Obsah
Systém mazání motoru: jak to funguje
Ať už jsou zkušenosti s automobily jakékoli, každému je určitě známo, že motor je třeba mazat. Kromě její lubrikační vlastnosti byste však o této viskózní kapalině uvnitř vašeho motoru měli vědět ještě něco víc. Vždyť právě výměna oleje nebo těsnicích kroužků a filtrů patří k těm běžným údržbářským úkonům, které dříve či později postihnou každého motoristu a u nichž se rozhodně vyplatí, abyste si je zvládli provést sami. Podívejme se tedy trochu detailněji na mazací systém auta.
Proč je třeba motor mazat?
Pokud v duchu rozeberete motor, přijdete na spoustu drobných mechanických komponentů. Písty, válce, ventily, hřídele, kolečka a mnoho dalšího - vydalo by to na celý seznam. Zajdete-li ještě o krok dál a zeptáte se, jak takový spalovací motor funguje, pak odpověď může znít poměrně jednoduše: Jeho úkolem je z dodaného paliva vyrábět energii, přesněji řečeno kinetickou energii. Kinetická neboli pohybová energie zase znamená, že převážná většina všech motora autodíly se nachází v téměř neustálém pohybu. A tam, kde se setkávají dva spárované díly, automaticky vzniká tření, které následně vytváří teplo, což pro takový agregát může znamenat rychlý konec.
Pokud je totiž motor nedostatečně promazán a působí v něm příliš velké třecí síly, může již po jedné delší jízdě dojít k tak závažnému poškození, že bude nutné celé ústrojí vymontovat a nahradit novým.
Primární funkcí motorových olejů je tudíž mazání jednotlivých součástek, což znamená, že se plochy komponentů netřou o sebe, nýbrž olej vystupuje jako jakýsi filtrační materiál mezi nimi a pohlcuje přebytečnou energii: Motorový olej do auta se zahřívá zároveň s nimi, a tím zabraňuje přehřátí komponentů.
MANNOL Motorový olej
10W-60, 10l, Syntetický olej
BOSCH Olejový filtr
3/4" 16 UNF-2B, se zpětným ventilem, našroubovaný filtr
MANNOL Motorový olej
5W-30, 10l, polosyntetický olej
MANNOL Motorový olej
5W-30, 5l, Syntetický olej
TotalEnergies Motorový olej
5W-40, 5l
Lubrikační film rovněž zamezuje vzájemnému obrušování kovových povrchů. Tou asi nejzajímavější vlastností ale je, že mazivo má i čisticí účinek na celou soustavu. Pokud se do motorového prostoru dostanou nečistoty či cizí tělesa, pokud se třeba někde na pístech odštípnou drobné kovové částice nebo se na nich vytvoří saze, dokáže stálý proud motorového oleje tyto rušivé prvky odvádět pryč, a tím udržovat škodlivé faktory mimo jednotku.
Ostatně je akorát zmíněný čisticí efekt oleje současně hlavním důvodem pro pravidelnou výměnu média spolu s olejový filtr pro auto. V opačném případě začne kvalita rychle klesat a mazivo se stane vazkým, čímž jen částečně plní svou mazací funkci.
Schéma mazání motoru
Přejděme nyní k otázce, jak přesně mazací systém motoru funguje a jaké typy a závady se při mazání motoru vyskytují.
V zásadě lze rozlišovat mezi mokrou a suchou olejovou vanou. Drtivá většina vozidel je stále vybavena mokrou verzí. Nádoba s olejem je v tomto případě umístěna v nejnižším bodě pod motorem. Odtud čerpadlo rozvádí olej až do nejvzdálenějších koutů ústrojí. U sportovnějších vozů se obecně spíše používají suché olejové vany. Součástí takové vaničky je dodatečná malá nádoba, ve které je olej dočasně uskladněn a následně distribuován po celém motorovém prostoru stejně jako u první metody. Díky menší nádržce, jež je prakticky vždy plná oleje, se při prudkém průjezdu zatáčkou zabrání nasátí vzduchu místo oleje, a tím přerušení mazacího cyklu.
NISSAN Motorový olej
5W-40, 5l
SHELL Motorový olej
5W-40, 4l
BMW Motorový olej
5W-30, 1l
SHELL Motorový olej
5W-30, 5l
MANNOL Motorový olej
10W-40, 10l, polosyntetický olej
V obou případech je ovšem důležité, aby se jak o třeba olejový filtr Škody Octavia 2, tak o samotné mazivo pečovalo, a to v přiměřených časových intervalech. Znečištěný olej je totiž viskóznější, čímž se hůře načerpává a obtížněji rovnoměrně rozvádí. Požadované provozní teploty média se také dosahuje pomaleji a do vany se vrací až po delší době, čímž může motor trpět nedostatkem oleje, a tudíž i mazání.
Výsledkem nedostatku oleje je nízká hladina této kapaliny v olejové vaně. Naštěstí se v tomto okamžiku obvykle rozsvítí kontrolka mazání motoru, která řidiče upozorní, aby doplnil mazivo. A to by se v žádném případě nemělo odkládat. Platí, že čím déle se s tímto úkonem čeká, o to vážnější může být případné permanentní poškození. A potom by to už nezůstalo jen u výměny oleje.
TOP produkty na toto téma: