Obsah
Zadrhávající se brzdový třmen: Co se stalo a jak se tomu vyhnout?
Zpozorovali jste, že auto táhne na jednu stranu při brzdění nebo k zastavení auta potřebujete delší brzdnou dráhu? Zdá se vám, že musíte brzdový pedál stlačovat větší silou, než dříve? Cítíte po brzdění zvláštní spálený zápach? Motor pomalu nabírá otáčky a zhoršila se kvalita jízdy na volnoběh? Možná nadešel čas na opravu brzdového třmenu.
Design brzdového třmenu
Třmen je důležitý prvek systému kotoučové brzdy sloužící k upevnění a fixaci brzdových destiček a zaručuje i jejich pohyblivost při brzdění. Známe 2 druhy třmenů: plovoucí a fixní.
Plovoucí třmeny většinou obsahují jeden, někdy dva písty uloženy pouze na jedné straně brzdového kotouče. Uložení třmenu je připojeno ke svorce upevněné k čepu nápravy pomocí šroubů: brzdové destičky jsou instalovány na svorce.
Speciální pružiny se používají k zajištění destiček uvnitř vodících otvorů. Při stlačení brzdového pedálu se píst pohne mimo válce a přenese tlak na vnitřní brzdovou destičku. Pak se svorka pohne podél vodících závlaček a zatlačí vnější destičku ke kotouči.
Fixní třmen nemá vodící závlačky a písty jsou uloženy na obou stranách brzdového kotouče. Takže během brzdění je kapalina pod tlakem dodávána simultánně do všech válců, což způsobí pohyb vnitřních i vnějších destiček. V době, kdy se nebrzdí, jsou drženy mimo pomocí zádržných pružin.
Proč se můj brzdový třmen zadrhává?
Mezi běžné důvody zadrhávání brzdového třmenu patří:
- Vystavení vlhkosti a špíně. Nahromaděné znečišťující látky zabraňují volnému pohybu pístů a vodicích závlaček. Tekutiny způsobují jejich korozi, což vede k zadrhávání. Pokud jsou gumová pouzdra proti prachu, která chrání součástky před agresivními vlivy prostředí, prasklá, zvyšuje se riziko poškození pístů a závlaček. Zadrhávání se může objevit i při pozdní výměně brzdové kapaliny: je hygroskopická, proto se v ní časem zvyšuje množství vody a vede to k tvorbě koroze na závlačce a pístu.
- Používání nesprávného mazadla nebo žádného mazadla. Na vodicí závlačky je třeba použít mazadlo odolné vůči vysoké teplotě. Nesprávné mazadlo se zvykne vysušit nebo vylít; rovněž se jím mohou zničit gumové součástky. Vodicí závlačka se nemůže volně pohybovat v nateklém pouzdře.
- Prudké změny teplot. Mají negativní vliv hlavně na gumová pouzdra proti prachu. Zrychluje se účinek koroze a může způsobit ohnutí brzdového kotouče, což vede k zadrhávání brzd.
- Opotřebované prvky třmenu. Opotřebované uložení třmenu nebo opotřebovaný povrch pístu způsobuje sklouzávání nebo zadrhávání. Špína nahromaděná v poškozených bodech zabraňuje volnému pohybu pohyblivých částí. Vniknutí vzduchu urychluje výskyt koroze.
- Deformace. Vodící závlačky se mohou ohnout kvůli nesprávné instalaci, velké námaze nebo nedbalé jízdě - tyto faktory také přispívají k riziku zadrhávání.
- Jízda s opotřebovanými brzdovými destičkami a kotouči. Pro zaručení dobré přilnavosti opotřebovaného třecího páru by se píst mohl příliš vysunout ze svého uložení, což by způsobilo jeho sklouznutí.
- Používání nesprávné brzdové kapaliny. Pokud je kapalina příliš viskózní, píst se nevrátí do své původní polohy. Kromě toho mohou polymerové nebo kompozitní písty napuchnout při kontaktu s nesprávnou kapalinou.
- Vystavení agresivním chemikáliím. Silniční štěrk a brzdová kapalina mohou způsobit předčasné opotřebení gumových pouzder proti prachu, proto je důležité udržet systém stále vzduchotěsný.
6 pravidel pro správné používání brzdových třmenů
- Čistěte a namažte brzdové prvky a zkontrolujte stav gumových pouzder proti prachu při každé výměně brzdových destiček - nebo každých 6 měsíců. Ihned vyměňte nenatlakované těsnící prvky.
- Včas vyměňte brzdovou kapalinu. Je hygroskopická, proto se na ni časem naváže určité množství vody. Má to vliv na účinek brzdění a způsobuje to korodování pístu zevnitř.
- Zaručte, aby byla mazadla kompatibilní s vaším autem. Speciální pasty proti otěru s obsahem mědi nebo molybdenu se většinou používají na namazání brzdových klínů, přítlačných pružin a vnější strany brzdových destiček. Keramická mazadla se doporučují použít v uložení destiček. Vodící závlačky je třeba namazat minerálními produkty určenými pro teploty od -45 °C do +180 °C. V nabídce jsou i univerzální syntetická mazadla vhodná k použití pro všechny pohyblivé součástky brzdového systému. Při údržbě systému je důležité aplikovat pouze malé množství mazadla do gumových pouzder proti prachu, aby se mazadlo nedostalo i na třecí obložení. Rovněž byste měli zabránit tomu, aby se pasta proti otěru dostala na těsnící prvky.
- Nejezděte příliš agresivně. Při jízdě na větrných silnicích v horách se člověk neubrání častému používání brzd. V normálních podmínkách se ovšem doporučuje vyhnout se prudkému rozjezdu nebo ostrému brzdění. Pomůže vám to předejít přehřívání brzdového systému.
- Při výměně brzdových destiček použijte speciální nástroj k vytlačení pístu z válce. Ujistěte se, že komponent se nezkřiví.
- Na zpomalení nebo zabránění působení koroze aplikujte speciální barvu na brzdové třmeny odolnou vůči vysoké teplotě. Povrch nejdříve vyhlaďte brusným papírem a odmastěte. Nátěr touto barvou pomůže nejen při prevenci proti korozi, ale vaše auto bude vypadat skvěle.
Závěr: Třmen je druh součástky, jejíž péče by nikdy neměla být zanedbána. Jeho pracovní stav zaručí účinnost brzdového systému a i vaši bezpečnost - a bezpečnost všech kolem. Ignorování prvních příznaků poškození třmenu může vést k prasknutí kotouče a k úplnému selhání brzdového systému. Dodržujte tato doporučení, aby třmeny ve vašem autě sloužily dlouho a spolehlivě.
Užitečné video k danému tématu:
Jak zabránit zablokování brzdového třmenu