TDI
TDI (Turbocharged Direct Injection) je název dieselových motorů vytvořených společností Volkswagen Group. Tyto motory mají turbodmychadlo a systém přímého vstřikování paliva do válců. Hnací jednotky jsou typické dobrou úsporou paliva a vysokou účinností. Motory TDI se používají ve vozidlech značek Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche.
Motor TDI byl prvně představen v roce 1989. Instalován byl v autě Audi 100 C3. První generace TDI motorů byla vybavena elektronicky řízeným čerpadlem pro vstřikování paliva od společnosti Bosch. První hnací jednotka měla 5 válců seřazených za sebou a objem 2,5 litru. Výkon byl 120 hp a maximální točivý moment byl 265 Nm.
Druhá generace TDI hnacích jednotek byla představena v roce 1998. Typickým rysem těchto motorů byla jednotka vstřikovače, která nahradila společný dizajn se vstřikovači a čerpadlo pro vstřikování paliva. V systému s jednotkovým vstřikovačem bylo možné nastavit tlak pro každý válec samostatně, na rozdíl od systému s přímým vstřikováním s jednotným palivovým potrubím. První vylepšená verze TDI motoru byla instalována na modelu Volkswagen Passat B5. Hnací jednotka měla objem 1.9 litru a výkon 115 hp.
Výroba třetí generace TDI motorů začala v roce 2004. Od této generace používal výrobce systém přímého vstřikování paliva common rail. Hnací jednotky byly typické vysokou účinností, výkonem, ekologičností a úsporností. TDI motory se staly oblíbené a používaly se v mnohých modelech aut.