Obsah
Upevňovací prvky kol: jak je správně instalovat
Každý výrobce aut vždy uvádí hodnotu točivého momentu na utažení šroubů a matic kol v návodu k použití. Při nedodržení těchto doporučení může vzniknout nebezpečí: nesprávně instalovaný upevňovací prvek může způsobit vážnou nehodu. V tomto článku vám řekneme o běžných chybách, které se dějí při instalaci upevňovacích prvků. Řekneme vám, jak jim předejít a co dělat, pokud se nesprávně upevněné kolo odpojí od auta.
Proč je nesprávné utažení upevňovacích prvků nebezpečné
Nedostatečně utažený upevňovací prvek je náchylný na uvolnění při vystavení vibracím během jízdy. Časem se zcela odšroubuje. Pokud je zde více takových upevnění, během jízdy se kromě šroubů může odpojit i celé kolo.
Příliš silné utažení šroubů kol je také velmi nebezpečné. Vede to k deformaci ráfku kola, změně profilu otvoru, což zabraňuje správné fixaci kola. Samotný ráfek může prasknout v místě upevnění a šroub kola nebo kolík se mohou zlomit. Navíc je snadné poškodit závit nebo ukončení hlavy šroubu při příliš silném utažení. Následné odstranění kola je pak náročné a někdy i nemožné.
5 chyb při montáži šroubů kol
- Utahování rukama. Šrouby kol se musí montovat pouze za použití momentového klíče, na kterém si můžete nastavit hodnotu točivého momentu. Nicméně, začít utahovat byste měli rukou. Pomůže to vyhnout se nevyrovnání upevňovacího prvku a poškození jeho montážního místa.
- Používáte pneumatický klíč. Většinou to vede k přílišnému utažení upevňovacího prvku. V rámci tohoto pravidla jsou výjimkou pouze kvalitní profesionální nástroje, protože umožňují přesně nastavit hodnotu točivého momentu.
- Instalace nesprávných upevňovacích prvků. Nesprávně zvolené součástky mohou způsobit mnoho problémů, například:
- Příliš dlouhé šrouby mohou být v kontaktu s jinými součástkami, což je spojeno se zablokováním kola.
- Krátké upevňovací prvky neposkytují spolehlivé upevnění na ráfku. Když se používají, zvyšuje se riziko poškození závitu na samotné součástce nebo je zde riziko poškození montážního otvoru.
- Používání upevňovacích prvků s kuželovitým montážním prvkem v kolech s kulovitým montážním prvkem, a naopak, vede k nevyrovnání kola vůči jeho rotační ose. Výsledkem je, že závitové spojení se časem uvolní.
- Použití opotřebených nebo poškozených upevňovacích prvků. Šrouby a matice kol jsou určeny asi na 35 až 40 cyklů odšroubování a našroubování. Pak se je doporučuje vyměnit. Rovněž je zakázáno instalovat díly s poškozeným závitem nebo hlavičkou.
- Utahování šroubů v náhodném pořadí. Aby kolo získalo správnou polohu, upevnění se musí utahovat podle konkrétního vzoru. Nejběžnější jsou:
- Pro čtyřbodové upevnění: 1-3-4-2;
- Pro pětibodové upevnění: 1-4-2-5-3;
- Pro šestibodové upevnění: 1-4-5-2-3-6.
Co dělat, když se odpojí kolo: autoškola v extrémní situaci
Většinou se znaky odšroubování šroubů kol projeví klepáním nebo specifickým klikáním během jízdy, volant začne vibrovat, pneumatiky budou nerovnoměrně opotřebované atd. Pokud tyto příznaky neuvidíte včas a kolo se během jízdy odpojí, postupujte takto:
- Volant držte co nejpevněji. Před odpojením kolo obvykle začne silně vibrovat. Když to zaznamenáte, položte obě ruce na volant do polohy 10 a 2 hodin.
- Opatrně přiveďte vozidlo ke krajnici. Při tomto úkonu točte volantem co nejméně a co nejjemněji.
- Rychlost vozidla zpomalujte uvolněním plynového pedálu.
- Podřaďte rychlost.
- Pomalu zatlačte brzdový pedál.
Neprovádějte prudké pohyby - bude to vést k úplné ztrátě kontroly nad vozidlem.
Závěr
Bezpečnost všech účastníků silničního provozu závisí na bezpečném utažení upevňovacích prvků kol. Mnoho řidičů nedbá dostatečně na upevnění kol, což způsobuje mnoho dopravních nehod. Aby se tomu předešlo, závitové spojení zkontrolujte alespoň jednou za měsíc a pokud je to nutné, šrouby utáhněte podle hodnot uvedených v technické dokumentaci vozidla. Kupujte si pouze kvalitní autodíly podle specifikací vašeho vozu. Při jejich instalaci dodržujte doporučení výrobce auta, aby kola vašeho auta vždy zůstala bezpečně na svém místě.
Užitečné video k danému tématu:
Jak vyměnit šroub (kolík) kola