Obsah
D-4D
D-4D je název pro motor s přímým vstřikováním paliva, který vyvinula společnost Toyota Motor Corporation. Tuto zkratku používá značka Toyota i pro své dieselové motory a auta s tímto systémem.
Oblíbené motory D-4D
1CD-FTV
V roce 2000 byl vytvořen motor 1CD-FTV. Byl to první dieselový motor Toyota se systémem Common Rail. Objem motoru byl 2 litry a jeho výkon byl 116 hp. Auto mělo 4 válce uspořádané v řadě za sebou, zesílené stěny bloku válců a turbínu s variabilní geometrií. Tento motor se vyráběl do roku 2007 a instaloval se na modelech Toyota - Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso a RAV4.
1ND-TV
Tento 4-válcový dieselový řadový motor s turbodmychadlem, s objemem 1.4 l a se systémem přímého vstřikování Common Rail byl představen v roku 2001. Od roku 2002 se instaloval do modelů Toyota: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S, Yaris. Jeho maximální výkon byl 68, 88, a 90 hp. Od roku 2015 splňuje 1ND-TV ekologické normy pro standard EURO VI.
KD-FTV
Toto je série dieselového řadového motoru se 4 válci, s dvěma vačkovými hřídeli a turbínou. První generace 1KD-FTV byla představena v roku 2000. Motor měl objem 3 litry a výkon 172 hp. Instaloval se na modelech: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace a Toyota Hilux. Druhá generace získala index 2KD-FTV a nabízela se od roku 2001. Na rozdíl od předchůdců, motor této generace měl menší objem a menší maximální výkon: 2.5 l, a 142 hp. Motor byl instalován v modelech Toyota: Fortuner, Hilux, Hiace a Innova.
AD-FTV
První generace této série dieselového řadového motoru DOHC se představila v roku 2005. 1AD-FTV měl turbodmychadlo a objem 2.0 l, a výkon 127 hp. Druhá generace, 2AD-FTV, jakož i předcházející, byla vybavena D-4D Common Rail systémem a turbínou s variabilní geometrií s objemem 2.2 litru. Maximální výkon se pohyboval v rozmezí 136 až 149 hp. Další generace získala index 2AD-FHV. Tyto pohonné jednotky měli další typickou vlastnost: rychle pracující piezoelektrické vstřikovače, D-CAT systém pro redukci toxicity, kompresní poměr 15.7:1, který byl nejmenší v této sérii. Jakož i motory 2AD-FTV, tak ani zde objem nebyl větší než 2.2 litru. Výkon vozu byl 174 až 178 hp. Motory této série se instalovaly na modelech Toyota - RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso, Corolla.
1WW
V roku 2013 se představil motor 1WW. Byl to další model ze série DOHC dieselových řadových motorů se 4 válci. Objem motoru byl 1.6 litru a výkon 110 hp. Kompresní poměr byl 16.5:1. 2-litrový 1WW se objevil v roku 2015 a byl určen pro modely Toyota Verso a Toyota Auris.
GD-FTV
V roku 2015 se objevily motory série GD. První generace byla označena indexy jako 1GD-FTV. Představitelem byl řadový motor se 4 válci, objem 2.8 litru s výkonem 175 hp, DOHC motor a turbodmychadlem s variabilní geometrií. Motory 2GD-FTV druhé generace měli menší objem i výkon: 2.4 litru a 147 hp. Kompresní poměr motorů těchto dvou generací byl stejný - 15.6:1. Motory se instalovaly na modelech Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner a Toyota Innova.
1VD-FTV
Série VD byla novým stupínkem v rámci historie motorů této japonské značky. Byly to první 8-válcové dieselové V motory. Jejich objem byl 4.5 litru a k dispozici měli systém D-4D a 1 nebo 2 turbíny s variabilní geometrií. Kompresní poměr byl 16.8:1. Maximální výkon turbodmychadlových motorů byl 202 hp, a při dvou turbodmychadel až 268 hp.