Obsah
Zapalovací cívka: princip fungování a projevy poruchy
Zapalovací cívky plní v každém spalovacím motoru nesmírně důležitý úkol – dodávat zapalovacím svíčkám dostatečně vysoké napětí. Funkční motor by byl bez nich zcela nemyslitelný. Jak konkrétně to ale dělají a podle čeho poznáte, že by mohla být vaše zapalovací cívka poškozená? Na tyto a řadu dalších důležitých otázek vám odpovíme v navazujících řádcích.
Princip fungování
Jak již vyplývá z názvu součástky, jedná se o cívku, která má dvě vinutí. V zapalovacích cívkách pro auta jsou obě vinutí umístěna na železném jádru, které je kolem nich navinuto. Zatímco je primární vinutí kratší a silnější, druhé vinutí je podstatně delší. Při zapnutém zapalování prochází primárním vinutím zapalovací cívky proud, který kolem ní vytváří magnetické pole. Tohle pole se přenáší i na sekundární vinutí prostřednictvím jejich společného železného jádra. Přerušení přívodu elektřiny do zapalovací cívky vyvolá v sekundárním obvodu vysoké napětí, neboť se magnetické pole rapidně zhroutí. Toto napětí je nutné k vytvoření jiskry ve válcích.
Množství cívek se může lišit podle konkrétního typu vozu. Zpravidla lze říci, že starší vozidla mívají spíše jednu cívku, zatímco novější vozidla mají dokonce celé zapalovací lišty, z nichž každá má na starost jeden válec motoru. Vzhledem k tomu, že tyto součástky dodávají napětí zapalovacím svíčkám auta, vyskytují se pouze v zážehových motorech, tj. ve vozidlech, která jezdí na benzin.
Symptomy poruchy
Jelikož jsou zapalovací cívky zásadními komponenty pro řádný chod motoru, jejich závada se projeví poměrně rychle. Problematické však je, že se nemusí jednat o jediný faktor, ale o celou řadu potenciálních příznaků. Pojďme si nyní projít ty nejčastější symptomy, které mohou indikovat vadnou zapalovací cívku.
Neklidný běh motoru: Pokud není neustále k dispozici dostatečně vysoké napětí, je možné, že zapalovací svíčky zažehnou směs ve válci příliš pozdě. Tím pádem motor snadno ztratí svůj rytmus. Jako pozorný řidič na to můžete jednoduše přijít a měli byste si rychle nechat zkontrolovat, o jakou závadu se skutečně jedná a zda za to nemohou právě zapalovací cívky.
Zvýšená spotřeba: Jde o podobný problém, jako je výše popsáno. Zapalovací cívka vaší Škody Fabia 1.4 16v může být například viníkem toho, že jste poslední dobou byli nuceni zajíždět k čerpací stanici častěji než před měsícem či dvěma. Vždy proto věnujte pozornost klíčovým údajům svého auta, které již dobře znáte, a pokud si všimnete změn, je to vhodný podnět k tomu, abyste přišli věci na kloub.
Plameny z výfuku: I tento příznak signalizuje problém s vnitřním spalováním vašeho vozu. Plameny, jiskry nebo podivný zápach z výfuku jsou jasnou známkou toho, že nedošlo ke spálení veškerého benzinu. Přestože příčinou nemusí být nutně zapalovací cívka, doporučujeme dát ji zkontrolovat profesionálem.
Výměna zapalovací cívky
Jestliže zjistíte nějakou poruchu, je třeba ihned zamířit do servisu! Abyste předešli možným následným škodám, měly by být vaše zapalovací cívky otestovány a v případě potřeby i nahrazeny. To samozřejmě můžete provést i sami, ale budete k tomu potřebovat nezbytné odborné znalosti a také vybavení. Jistotu budete mít, pokud necháte svůj vůz prohlédnout odborníky, aby se vyloučilo, že problém spočívá přece jen někde jinde. Následně je na vás, zda si daný díl zakoupíte sami a vyměníte jej, nebo tento úkol přenecháte mechanikům.
TOP produkty na toto téma:
- Zapalovací cívka Felicia
- Zapalovací cívka Renault Megane
- Zapalovací cívka Seat Cordoba
- Zapalovací cívka Fiat Punto
- Zapalovací cívka Renault Thalia