Obsah
Výměna čelního skla: postup a cena
Komu se to ještě nestalo: Blíží se jaro a s ním rozmrzá nejen půda na zahradě, v lese či na louce, ale samozřejmě i asfalt na vozovkách. Drť, která tam byla ještě před několika týdny zmrzlá, se nyní dokáže oddělit od povrchu a dostat se tak velice rychle i pod vaše pneumatiky. Tam pak může snadno a rychle způsobit nikoli neškodné poškození samotných kol, karoserie a v neposlední řadě i skel vozu. V následujícím článku se proto seznámíme se vším, co je třeba vědět o poškození zejména čelního skla.
Jaké druhy poškození existují?
Pravděpodobně nejčastějším jevem, který znají motoristé z celého světa, je tzv. „pavouček“. Tento název je pochopitelně odvozen od vzhledu dané trhliny, protože množství malých ručiček a nožiček nápadně připomíná zmíněného živočicha. Popsaný typ praskliny se může různit svou velikostí a nacházet se na nejrůznějších místech skleněné tabule. Proč je to důležité? Protože jízda s poškozeným čelním sklem může být policií potrestána pokutou. Záleží však na rozsahu a umístění škody. Jestliže se „pavouček“ ocitne v zorném poli řidiče a/nebo přesahuje průměr 20 mm, je nutná oprava nebo výměna čelního skla. I v případě, že je prasklina blízko okraje, musí být namontováno nové přední sklo. Ve všech ostatních případech lze podle vlastní úvahy čelní sklo nadále používat.
FEBI BILSTEIN Těsnění, přední sklo
VAICO Těsnění, přední sklo
Original VAICO Quality
FEBI BILSTEIN Těsnění, přední sklo
PETEC Řezací drát, demontáż okna
VAICO Těsnění, přední sklo
Original VAICO Quality
Čelní sklo auta se ovšem může také rozbít a viditelně ohnout, což nejen omezuje viditelnost a jeho celkový vzhled, může to navíc být i životu nebezpečné. Jedním z účelů předního okna totiž je, aby se v případě nehody neroztříštilo, ale naopak zůstalo co nejdéle neporušené jako celek a chránilo tak cestující před vnějšími předměty a skleněnými střepy. Pokud se nyní ve skle objeví široká trhlina nebo dokonce praskliny, je kompletní výměna okna nevyhnutelná a jízda musí být okamžitě přerušena.
Obecně lze tedy říci, že drobné a nepatrné trhliny je možné opravit, aniž by bylo nutné nahradit celou tabuli novou. Jiná situace ovšem nastává, dojde-li ke skutečnému porušení skla. V takových případech je nutné osadit zcela nový díl.
Mohu si sklo vyměnit vyměnit i svépomocí?
Stejně jako u řady jiných věcí v automobilovém průmyslu byla i výměna čelního skla v dřívějších dobách poměrně jednoduchá. Vedle škrabky, drátu, lepidla na okna auta a případných přísavek postačilo běžné nářadí, které se našlo snad v každé domácí dílně. Bylo to dáno tím, že technologie u vozů z 80. a 90. let ještě nebyla tak vyspělá a spousta oken pasovala na spoustu modelů.
FEBI BILSTEIN Těsnění, přední sklo
FEBI BILSTEIN Těsnění, přední sklo
VIKA Těsnění, přední sklo
přední osa
LIQUI MOLY Odstraňovač silikonu
Obsah: 250ml
SEALEY Řezací drát-sada, demontáż okna
V současné době je třeba situaci přehodnotit. Ne nadarmo existuje celá škála specializovaných firem, které se zabývají montáží a demontáží autoskel – vždyť celá záležitost se stala mnohem složitější. K uvolnění jemných a úzkých štěrbin, v nichž okno sedí, od starého lepidla je zapotřebí podstatně lepšího vybavení. Okenní sklo musí dokonale pasovat ke konkrétnímu vozu a modelu. Podceňovat by se nemělo ani nové kvantum elektroniky instalované přímo na okně nebo dokonce uvnitř něj. A konečně je zde i správná kalibrace, která bezprostředně souvisí s výše zmíněnou elektronikou. Na závěr je ještě důležité vyvarovat se nechtěnému poškození laku na sloupcích či kapotě automobilu, kde se v budoucnu může usazovat rez a tím přinášet dodatečné náklady.
Všechny tyto poznatky ukazují, že je vhodnější, aby samotnou výměnu čelního skla provedli vyškolení mechanici. Chcete-li ušetřit peníze, můžete například čelní sklo pro Škodu Octavia 2 zakoupit například i v online obchodě, a to pomocí přesného porovnání modelů, výrobců a specifikací. Přední sklo si pak při výměně můžete vzít s sebou do servisu, aniž byste si museli shánět speciální nástroje na jeho demontáž do domácí garáže.
Podobně je tomu i v případě praskliny, ať už je jakkoli maličká. Teoreticky jsou k dispozici příslušné soupravy, které umožňují realizovat opravu i laikovi. Avšak bez odpovídajících znalostí, zručnosti a citu riskujete možné zhoršení škody nebo jen její nepatrnou opravu, a tím pádem ztrátu bezpečnosti vašeho vozidla. A ta by měla být vždy na prvním místě.
TOP produkty na toto téma: