• SHOP
  • CLUB
Vyzkoušejte prémiový účet
0
Moje garáž
Přidat vozidlo
0
Položek #55-3467
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

K čemu slouží systém Start-Stop

Obsah

  1. Historie technologie
  2. Princip funkčnosti a druhy
    1. Výhody a nevýhody
    2. 10 potřebných podmínek umožňujících provoz systému Start-stop
    3. Závěr

S účelem snížení spotřeby paliva a snížení míry emisí vypouštěných do ovzduší se výrobci aut neustále snaží o vytvoření nových a inovativních technologií, které mají za cíl optimalizovat práci motoru a přidružených jednotek. Jedním z nejlepších technologických řešení je tzv. systém Start-Stop, který vypne motor během krátkého stání, například v dopravní zácpě nebo na semaforech. V našem článku se dozvíte, jak tento systém funguje, poznáte jeho výhody a nevýhody.

Historie technologie

První pokus o vytvoření systému, který by řídil provoz motoru a bránil by zbytečnému chodu na volnoběh, byl vytvořen v 70. letech 20. století společností Toyota. Model Toyota Crown sedan měl zařízení, které vypnulo pohonnou jednotku po 1,5 sekundě volnoběhu.

Později, v první polovině 80. let 20. století, byly podobné technologie implementovány do modelů Audi 100 a Volkswagen Santana. Motor se musel zastavit a nastartovat manuálně stisknutím tlačítka. Pro model Fiat Regatta ES bylo v nabídce podobné řešení, ale na restartování motoru bylo potřeba zatlačit plynový pedál. Po nějakém čase se mezi tato auta přidali modely Opel Ascona, Volkswagen Lupo a Audi A2.

Dnes mají systém Start-stop nejznámější značky aut. Patří sem například značky Peugeot, Citroën, Smart, Volvo, Land Rover, Volkswagen, SEAT, Nissan, Fiat, Bentley, BMW, Ford, Chevrolet, Hyundai, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Toyota a jiné.

Princip funkčnosti a druhy

Každý výrobce aut nabízí vlastní způsob implementace automatického vypnutí motoru a restartování pohonné jednotky. Nejznámější jsou technologie od těchto společností:

  • Bosch. Tento systém se nazývá Stop & Start. Je nejjednodušší a nejspolehlivější. Umožňuje zredukovat množství škodlivých látek ve výfukových plynech o 8% a spotřebu paliva o 15%. Najdete ho v autech Audi, BMW, Volkswagen, Fiat, nebo v modelech jiných značek. Vyžaduje použití výkonnějšího startéru, který vydrží více nastartování motoru. Systém je řízen pomocí elektronické řídicí jednotky motoru. Provoz je založen na údajích těchto snímacích prvků: snímač rychlosti vozidla, snímače polohy spojkového a brzdového pedálu, snímač polohy klikové hřídele, snímač nabití autobaterie atd.

Po tom, co systém detekuje, že auto zastavilo, systém automaticky vypne motor. Když se v autě s manuální převodovkou zatlačí spojkový pedál nebo v autech s automatickou převodovkou se uvolní brzdový pedál, motor se nastartuje. Novější generace tohoto systému jsou úspornější, protože pohonnou jednotku lze vypnout i během jízdy, ale pouze v případě, že EŘJ k tomu poskytne příkaz po dosažení určité rychlosti a po určení, zda auto nebude zatáčet, nebo zda je cesta nakloněná atd.

  • Kia Motors. Systém známý jako ISG (Idle Stop & Go). Funguje na stejném principu jako Stop & Start od Bosch, ale kromě vypnutí a zapnutí motoru také řídí práci alternátoru. Při zrychlování ho systém odpojí a zátěž se přenese na autobaterii. Při brzdění se alternátor znovu aktivuje a autobaterie se dobíjí. Tento přístup umožňuje ušetřit až 6% paliva v kombinovaném cyklu a až 15% při jízdě ve městě.
  • Valeo. Systém má název STARS (Starter Alternator Reversible System). Systém se používá v autech Citroën, Mercedes-Benz a v jiných. Umožňuje snížit spotřebu paliva asi o 10%. Má vlastní řídicí jednotku. Systém využívá reverzní alternátor, který kombinuje funkci startéru a alternátoru. Díky speciálnímu pohonnému řemenu a napínacímu prvku určenému pro tento účel může toto zařízení přenášet sílu v jednom nebo ve dvou směrech, podle potřeby: jednou se soustředí na pohonnou jednotku a jednou na nabíjení baterie. Hlavní výhodou tohoto systému je rychlá reakce: na nastartování motoru je nutná jen polovina času než v případě tradičního startéru. Kromě toho se zde účinně využívá i energie brzdění.
  • Mazda. Systém má název SISS (Smart Idle Stop System) nebo i-Stop. Je kompatibilní pouze s automatickou převodovkou a benzínovými motory s přímým vstřikováním. Zaručuje úsporu paliva až do 9%. Opakovaný start motoru je zaručen díky nucenému vstřikování paliva do válců a zapálení směsi paliva a vzduchu. Během brzdění se písty nastaví do polohy, která je nejvhodnější pro rychlý restart. Startér se používá pouze jako pomocný zdroj energie.    

Výhody a nevýhody

Dopravní zácpy jsou v moderních obrovských městech největším problémem. Podle nejnovějšího výzkumu od americké společnosti INRIX Roadway Analytics v roce 2017 strávili obyvatelé Moskvy v dopravních zácpách 91 hodin, obyvatelé Londýna 73 hodin, Paříže 65, Istanbulu 59, Curychu 54, Mnichova 49, Osla 47. A to platilo pouze na 240 pracovních dnů v roku, přičemž se do průzkumu nezahrnuli víkendy. Jízda v dopravní zácpě výrazně zvyšuje spotřebu paliva, a čím více paliva se spálí, tím více škodlivých látek se vypouští do ovzduší.

Hlavním cílem systému Start-stop je vyřešení tohoto problému. Při zastavení motoru, když není jeho provoz nutný, systém přispívá k výraznému šetření paliva.

Používání tohoto systému má ještě jednu velkou výhodu. Minimalizací počtu hodin volnoběhu a minimalizací přidávání dodatečné zátěže na pohonnou jednotku při nízkých otáčkách tento systém přispívá k optimálnímu výkonu katalyzátoru, prodlužuje se jeho životnost, zabraňuje se tvorbě uhlíkových usazenin na svíčkách zapalování. V dieselových motorech se zpomaluje tvorba usazenin na EGR ventilu, redukuje se spotřeba močoviny, přispívá k účinnější regeneraci dieselového filtru pevných částic.

Systém Start-stop má ovšem i některé nevýhody. Vyžaduje použití výkonného vybavení - startér a autobaterie. Tato zařízení jsou dvojnásobně dražší oproti běžným. Opakované startování motoru zatěžuje ložiska klikové hřídele. Podle interview v britském magazínu Autocar, Gerhard Arnold, ředitel oddělení Federal Mogul, upozornil, že běžný motor bez problémů vydrží více než 50,000 vypnutí a nastartování motoru. Nicméně se systémem Start-stop může počet těchto cyklů narůst na více než 500,000. V tomto případě je zde velké riziko výrazného opotřebení ložisek již po 100,000 nastartováních.

Dalším nepříjemným faktorem je zpoždění nastartování. Navzdory faktu, že je jen malé (v systémech se zesíleným startérem - 0.8 sekundy, s reverzním alternátorem - 0.4 sekundy, s nastavením vstřikování paliva - 0.35 sekundy) dělá jízdu pro mnohé řidiče mírně nepříjemnou.

Kromě toho, funkčnost systému je možná pouze při splnění určitých podmínek.

10 potřebných podmínek umožňujících provoz systému Start-stop

  1. Kapota a dveře řidiče musí být zavřené.
  2. Řidič je připoután pomocí bezpečnostního pásu.
  3. Rychlost auta je alespoň 4 km/h.
  4. Motor je dostatečně zahřátý.
  5. Otáčky motoru nepřesahují míru rychlosti otáček při volnoběhu.
  6. Rozmrazovač okna je vypnutý.
  7. Teplota interiéru se od nastavené hodnoty neliší více než o 8 stupňů. Platí to zejména pro zimní období.
  8. Autobaterie je nabitá tak, že její hodnota není pod hodnotou určenou pro daný systém. Například pro systém ISG je to 75%.
  9. Alternátor je plně funkční.
  10. Úhel natočení volantu je zanedbatelný.

Závěr

Snaha mnoha výrobců o snížení spotřeby paliva je dnes zaměřena nejen na vývoj systému Start-stop. Například britská společnost Millers Oils vytvořila motorové oleje, které redukují tření součástek motoru a jejich opotřebení o 50%. Podle Martyna Manna, technického ředitele společnosti, mohou tyto a podobné produkty přispět k aktivní podpoře technologií Start-stop. Ostatní výrobci pracují na vytvoření odolnějších ložisek. Inženýři z firmy Bosch, Valeo, Denso a mnozí jiní výrobci aut pracují na redukci trvání nastartování pohonné jednotky.

I přesto, že systém má stále své nedostatky, a poskytuje jen mírnou ekonomickou výhodu - s ohledem na relativně vysokou cenu vybavení - a může se někomu zdát jako nepodstatný, tato technologie má podle expertů velmi světlou budoucnost. Hlavní výhodou je, že tato technologie pomáhá životnímu prostředí.

AUTODOC Bestsellery: náhradní díly za nízkou cenu

-39%
3884 BOSCH 0 986 038 841 Alternátor 14V, 60A, bez vakuového čerpadla, Ø 73 mm
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 60
  • Napětí [V]: 14
  • řemenice: s řemenicí
  • remenice - Ø [mm]: 73
  • Počet drážek: 1
  • Výměnný díl
  • Směr otáčení: směr otáčení ve smyslu otáčení hodinových ručiček
  • Provedení generátoru: bez vakuového čerpadla
  • Způsob upevnění: patkové upevnění
  • doporučené rozšíření opravy: Klínový řemen / klínový žebrový řemen
  • Délka [mm]: 157
  • Vzdálenost mezi řemenicí a generátorem [mm]: 50,5
  • BOSCH: Alternátor
  • Číslo produktu: 0 986 038 841
  • Naše cena: 3237,69 CZK
  • Stav: Propracované
Údaje
BOSCH Alternátor 14V, 60A, bez vakuového čerpadla, Ø 73 mm
Číslo produktu: 0 986 038 841
ve srovnání s DMOC 5359,09 CZK

3237,69 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
G14 VARTA SILVER dynamic G14 595901085D852 Autobaterie 12V 95Ah 850A B13 AGM-baterie
Recenze - 27
Informace o součástce
  • Verze: G14
  • Produktová řada: SILVER dynamic
  • kapacita baterie v Ah: 95
  • Baterie: AGM-baterie
  • Řazení pólů 0
  • Spodní provedení: B13
  • Test za studena dle EN (v A): 850
  • Délka [mm]: 353
  • Šířka [mm]: 175
  • Výška [mm]: 190
  • Napětí [V]: 12
  • Hmotnost [kg]: 26,4
  • DIN / ISO: L5
  • druh zásuvky: 1
  • VARTA: Autobaterie
  • Číslo produktu: 595901085D852
  • Naše cena: 7537,94 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
VARTA Autobaterie 12V 95Ah 850A B13 AGM-baterie
Číslo produktu: 595901085D852
7537,94 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-12%
0.120.489.707+ BV PSH 586.002.035.010 Alternátor 24V, 35A, B+ (M6), Ø 70,0 mm
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 35
  • Napětí [V]: 24
  • remenice - Ø [mm]: 70,0
  • Počet drážek: 1
  • Svorka: B+ (M6)
  • Kvalita, jakost: +Line Original
  • Počet upevňovacích otvorů: 2
  • Úhel upevnění [stupeň]: 60
  • BV PSH: Alternátor
  • Číslo produktu: 586.002.035.010
  • Naše cena: 3002,76 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
BV PSH Alternátor 24V, 35A, B+ (M6), Ø 70,0 mm
Číslo produktu: 586.002.035.010
ve srovnání s DMOC 3424,92 CZK

3002,76 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
50303 rundutec RNU-YTR4A-BS Autobaterie 12V 2,3Ah 30A ohne Pluspól vpravo, AGM-baterie
Informace o součástce
  • kapacita baterie v Ah: 2,3
  • Baterie: Pluspól vpravo, AGM-baterie
  • Řazení pólů: 4
  • Spodní provedení: ohne
  • Test za studena dle EN (v A): 30
  • Délka [mm]: 115
  • Šířka [mm]: 48
  • Výška [mm]: 85
  • Napětí [V]: 12
  • Hmotnost [kg]: 1
  • druh zásuvky: 12
  • rundutec: Autobaterie
  • Číslo produktu: RNU-YTR4A-BS
  • Naše cena: 809,39 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
rundutec Autobaterie 12V 2,3Ah 30A ohne Pluspól vpravo, AGM-baterie
Číslo produktu: RNU-YTR4A-BS
809,39 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
DENSO DAN1375 Alternátor 14V, 105A, Ø 60 mm
Recenze - 21
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 105
  • Napětí [V]: 14
  • řemenice: s vícenásobnou řemenicí
  • remenice - Ø [mm]: 60
  • Počet žeber: 7
  • Provedení palubní sítě: pro vozidla s 12V palubní sítí
  • nový díl
  • Kvalita, jakost: OE
  • Hmotnost brutto [kg]: 6050
  • DENSO: Alternátor
  • Číslo produktu: DAN1375
  • Naše cena: 5581,55 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
DENSO Alternátor 14V, 105A, Ø 60 mm
Číslo produktu: DAN1375
5581,55 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
YUASA YBX5000 YBX5053 Autobaterie 12V 50Ah 450A s úchyty, s ukazatelem stavu nabití, Olověná kyselinová baterie
Recenze - 14
Informace o součástce
  • Produktová řada: YBX5000
  • kapacita baterie v Ah: 50
  • Baterie: s úchyty, s ukazatelem stavu nabití, Olověná kyselinová baterie
  • Test za studena dle EN (v A): 450
  • Délka [mm]: 238
  • Šířka [mm]: 129
  • Výška [mm]: 223
  • Napětí [V]: 12
  • Hmotnost plná [kg]: 12,4
  • DIN / ISO: B24
  • Vlastnosti: SMF
  • Spojovací technika: T1 / T3
  • určeno pro (startovací baterie): s centrálním odplyňováním
  • Spodní provedení: B00
  • Řazení pólů 0
  • YUASA: Autobaterie
  • Číslo produktu: YBX5053
  • Naše cena: 2870,72 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
YUASA Autobaterie 12V 50Ah 450A s úchyty, s ukazatelem stavu nabití, Olověná kyselinová baterie
Číslo produktu: YBX5053
2870,72 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
50615 rundutec RNU-S-YTX7A-BS Autobaterie 12V 7Ah 90A ohne Pluspól vlevo, AGM-baterie
Informace o součástce
  • kapacita baterie v Ah: 7
  • Baterie: Pluspól vlevo, AGM-baterie
  • Řazení pólů: 1
  • Spodní provedení: ohne
  • Test za studena dle EN (v A): 90
  • Délka [mm]: 150
  • Šířka [mm]: 87
  • Výška [mm]: 94
  • Napětí [V]: 12
  • Hmotnost [kg]: 2,4
  • druh zásuvky: C4
  • rundutec: Autobaterie
  • Číslo produktu: RNU-S-YTX7A-BS
  • Naše cena: 1355,89 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
rundutec Autobaterie 12V 7Ah 90A ohne Pluspól vlevo, AGM-baterie
Číslo produktu: RNU-S-YTX7A-BS
1355,89 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
CARTECHNIC ULTRA POWER 40 27289 00621 5 Autobaterie 12V 44Ah 440A B13 Olověná kyselinová baterie
Recenze - 13
Informace o součástce
  • Produktová řada: ULTRA POWER
  • kapacita baterie v Ah: 44
  • Baterie: Olověná kyselinová baterie
  • Řazení pólů 0
  • Spodní provedení: B13
  • Test za studena dle EN (v A): 440
  • Délka [mm]: 207
  • Šířka [mm]: 175
  • Výška [mm]: 175
  • Napětí [V]: 12
  • DIN / ISO: LB1
  • druh zásuvky: 1
  • CARTECHNIC: Autobaterie
  • Číslo produktu: 40 27289 00621 5
  • Naše cena: 2254,91 CZK
Údaje
CARTECHNIC Autobaterie 12V 44Ah 440A B13 Olověná kyselinová baterie
Číslo produktu: 40 27289 00621 5
2254,91 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-33%
1831 BOSCH 0 986 018 310 Startér 12V, 1,4kW, zuby: 10, 13, 12, 11, 30,50, links
Recenze - 8
Informace o součástce
  • Výkon startéru (v kW): 1,4
  • Napětí [V]: 12
  • Počet zubů: 10, 13, 12, 11
  • Směr otáčení: směr otáčení ve smyslu otáčení hodinových ručiček
  • Počet upevňovacích otvorů 0
  • Počet závitů: 3
  • Výměnný díl
  • Svorka: 30,50
  • Poloha / sklon: links
  • Pastorek-základní pozice [mm]: -5,5
  • provedení startéru: Vlastní uložení
  • Délka [mm]: 238
  • Velikost závitu: M10x1.5
  • Rozměr závitu 1: M10x1.5
  • Rozměr závitu 2: M10x1.5
  • Úhel upevnění [stupeň]: 56
  • Rozměr úhlu rozevření čelisti [stupeň]: 35
  • Rozměr úhlu upevňovacího otvoru [stupeň]: 56
  • BOSCH: Startér
  • Číslo produktu: 0 986 018 310
  • Naše cena: 2365,11 CZK
  • Stav: Propracované
Údaje
BOSCH Startér 12V, 1,4kW, zuby: 10, 13, 12, 11, 30,50, links
Číslo produktu: 0 986 018 310
ve srovnání s DMOC 3575,55 CZK

2365,11 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-15%
AS-PL A4043PR Alternátor 12V, 100A
Recenze - 17
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 100
  • Napětí [V]: 12
  • řemenice: s volnoběžnou řemenicí
  • Kvalita, jakost: PREMIUM LINE
  • Výměnný díl bez zástavy
  • AS-PL: Alternátor
  • Číslo produktu: A4043PR
  • Naše cena: 3505,00 CZK
  • Stav: Propracované
Údaje
AS-PL Alternátor 12V, 100A
Číslo produktu: A4043PR
ve srovnání s DMOC 4168,37 CZK

3505,00 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-62%
L5 Continental Starter 2800012026280 Autobaterie 12V 100Ah 900A Olovo-vápenatá baterie (Pb/Ca), Olověná kyselinová baterie
Recenze - 29
Informace o součástce
  • Produktová řada: Starter
  • kapacita baterie v Ah: 100
  • Baterie: Olovo-vápenatá baterie (Pb / Ca), Olověná kyselinová baterie
  • Test za studena dle EN (v A): 900
  • Délka [mm]: 353
  • Šířka [mm]: 175
  • Výška [mm]: 190
  • Napětí [V]: 12
  • Hmotnost [kg]: 22,7
  • DIN / ISO: L5
  • druh zásuvky: Cone (Euro)
  • Řazení pólů 0
  • Spodní provedení: B13
  • Continental: Autobaterie
  • Číslo produktu: 2800012026280
  • Naše cena: 3963,88 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
Continental Autobaterie 12V 100Ah 900A Olovo-vápenatá baterie (Pb/Ca), Olověná kyselinová baterie
Číslo produktu: 2800012026280
ve srovnání s DMOC 10512,13 CZK

3963,88 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
MARC1083 MAGNETI MARELLI 943310831010 Alternátor 14V, 70A
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 70
  • Napětí [V]: 14
  • MAGNETI MARELLI: Alternátor
  • Číslo produktu: 943310831010
  • Naše cena: 1939,41 CZK
  • Stav: Propracované
Údaje
MAGNETI MARELLI Alternátor 14V, 70A
Číslo produktu: 943310831010
1939,41 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-24%
2594 BOSCH 0 986 025 940 Startér 12V, 1,7kW, zuby: 12, 30,50, links, Ø 70 mm
Recenze - 10
Informace o součástce
  • Výkon startéru (v kW): 1,7
  • Napětí [V]: 12
  • Počet zubů: 12
  • Směr otáčení: směr otáčení ve smyslu otáčení hodinových ručiček
  • Počet upevňovacích otvorů 0
  • Průměr příruby [mm]: 70
  • Počet závitů: 2
  • Výměnný díl
  • Svorka: 30,50
  • Poloha / sklon: links
  • Pastorek-základní pozice [mm]: 15,78
  • provedení startéru: Vlastní uložení
  • Délka [mm]: 202
  • Velikost závitu: M10x1.5
  • Rozměr závitu 1: M10x1.5
  • Úhel upevnění [stupeň]: 30
  • Rozměr úhlu rozevření čelisti [stupeň]: 140
  • Rozměr úhlu upevňovacího otvoru [stupeň]: 30
  • BOSCH: Startér
  • Číslo produktu: 0 986 025 940
  • Naše cena: 3242,15 CZK
  • Stav: Propracované
Údaje
BOSCH Startér 12V, 1,7kW, zuby: 12, 30,50, links, Ø 70 mm
Číslo produktu: 0 986 025 940
ve srovnání s DMOC 4283,40 CZK

3242,15 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
STARDAX STX102066 Alternátor 12V, 30A, Ø 68,9 mm
Informace o součástce
  • generátor-nabíjecí proud [A]: 30
  • Napětí [V]: 12
  • řemenice: s řemenicí
  • remenice - Ø [mm]: 68,9
  • Počet žeber: 1
  • Počet drážek: 1
  • Výměnný díl
  • STARDAX: Alternátor
  • Číslo produktu: STX102066
  • Naše cena: 2248,25 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
STARDAX Alternátor 12V, 30A, Ø 68,9 mm
Číslo produktu: STX102066
2248,25 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-14%
S5 A11 BOSCH S5 0 092 S5A 110 Autobaterie 12V 80Ah 800A B13 AGM-baterie
Recenze - 28
Informace o součástce
  • Produktová řada: S5
  • kapacita baterie v Ah: 80
  • Baterie: AGM-baterie
  • Spodní provedení: B13
  • Test za studena dle EN (v A): 800
  • Délka [mm]: 315
  • Šířka [mm]: 175
  • Výška [mm]: 190
  • Napětí [V]: 12
  • DIN / ISO: L4
  • druh zásuvky: 1
  • BOSCH: Autobaterie
  • Číslo produktu: 0 092 S5A 110
  • Naše cena: 6276,30 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
BOSCH Autobaterie 12V 80Ah 800A B13 AGM-baterie
Číslo produktu: 0 092 S5A 110
ve srovnání s DMOC 7320,50 CZK

6276,30 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma

Populární příspěvky

Přihlásit se novinek

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu: