Obsah
5w30 nebo 5w40: který motorový olej je vhodnější použít v zimě
Výkon systému mazání přímo ovlivňuje životnost motoru. Proto mnoho řidičů neví, jakou viskozitu motorového oleje si mají vybrat, aby motor svého auta dokonale ochránili před zimou. V tomto článku se podíváme na vlastnosti dvou nejoblíbenějších typů motorových olejů: 5w30 a 5w40, a společně zjistíme, který z nich je nejvhodnější pro použití v zimním období.
Co znamenají všechna označení?
I při velmi tuhé zimě je nutné, aby si motorové oleje určené pro zimu udrželi potřebnou tekutost, která bude dostatečná k mazání studeného motoru. Číslice před písmenem W indikují teplotu, při které může olejové čerpadlo bezproblémově pracovat, a klikový hřídel se bude otáčet točivým momentem dostatečným k nastartování motoru. Písmeno W ukazuje na fakt, že mazivo lze použít v zimě. Čísla po tomto písmenu zobrazují vysokoteplotní vlastnosti, které jsou definovány horním a spodním prahem kinematické viskozity při 100 °C, a také dynamickou viskozitou při 150 °C a míře rozpadu při 106s-1.
Výrobci používají různá aditiva pro své oleje s cílem vytvořit univerzální produkt s širokým teplotním rozsahem. Tato aditiva snižují závislost viskozity na teplotě, ale mohou ovlivnit i jiné vlastnosti maziva.
Vlastnosti motorových olejů 5w30 a 5w40
Vlastnosti těchto maziv při nízké teplotě jsou stejné. Oba produkty si udrží viskozitu optimální pro nastartování motoru při -30 °C, a tekutost při -35 °C. Liší se hlavně ve vlastnostech při vysoké teplotě. Kinematická viskozita oleje 5w30 je v rozmezí 9.3-12.5 mm2/s; dynamická viskozita je 2.9 mPas. Pro 5w40 jsou tyto hodnoty 12.5-16.3 mm2/s a 3.5 mPas.
Každý z těchto produktů má vlastní výhody a nevýhody. Například mazivo 5w40 tvoří hrubší a silnější olejovou vrstvu, výborně utěsňuje mezery, je určeno pro vysokou zátěž, a proto se často používá ve výkonných sportovních autech. Avšak kvůli vysoké odolnosti vůči natočení má vliv na dynamiku motoru. Navíc, čím větší teplotní rozsah má mazivo, tím má kratší životnost.
Zároveň, olej 5w30 má vyšší míru čerpání přes systém mazání. Účinněji čistí součástky pohonné jednotky, přispívá k jejich chlazení a úspoře paliva. Pokud se zvětší mezery v třecích párech, při použití tohoto typu oleje se může objevit únik.
3 hlavní tipy při výběru
- Pokud auto používáte hlavně ve městě, často sedíte v dopravní zácpě, jezdíte ve vysoké rychlosti, vaše auto je staré, kupte si olej s viskozitou 5w40. Pokud upřednostňujete klidnou jízdu, úsporu paliva a ekologičnost, vyberte si produkt s označením 5w30.
- Kromě viskozity zohledněte i tyto vlastnosti maziva:
- Složení olejové báze. Pro některé motory jsou vhodné pouze syntetické oleje, a pro jiné pouze minerální.
- API a ACEA klasifikace. Dokonce i produkty se stejným stupněm viskozity podle SAE se mohou lišit v množství přidaných aditiv, v obsahu popela nebo v jiných parametrech. Všechny tyto rozdíly se berou v úvahu v těchto klasifikačních systémech.
- Pozor: záměna oleje 5w30 a 5w40 nebo naopak je možná pouze pokud to povoluje výrobce vozidla. V opačném případě se může motor předčasně poškodit.
Proč je tak důležité schválení motorového oleje od výrobce auta?
Viskozita oleje je relativní parametr. Během provozu se jeho teplota neustále mění a viskozita maziva a tloušťka olejového povlaku se buď zvětšuje nebo zmenšuje. Při tvorbě designu motoru výrobci přesně vypočítávají dynamiku vlastností motorového oleje, a vybírají vhodný produkt podle konkrétních požadavků pro všechny režimy používání motoru.
Například při startování motoru je tloušťka olejového povlaku mnohem větší, než když motor dosáhne pracovní teplotu. Kvůli tomu se zvyšuje míra tření mezi kontaktními plochami součástek. Podporuje to rychlejší zahřívání pohonné jednotky. Když se teplota zvyšuje viskozita oleje se snižuje, a třecí síla a zátěž na pohonnou jednotku se také snižuje.
Pokud viskozita oleje přesáhne hodnotu uvedenou výrobcem, motor bude muset nést velkou zátěž při startování. Je to velmi nebezpečné při prudkém nárůstu otáček, kdy se prudce zvýší míra rozpadu, ale míra viskozity nekoresponduje s aktuální teplotou, což může vést k přehřívání motoru. Stálý provoz pod nadměrnou zátěží má vliv i na životnost. Vlivem stálého přehřívání mazivo rychleji oxiduje.
Snížená míra viskozity je také nebezpečná. Třecí páry se opotřebují výrazně rychleji vlivem nedostatečně odolné olejové vrstvy. Při vysokých otáčkách motoru může nedostatečné množství oleje způsobit i zadření nebo zablokování motoru. Samotné mazivo se přitom spálí mnohem rychleji.
Závěr
Maziva by se vždy měla vybrat podle technického doporučení výrobce auta. Pokud umožňuje používání oleje s různou viskozitou, upřednostněte produkt, který nejlépe koresponduje s provozními podmínkami, a také se stavem jednotek a systémů vozu. Avšak nestačí zohlednit pouze viskozitu: složení olejové báze a třída/kategorie API a ACEA jsou také velmi důležité. Vyberte si olej klidně a bez stresu - pořiďte si jej na stránce AUTODOC, a motor vašeho auta bude spolehlivě ochráněn během celého zimního období.
Užitečné video k danému tématu:
Jaký je rozdíl mezi typy motorového oleje? Klasifikace, označení