.
FEBI BILSTEIN Sada stabilizátorů
přední osa
H&R Sada stabilizátorů
částka nezahrnuje příplatek za nadrozměrné zboží
MEYLE Stabilizátor, podvozek
Zadní náprava, se sponkami, s pryžovou montáží
FEBEST Sada stabilizátorů
zadní
částka nezahrnuje příplatek za nadrozměrné zboží
MEYLE Sada stabilizátorů
přední osa
V případě, kdy dojde k rozdílům v poloze kol, například v důsledku rozdílného povrchu, výškových odchylek (díry na silnici, obrubníky atd.) nebo také kvůli odlišným rychlostem, slouží stabilizátor k vyrovnání těchto odklonů. Pohlcuje tyto síly a zvedá či snižuje, naklání a ohýbá, a tím zajišťuje vozidlo proti přílišnému náklonu na jednu stranu. Síly jsou tak rovnoměrněji rozloženy na obě strany nápravy, což je patrné zejména na lepším průjezdu zatáčkami nebo při jízdě po nerovných úsecích na trati.
Jak poznat vadnou tyč stabilizátoru?
Skutečnost, že stabilizátor v průběhu let postupně ztrácí na pevnosti a nakonec přestane fungovat úplně, je nepochybně primárně daná jeho přirozeným opotřebením. Nezávisle na stavu povrchu komunikací tento díl trpí opotřebením vlivem neustálých vibrací, manévrů při řízení a obecných sil, které na něj působí. Zejména při extrémně vysokém zatížení, např. při průjezdu obzvláště hrbolatou silnicí, se však může přirozený proces stárnutí dost urychlit.
Dobrými známkami toho, že stabilizační tyč již řádně nefunguje, je tedy především to, že se její pozitivní vlastnosti a účinky přestaly projevovat. Obvykle je to nejvíce patrné na chování volantu, kdy vůz s vadnou tyčí stabilizátoru nespolehlivě zatáčí a během jízdy rovně táhne vlevo nebo vpravo. Prakticky jde o situaci, kdy cítíte, že řízení je jakoby kolísavé a nemáte nad ním úplnou kontrolu.
Dalším příznakem kromě nepřesností při řízení je hluk, který můžete slyšet zpod vozidla. Jedná se o skřípavé, klepavé zvuky, které mohou naznačovat, že stabilizátor již není řádně uchycen, jsou porušena jeho pouzdra nebo že je dokonce poškozeno několik součástek najednou. Všechny tyto indicie však nejsou ničím víc – jedná se o pouhé náznaky. Jistotu získáte až po návštěvě servisu.
Co dělat v případě poškození?
Je-li závada komponentu oficiálně potvrzena mechanikem, stojíte před důležitým rozhodnutím: Chcete si nový díl pořídit sami, nebo tento úkol přenecháte dílně? A troufáte si na výměnu součástky svépomocí, nebo i tenhle zásah raději svěříte odborníkům? Za předpokladu, že máte potřebné znalosti, můžete výměnu zcela jistě provést i doma s pomocí videonávodů. Jestliže si však na tento úkol nevěříte a potřebujete pouze tyč stabilizátoru pro váš Peugeot 206, může být pro vás tím pravým řešením si potřebný autodíl prostě pořídit samostatně. Ušetříte tak náklady na materiál, aniž byste se museli vzdát kvalifikované služby profesionálů.
Užitečné video k danému tématu:
4 příznaky opotřebovaných vzpěr stabilizátoru
TOP produkty na toto téma: