Obsah
Termostat v autě: jak funguje a příznaky závady
Spalovací motory nadále představují většinu vozidel na našich komunikacích. Jak již jejich název napovídá, energii potřebnou k pohonu získávají spalováním kyslíku a paliva. Tímto způsobem se však kromě energie pro pohyb generuje i velké množství tepla. K tomu, aby bylo možné tuto teplotu měřit a v případě potřeby i snížit, je zapotřebí termostat. A o právě tomto zařízení pro měření teploty si v následujícím článku povíme více.
Jak přesně funguje termostat?
Termostat je poměrně jednoduchá a cenově nenáročná součástka. Jedná se vlastně o ventil, jenž představuje rozhraní mezi motorem a chladicím systémem vozu. Jelikož při spalování paliva vzniká značné teplo, musí existovat mechanismus, který je dokáže zase redukovat. Produkce tepla je ovšem také důležitá a prospěšná, a to zejména pro pohonné ústrojí vozidla. Pouze zahřátý motor totiž dokáže pracovat efektivně. Jde tedy také o udržení rovnováhy mezi potřebným teplem a škodlivým přehřátím.
Z tohoto důvodu je u většiny zařízení stanovena mezní hodnota na přibližně 90 °C. Vzroste-li teplota v motorovém prostoru nad nastavenou úroveň, otevřou se klapky ventilu a umožní tak proudění chladicí kapaliny pro auto. Tím se teplota reguluje zpět dolů, dokud nedosáhne příslušné normované hodnoty. Tento proces se pak podle potřeby opakuje. Cena nového termostatu do auta nemusí být naštěstí vůbec vysoká. Zpravidla se pořizovací náklady takových dílů pohybují v rozpětí od 200 do 700 Kč.
Jak poznat vadný termostat v autě?
Poškození či poruchy takového zařízení nelze zvenčí vždy jednoznačně rozpoznat a správně je zařadit. Termostaty jsou obvykle navrženy tak, aby vydržely po celou dobu životnosti vozu, avšak nikdy nelze vyloučit, že se dříve či později objeví závada i u nich. Tu nicméně lze zpravidla odhalit prostřednictvím jiných zdrojů chyb, například pokud snímač teploty chladicí kapaliny hlásí vysokou hladinu kapaliny a teplota motoru na přístrojovém štítu se přitom pohybuje v červené oblasti. Níže jsme proto pro vás rozebrali některé z těch typických příznaků závady.
- Ačkoli je chladicí kapaliny dostatek, přístrojová deska ukazuje, že se motor příliš zahřívá. Může to být způsobeno tím, že klapky na ventilu jsou trvale zavřené a nelze je znovu otevřít. V takovém případě je bezodkladně nutná výměna, aby nedošlo k trvalému poškození motoru.
- Motor potřebuje k dosažení provozní teploty více času než dříve a spotřeba chladiva se znatelně zvýšila. Zde jde o opačný případ a klapka termostatu zůstává permanentně otevřená. I pro tento případ se naléhavě doporučuje provést výměnu, ovšem bezprostředního poničení agregátu se obávat nemusíte.
- Zvýšená spotřeba paliva, špatný chod motoru nebo rychlejší konzumace motorového oleje jsou rovněž příznaky toho, že se spalovacím procesem něco není v pořádku. V konečném důsledku lze na to přijít pouze demontáží a kontrolou zařízení.
Do servisu nebo svépomocí?
Stejně jako u mnoha jiných malých i velkých zásahů do vozu se lze ptát, zda je výměna termostatu za nový i pro méně zkušené mechaniky přístupná. Vzhledem k tomu, že cena nového zařízení je velmi nízká, šlo by tak ušetřit na drahé návštěvě dílny a provést práci vlastními silami doma v garáži.
Zde je však třeba dodat, že ačkoli výměna není nikterak složitá a určitě ji lze zvládnout i v domácích podmínkách, je vždy třeba vzít v úvahu poměr nákladů a přínosů. Pokud například potřebujete vyměnit termostat u své Škody Octavia 2 a vozidlo má již najeto hodně kilometrů, mohla by se vám výměna na vlastní pěst vyplatit.
Pokud si však nejste jisti, zda si s touto prací poradíte, mějte na paměti, že poškození motoru vás bude velmi rychle stát mnohem více peněz než odborná služba vyškoleného mechanika. Pokud tedy máte pochybnosti, raději ušetřete na dílu porovnáním cen a zbytek už uzpůsobte svým řemeslným schopnostem. Protože i když je termostat nenápadným zařízením, přesto plní v automobilu klíčovou úlohu.
TOP produkty na toto téma: