• SHOP
  • CLUB
Vyzkoušejte prémiový účet
0
Moje garáž
Přidat vozidlo
0
Položek #92-9608
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

Proč diesel ztrácí v Evropě svou popularitu

Dnes můžeme v Evropě vidět výrazné snížení poptávky po dieselových autech a očekává se, že tento trend bude v příštích letech pokračovat. Pojďme si tedy všechno pěkně vysvětlit.

Statistika prodeje dieselových aut v Evropě

Podle Evropského sdružení výrobců aut se v roku 2018 prodalo v Evropě celkem 15 158 874 aut (mimo Malty) a 15 136 590 v roku 2017. Procentuální poměr dieselových aut byl v rámci tohoto prodeje 35,9%, resp. 44%. Ve výsledku můžeme říci, že poptávka po těchto autech se proti předešlému roku snížila o 18.3%.

Britská výzkumná společnost JATO také zaznamenala 18% snížení poptávky po dieselovém druhu transportu. Podle statistik z 27 evropských zemí se v roku 2018 celkově prodalo 5,59 milionu dieselových vozidel, což představuje 36% celkového počtu osobních aut a nejnižší index od roku 2001, kdy se prodalo pouze 5,44 milionu dieselových aut. Tento trend je evidentní především při srovnání s rokem 2011, kdy tento typ vozidel činil až 55% podílu trhu.

Statistiky společnosti JATO ukazují výrazné snížení oblíbenosti dieselových aut ve 20 ze 27 zemí. Nejvíce je to možné vidět ve Velké Británii, Skandinávii a ve státech Beneluxu. V těchto zemích se v roku 2018 prodalo o 30%, 22% a 22% méně dieselových aut než v roku 2017.

Země s nejvyšším a nejmenším podílem dieselových aut

Podle údajů společnosti JATO měla v roku 2018 dieselová auta zastoupení v poměru více než 50% podílu trhu v Irsku, Portugalsku a Itálii. V roce 2017 si udržela vedoucí pozici v pěti zemích: Irsko, Portugalsko, Itálie, Lucembursko a Chorvatsko.

Nejmenší procentuální poměr nových dieselových aut byl zaznamenán v Nizozemsku a Norsku. Jejich celkový prodej zde představoval méně než 20%.

Diesel volí především fanoušci prémiových značek

Podle statistik společnosti JATO bylo 8 z 10 značek s největším prodejem dieselových aut prémiových. Tento druh paliva tedy upřednostňují řidiči, kteří řídí auta značek Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Land Rover, Jeep nebo jiné. Navíc byl zaznamenán malý nárůst prodeje, ze 44% na 49%, u tří značek, včetně DS.

Co způsobuje snižování oblíbenosti dieselových motorů

  • Špatná reputace. Způsobená je zejména skandály spojenými se známými automobilovými koncerny, které záměrně snižují hodnoty škodlivých emisí instalací speciálního softwaru do auta nebo manipulací s údaji ze snímačů.
  • Omezení transportu. V některých evropských městech, například v Hamburku, nemůžete na hlavních silnicích jezdit s autem, jehož emise nejsou v souladu s nejnovější emisní normou - Euro 6. Úřady v Paříži, Madridu, Aténách, Düsseldorfu a v jiných městech už také zveřejnili svůj záměr na zavedení podobného zákazu.
  • Možné upuštění od používání motorů s vnitřním spalováním v některých zemích. Norsko, Velká Británie, Nizozemsko, Francie, Německo a Indie plánují v následujících letech kompletně přejít na elektrické vozy.
  • Vysoké náklady. Daně a cena dieselového paliva, které úřady v některých zemích neustále zvyšují, a také ceny samotných dieselových aut, podněcují zákazníky v tom, aby do budoucna odmítali dieselové vozy.
  • Růst popularity elektrických a hybridních aut. Podle statistik společnosti JATO se v roku 2018 výrazně zvýšil prodej aut s alternativním druhem pohonu. Počet registrovaných aut na území 27 evropských zemí dosáhl 944 800, což je 6.5% z celkového podílu trhu. V roce 2008 byla tato hodnota na úrovni pouhých 0.5%.

Závěr

Navzdory snižování oblíbenosti jsou dieselová auta pořád aktivní na dnešním evropském trhu. Postupně, během následujících let, se jejich pozice pravděpodobně změní. Příčinou není jen špatná reputace dieselových motorů, ale i vyšší poptávka po elektrických autech, která - podle expertů - časem z trhu zcela vytlačí auta s motory s vnitřním spalováním.

Populární příspěvky

Přihlásit se novinek

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu: