Obsah
Jak obnovit intenzitu svícení předních světel
Nová světla téměř vždy poskytují jasné světlo. Nicméně časem si mnoho řidičů může všimnout, že světlo, které svítí na vozovku, je horší než předtím, oči řidiče se rychleji unaví při jízdě v noci a zhodnocení situace vyžaduje mnohem více pozornosti. V tomto článku vám řekneme, jak opravit tento problém a co ho způsobuje a zhoršuje.
7 jednoduchých kroků k vyřešení tohoto problému
- Vyčištění předních světel. Špinavá světla osvětlují vozovku velmi slabě. Když jsou velmi zašpiněná, viditelnost se může výrazně zhoršit. Faktem je, že řidič vidí asi jen 10% z toho, co se děje před autem.
Na vyčištění světel použijte jemnou látku nebo houbu. Ujistěte se, že jsou tyto prvky čisté: špína nebo písek, který je na povrchu, může mít abrazivní účinek. Jako detergent použijte auto-šampon.
Stopy hmyzu a bitumenu můžete odstranit pomocí speciálních čističů. Organické nečistoty jsou velmi odolné, proto je lepší eliminovat je hned po jejich objevení.
Tip od AUTODOC: Čočky předních světel nikdy nečistěte suchou látkou: na povrchu by se mohly objevit škrábance.
- Leštění světel. Nová světla mají speciální nátěr, který chrání samotnou čočku před mechanickým poškozením a UV paprsky. Časem se opotřebovává a na povrchu světel se objevují škrábance a malé praskliny. Čočka se může zamlžovat a zežloutnout. Tento problém vyřešíte za použití speciálních setů na obnovu stavu světel, a na vyleštění čočky. Obvykle je tu brusný papír s různou drsností, leštící kotouč a pasta.
Leštění se provádí v několika krocích. Karoserie auta kolem předních světel by se měla překrýt malířskou páskou, aby se nepoškodil lak a nátěr auta. Nejlepším řešením je rozebrání celého předního světla. Následně jej můžete vyčistit od špíny a odmastit. Potom naleštěte povrch drsným brusným papírem namočeným ve vodě, dokud nedosáhnete rovnoměrnou průhlednost. Pak použijte jemnější brusný papír a přejděte k závěrečnému leštění. Leštění nejlépe provedete pomocí brusky: zaručí se tím rychlost a kvalita práce.
Tip od AUTODOC: Mějte na paměti, že při procesu leštění se zcela odstraní tovární ochranná vrstva. Proces bude nutné zopakovat každý měsíc. Pokud chcete, aby výsledky trvaly déle, doporučujeme překrýt přední světlo speciálním automobilovým lakem.
- Výměna žárovek. Xenonové žárovky časem ztrácejí své vlastnosti. Jakož i na halogenových, tak i zde se na povrchu usazují zbytky spálení v případě nesprávné instalace. Pokud uvidíte, že intenzita světla se snížila, zapamatujte si, kdy naposledy jste měnili žárovky. Obvykle je životnost běžných žárovek s vnitřním žhavým vláknem asi 500 hodin, halogenových 1500 hodin, xenonových 3000 hodin, LED více než 10 000 hodin.
Tip od AUTODOC: Při výměně halogenových žárovek se nedotýkejte skla žárovky holýma rukama. Mastné skvrny na povrchu se velmi rychle mění na uhlíkové usazeniny. Pro zaručení rovnoměrného osvětlení xenonovými žárovkami je vyměňte v párech.
- Vyčištění ventilačních otvorů. Jejich funkcí je nechat proudit vzduch do a ze světla, aby se vyrovnal vnitřní tlak s atmosférickým tlakem. Pokud jsou ventily ucpané, kondenzát se akumuluje uvnitř krytu světla, což povede k zamlžení čoček a ke zhoršení viditelnosti.
Tip od AUTODOC: Pokud se světla zamlžují, doporučuje se zkontrolovat stav těsnících prvků, a zda jsou zadní kryty pevně zafixovány na hlavním krytu světla.
- Obnovení dodávaného napětí. Oprava elektrického vedení auta nízké kvality, rezavé svorky, selhání alternátoru nebo autobaterie vede k faktu, že zástrčka žárovky je napájena nízkým napětím, které často není dostatečné k zajištění dostatečného osvětlení. Proto je třeba vyměnit staré a opotřebované vodiče včas, a použít nevodivé mazivo na ochranu svorek před vystavením vnějšímu vlivu.
Tip od AUTODOC: Pokud je to možné, upřednostněte vodiče se silikonovou ochrannou vrstvou, která je odolná vůči mechanickému poškození, agresivním chemikáliím a změnám teplot. Jsou typické nízkou mírou hořlavosti.
- Natření reflektoru. Za pomoci speciální chromové barvy můžete obnovit lesk reflektoru a eliminovat jeho matnost. Je třeba rozebrat světlo, obrousit reflektor pomocí brusného papíru, kompletně odstranit starou chromovou vrstvu, odmastit povrch, aplikovat vrstvu základového nátěru na plast, a nasprejovat dvě vrstvy barvy na povrch.
Tip od AUTODOC: Nepoužívejte barvu na opravu prasklého reflektoru. V případě vážného poškození se tento prvek musí ihned vyměnit: vydrží velmi dlouho.
- Nastavení paprsku světla. Doporučuje se udělat to alespoň jednou za rok, a také po každé výměně žárovek, instalaci nových disků kol nebo pneumatik, nebo po jakékoliv opravě ve přední části auta. K tomu je třeba zaparkovat auto na plochém vodorovném povrchu, v pravém úhlu vůči stěně. Chcete-li zjistit přesnou vzdálenost na nakreslení linií, hodnoty vzdálenosti mezi autem a stěnou naleznete v návodu k použití auta, protože tyto parametry se mohou lišit podle modelu auta.
Tip od AUTODOC: Nezapomeňte si připravit auto na tento proces. Zkontrolujte tlak v pneumatikách: musí se shodovat s předepsanou hodnotou. Nádrž naplňte po okraj nebo do poloviny. Pokuste se nasimulovat denní zátěž odpružení: pokud většinou jezdíte sami, požádejte osobu s podobnou stavbou těla, aby si sedla na přední sedadlo, nebo na sedadlo řidiče položte váhu podobnou vaší hmotnosti. Pokud je vaše auto vždy plné cestujících, budete potřebovat více pomocníků.
3 chyby při pokusu zvýšit intenzitu svícení světel
- Výměna standardních halogenových žárovek za plynové žárovky. Tento proces je nejen neúčinný, ale v mnoha zemích i nelegální. Xenonové žárovky instalovány namísto halogenových mohou oslepit ostatní řidiče a způsobit výraznou ztrátu lesku reflektoru. Kromě toho jsou velmi citlivé na zašpinění: při jejich používání je povinná dostupnost ostřikovačů a systému automatického nastavení výšky světla.
- Instalace výkonnějších žárovek než standardních žárovek auta. I přes výrazné zlepšení intenzity světla může toto řešení způsobit ztrátu lesku a vyblednutí reflektoru, roztátí čočky a vodičů. Výsledkem bude drahá oprava a výměna světla.
- Zapojení světel k autobaterii přes přídavné relé. Tento druh tuningu umožňuje zvýšit napětí dodávané do základny světelného zdroje na 13.5-14 V, což má pozitivní vliv na intenzitu světla. Nicméně, jakákoliv změna v elektrickém systému auta, která není povolená výrobcem auta, je nebezpečná a neakceptovatelná.
Závěr:
Bezpečnost během jízdy a pohodlí výrazně závisí na intenzitě svícení světel. Každý majitel auta musí kontrolovat stav světel. Není to náročné. Stačí pouze dodržovat doporučení výrobce s ohledem na harmonogram údržby jednotlivých systémů a jednotek auta, vyhnout se změně konstrukce světelného vybavení, dodržovat naše rady, kupovat si kvalitní součástky, nástroje, příslušenství, a chemikálie pro auto na AUTODOC.
Užitečné video k danému tématu:
Jak obnovit vzhled světel