Obsah
Jak zkontrolovat brzdové destičky: Opotřebení a tloušťka
Zajistěte bezpečnost svého vozidla důkladnou kontrolou brzdových destiček. S naším obsáhlým průvodcem se dozvíte, jak účinně provádět kontrolu brzdových destiček, díky čemuž dosáhnete optimálního výkonu a klidu na silnici.
Čím více jsou vaše brzdové destičky opotřebované, tím méně účinné jsou i brzdy a tím delší bude brzdná dráha. Je tedy nesmírně důležité, abyste je zavčasu vyměnili a předešli tak případné dopravní nehodě. Proto jsme pro vás připravili tento průvodce, který vám pomůže rozpoznat příznaky opotřebení brzdových destiček.
Postup kontroly brzdových destiček
Za prvé, u mnoha aut lze brzdové destičky zkontrolovat bez demontáže kol tak, že se podíváte skrz otvory v kole. Abyste viděli obložení destiček, budete možná potřebovat svítilnu. Většina vozidel je navíc vybavena indikátory opotřebení podložek, které řidiče upozorní na příliš tenké obložení hlasitým pískotem nebo elektronickým varováním.
Odstranění brzdových destiček za účelem kontroly
Pokud na destičky nevidíte, musíte kolo nejprve demontovat:
- U zaparkovaného vozu na zemi povolte matice kol pomocí klíče na kola pro auto.
- Poté vozidlo zvedněte pomocí zvedáku a podpěrných stojanů nebo pomocí sloupového zvedáku.
- Odšroubujte matice kol a opatrně je oběma rukama sejměte.
- Najděte třmen a změřte tloušťku destiček.
Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček
Hlavním ukazatelem opotřebení brzdového obložení je síla brzdového obložení. Pokud je tloušťka obložení menší než 3 až 4 mm, je třeba součástky vyměnit. Některé destičky jsou navíc uprostřed opatřeny drážkou, která slouží jako vizuální indikátor opotřebení. Pokud drážka již není viditelná, víte, že díly jsou příliš opotřebované. Pokud jsou nerovnoměrné nebo hrbolaté, může být chyba ve třmenech.
Jak poznat, zda jsou brzdové destičky opotřebované
Vizuální známky – obložení destiček můžete zkontrolovat pouhým pohledem nebo změřením tloušťky pomocí tloušťkoměru. Pokud je síla obložení menší než 3 mm nebo ⅛ palce, jsou destičky opotřebované do takové míry, že jsou méně účinné. Pokud již není vidět drážka indikátoru opotřebení (byla-li tam), je potřeba je vyměnit. Měli byste se také zaměřit na známky vyhlazení povrchu nebo nerovnoměrného opotřebení.
ATE Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
pro uzavírací výstražný ukazatel, bez výstražného uzavíracího kontaktu
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
včetně uzavíracího výstražného kontaktu
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
s akustickou výstrahou opotřebení
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
pro uzavírací výstražný ukazatel
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
včetně uzavíracího výstražného kontaktu
Další příznaky – mezi nevizuální symptomy patří hlasité pískání při brzdění, táhnutí vozidla na jednu stranu a delší brzdná dráha.
Opotřebované brzdové destičky vs. nové
Nové brzdové destičky pro auta mohou mít tloušťku 10 až 12 mm včetně podkladové desky. Měly by být hladké, bez jakýchkoli prasklin, nerovností, odštěpků nebo vyhlazeného povrchu. Pokud mají indikační drážku, měla by být před montáží i po ní plně viditelná.
Pokud jsou opotřebované, obložení je mnohem tenčí. Můžete také zpozorovat další známky opotřebení, jako jsou např. hrboly a nerovnosti povrchu, nadměrné množství brzdového prachu, opálení a lesklý, vyhlazený povrch.
Tloušťka brzdového obložení: Význam a techniky měření
Je nesmírně důležité zachovávat minimální sílu brzdových destiček, která nesmí být menší než 3 mm, protože jakmile je obložení příliš tenké, destičky nejsou schopny vytvářet dostatečné tření, aby dokázaly vozidlo dostatečně rychle zpomalit. Hrozí také nebezpečí, že se brzdové kotouče vozidla dostanou do přímého kontaktu se třmeny a dojde tak k jejich poškození.
Tloušťku jednotlivé destičky můžete změřit ručně pomocí kvalitního mikrometru nebo tloušťkoměru, případně můžete jednoduše nahlédnout do otvorů v kolech nebo se podívat na drážku indikátoru opotřebení (ne všechny modely takovou drážku mají).
Jak zkontrolovat tloušťku brzdových destiček?
Jak již bylo uvedeno výše, pro přesnější měření tloušťky obložení destiček můžete kolo sejmout, abyste se dostali přímo k dílům. Jakmile získáte přístup, můžete je změřit pomocí mikrometru či tloušťkoměru. Můžete měřit od podkladové desky k vnějším okrajům třecího materiálu. Porovnejte tyto hodnoty s doporučeními výrobce a zákonnými minimálními požadavky.
Co dělat, když jsou brzdové destičky opotřebované?
Pokud víte, že jsou vaše brzdové destičky opotřebované nebo je jejich povrch nerovnoměrný, je nejbezpečnějším řešením ihned namontovat nové. I když je nadměrně opotřebená pouze jedna z destiček, měli byste vyměnit všechny destičky na téže nápravě najednou.
ATE Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
včetně uzavíracího výstražného kontaktu
TRW Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
DTEC COTEC, včetně uzavíracího výstražného kontaktu
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
pro uzavírací výstražný ukazatel
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
zadní
BREMBO Sada brzdových destiček, kotoučová brzda
včetně uzavíracího výstražného kontaktu
ČASTO KLADENÉ DOTAZY
- Jak poznám, že jsou mé brzdové destičky opotřebované?
Mezi příznaky opotřebovaných brzdových destiček patří příliš tenké obložení, hlasité pískání nebo skřípání, tahání vozidla na jednu stranu při brzdění, silné vibrace a poškození kotoučů. Může se také stát, že auto bude potřebovat delší dobu, aby zabrzdilo.
- Jak poznáte, že je třeba vyměnit brzdové destičky?
Na přístrojové desce se může zobrazit varování nebo uslyšíte hlasitý pískot vydávaný indikátorem mechanického opotřebení. Pokud je tloušťka třecího materiálu destiček menší než 3 mm, je rovněž nutné je vyměnit.
TOP produkty na toto téma: