Obsah
Jednohmotový a dvouhmotový setrvačník: funkce, příznaky poruchy
Setrvačník je objemný prvek spojky a má tvar velkého kotouče. Je připojen ke klikovému hřídeli motoru auta a jeho hlavním účelem je zajistit, aby se výkon z motoru plynule přenášel. Neutralizuje kmitání klikového hřídele a vyrovnává kolísání otáček motoru, přičemž přebytečnou energii ukládá pro pozdější použití. Tato energie se pak využívá k udržování motoru v chodu, například když řidič sundá nohu z plynového pedálu.
Tyto komponenty propojují motor s převodovkou u vozidel s manuálním řazením a pomocí spojky přenášejí hnací sílu na kola. Poškozený setrvačník navíc značně znesnadňuje účinné řazení rychlostních stupňů a může mít za následek nevratné poškození spojky. Je tedy velmi důležité, aby se problém co nejdříve rozpoznal a odstranil.
DRUHY KOMPONENTU
Tyto kotouče se zpravidla vyrábějí z oceli, litiny či hliníku. Čím vyšší je rotační moment setrvačnosti kotouče, tím účinněji brání velkému kolísání otáček. Existují dva hlavní druhy setrvačníků pro auto: jednohmotové a dvouhmotové setrvačníky.
Jednohmotové setrvačníky:
Sestávají z jediného kovového kotouče, který nezahrnuje žádné pohyblivé části, čímž se snižuje složitost jednotky a usnadňuje se její údržba. Jsou vysoce odolné vůči teplu a deformacím a v případě potřeby lze jejich povrch obnovit. Kromě toho, že jsou odolné, jsou i mnohem levnější než jejich dvouhmotové protějšky. Na druhou stranu však komponenty sestávající z jednoho kusu poskytují menší ochranu proti vibracím a bývají také hlučné. Jsou vhodnější pro vysokorychlostní vozidla, jako jsou závodní vozy, a pro jízdu v terénu.
Dvouhmotové setrvačníky:
Jak jste asi uhodli, tyto setrvačníky se skládají ze dvou kotoučů. Jeden je spojen se spojkou a druhý s klikovým hřídelem. Navíc jsou vybaveny pružinami, které tlumí torzní vibrace. Jsou tedy konstruovány tak, aby efektivněji chránily součásti motoru a převodovky. Rovněž mohou zlepšit palivovou účinnost, jelikož umožňují účinnější využití motoru. Obvykle se montují do velkých a těžkých vozidel se vznětovými motory. Jejich slabou stránkou je ale to, že jejich povrch nelze obnovit a že jsou náchylnější k tepelnému poškození.
K předčasnému opotřebení a selhání součástky přispívá hned několik faktorů. Zde jsou uvedeny některé z nejčastějších příčin:
- Nesprávná údržba. Pokud nejsou komponenty, jako je nový startér nebo spojka, namontovány řádně, může dojít k poškození dalších dílů nebo k jejich nesprávnému seřízení. Nutno dodat, že pokud dojde k poškození spojky, důrazně doporučujeme její co nejrychlejší výměnu. Pokud ji v tom stavu ponecháte, bude to mít negativní dopad na setrvačník a výměna spojky je podstatně jednodušší a levnější.
- Stav motoru a řidičské návyky. Příčinou může být třeba drsný rozběh motoru, velké zátěže, jízda se špatným rychlostním stupněm a nízké startovací otáčky.
- Přehřátí. Může to být pro kotouče smrtící, jelikož hrozí jejich prasknutí nebo zdeformování a většinou to bývá zaviněno prokluzující spojkou.
PŘÍZNAKY VADNÉHO SETRVAČNÍKU!
Zápach spáleniny. Řidiči si nezřídka všimnou zápachu spáleniny vycházejícího zespodu vozidla. Jedná se o indikátor, že spojka není funkční nebo není řádně používána a viníkem může být setrvačník. Je-li například setrvačník zkroucený, lamela spojky bude prokluzovat a opotřebovávat se, takže vznikne zápach spáleniny. Pokud se problém neodstraní, může spojka nakonec přestat fungovat úplně.
Obtížné řazení. Poškozený setrvačník značně ztěžuje řazení, protože lamela spojky vozidla se již nemusí správně rozpojit. Popraskané kotouče setrvačníku se častěji deformují a vyvolávají problémy se spojkou a převodovkou.
Vibrující spojkový pedál. Pokud se pedál spojky chvěje, může to být známkou špatného uložení pružin setrvačníku. Může to být dáno prasklinou nebo opotřebovaným kotoučem. Pružina slouží k neutralizaci vibrací, když je spojka sepnutá.
Vrzání spojky. Příčin může být celá řada, ale spojka drnčí, když při záběru „přeskakuje“ na setrvačníku. Tento zvuk může být výsledkem zasklení nebo pokřivení spojkového kotouče, avšak může být také způsoben chybějícími nebo poškozenými spojovacími kolíky setrvačníku.
DÁ SE JEZDIT S VADNÝM SETRVAČNÍKEM?
Se špatným setrvačníkem je možné jezdit, je-li poškození menšího rozsahu. To však neznamená, že je doporučeno to dělat. Porucha může vést k závažnějšímu poškození součástek spojky automobilu, klikového hřídele a samotného motoru. Pocítíte silnější vibrace z motoru a ovlivní to i jeho celkový výkon. Pokud tedy máte podezření na poškození spojky, nechte vozidlo co nejdříve prohlédnout odborníkem.
JE MOŽNÉ HO DÁT OPRAVIT?
Jednohmotové setrvačníky se opravují snáze, protože se dá obnovit jejich povrch, zatímco u dvouhmotových je obvykle nutná jejich kompletní výměna, neboť dochází k obrušování jejich vnitřních součástek. Právě zde se situace může stát nákladnou, vzhledem k tomu, že je mnohdy nezbytné vyměnit spojku současně se setrvačníkem. Naštěstí je dnes na trhu spousta cenově dostupných spojkových sad.
TOP produkty na toto téma: