Obsah
Proč spojka prokluzuje?
Zdá se vám, že vaše auto zrychluje pomaleji, než obvykle a kopce překonává s velkou potíží? Chyby nemusíte hned hledat v palivovém systému nebo v systému zapalování: pokud jsou tyto příznaky spojené s volností pohybu spojkového pedálu, a v kabině auta z času na čas cítíte nepříjemný spálený zápach, problém bude pravděpodobně v prokluzování spojky. Vysvětlíme vám, proč se to děje a jak se tomu vyhnout.
Jak vypadá spojka auta?
Tento systém je určen pro odpojení a hladké zapojení motoru a převodovky v potřebných momentech: při přeřazování, rozjíždění nebo brzdění. Dnes se nejvíce používají třecí spojky, kde se točivý moment přenáší pomocí síly tření. Klíčovými prvky jednotky jsou:
- Přítlačný talíř spojky. Skládá se z přítlačného kotouče, talíře spojky a membránové spojkové pružiny. Přítlačný talíř je pevně našroubován na motoru. Speciální pružiny se používají ke spojení přítlačného talíře a přítlačného ktouče. Když je spojka zapojena, pružiny jsou stlačeny, a když je odpojena, pružiny se uvolní a vrátí zpět přítlačný kotouč ze spojkové lamely. Přítlačný kotouč se aktivuje pomocí membránové pružiny. Když je spojka zapojena, její výběžky jsou v uvolněném stavu a radiální výřezy tlačí na přítlačný kotouč, která následně zatlačí spojková lamela na setrvačník motoru.
- Spojková lamela. Je uložen mezi motorem a přítlačným kotoučem. Je to kovový kotouč s třecím obložením připojeným pomocí nýtů. Vnitřní průměr jeho náboje je zapojen pomocí drážek k vstupnímu hřídeli převodové skříně. Hladké řazení a tlumení vibrací mají na starosti tlumící pružiny. Když je spojka zapojena, komponent se přitlačí na setrvačník, čímž se zaručí přenos točivého momentu z motoru na převodovku.
- Vypínací ložisko. Je uloženo na rotační osy jednotky a je určeno k aktivaci tlumících pružin. V některých autech se používá tahové vypínací ložisko.
- Vypínací vidlice spojky. Patří do systému spojení spojky a zaručuje pohyb vypínacího ložiska.
Systém pracuje následovně: při zatlačení pedálu se pomocí spojení spojky aktivuje vypínací vidlice spojky, která zatlačí na vypínací ložisko, posune ho podél rotační osy směrem k setrvačníku. Vypínací ložisko aktivuje membránovou pružinu, která je při stlačení tažena zpět z povrchu přítlačného kotouče. Pružiny se uvolní a při odvinutí odtáhnou přítlačný kotouč ze spojkové lamely. Spojková lamela se pohne z povrchu setrvačníku a točivý moment se více nepřenáší.
Prokluzování spojky: kde je problém?
Správný provoz systému závisí na třecí síle mezi spojkovou lamelou a setrvačníkem. Pokud je třecí koeficient z nějakého důvodu zeslaben, kontaktní plochy začnou prokluzovat a z motoru na převodovku se točivý moment nebude přenášet tak, jak by měl. Výsledkem bude, že při zrychlování auta na určitou rychlost bude potřebovat vaše vozidlo více času a zhorší se jeho celkový výkon. Auto bude hůř procházet přes kopce, protože výkon přenášen na hřídel převodové skříně nebude dostatečný k uvedení auta do pohybu.
5 nejčastějších důvodů prokluzování spojky
- Opotřebované a poškozené třecí obložení a povrch kotouče. Přílišně opotřebené třecí obložení kvůli zmenšené tloušťce nevytvoří dostatečný tlak na povrchu setrvačníku. Síla komprese mechanismu není dostačující k tomu, aby se vytvořilo fixní spojení všech prvků. Deformované obložení se nerovnoměrně tlačí oproti setrvačníku.
- Zaolejování třecího obložení. Přispívá k redukci jeho drsnosti. Kvůli nízkému koeficientu tření budou kontaktní prvky prokluzovat.
- Oslabená nebo poškozená membránová pružina. Pokud se sníží elasticita pružiny, tlak uvedený na spojkovou lamelu zatlačením pedálu nebude dostatečný na aktivaci jednotky.
- Selhání spojení spojky. Natažené lanko, poškozená vidlice u aut s mechanickou spojkou, otok gumových prvků, ztráta těsnosti v prvcích u aut s hydraulickou spojkou mohou také vést k prokluzování spojky, protože tlak uváděný na membránovou pružinu není dostatečný, aby zaručil fixní kontakt kontaktních elementů.
- Poškozený mechanismus kompenzace opotřebení. Kvůli poškození nastavovacího kroužku nebo pružiny čidla, je nastavení vzdálenosti téměř nemožné. Snižuje se tím zádržný tlak spojkové lamely.
6 doporučení, které vám pomohou vyhnout se prokluzování spojky
- Komponenty systému vyměňujte v setu. Průměrná životnost přítlačného kotouče a spojkové lamely, membránové spojokvé pružiny a vypínacího ložiska je asi stejná, a to přibližně 100,000-150,000 km. Aby systém pracoval co nejlépe a co nejdéle, komponenty vždy vyměňujte v setu.
- Kontrolujte těsnost komponentů a sestav auta. Nekvalitní těsnění nebo poškozené těsnění motoru a převodovky, únik oleje z olejového těsnění vstupního hřídele nebo z těsnění klikového hřídele, ztráta těsnosti hydraulického aktivačního prvku jsou důvody zaolejování třecího obložení.
- Komponenty si vybírejte podle vašeho stylu jízdy. Běžná spojka s třecím obložením vyrobeným z kompozitních materiálů je vhodná na jemnou a hladkou jízdu. Má optimální koeficient tření, nízkou provozní teplotu a je levná. Sportovní auto byste ale měli vybavit speciální spojkou určenou na těžkou zátěž. Její obložení by mělo být vyrobeno z materiálů s přidaným karbonem a kevlarem, a směsi mědi, hliníku, litého železa a keramiky. Spojka musí vydržet vysokou teplotu, musí být odolná vůči opotřebení, a vhodná na agresivní jízdu.
- Zkontrolujte správné nastavení pohybu pedálu. Nedostatečný pohyb pedálu zabraňuje úplnému odpojení spojky. Způsobuje to rychlejší opotřebení třecího obložení a může to být i důvodem pro přehřívání a zvlnění spojkové lamely.
- Vždy používejte pracovní kapalinu doporučenou výrobcem. Nesměšujte kapaliny s různým složením. Agresivní sloučeniny vytvořené procesem smíchání nebo komponenty obsažené v některých druzích kapalin mohou být ničivé pro aktivační prvek hydraulické spojky.
- Dodržujte tato pravidla používání spojky:
- při rozjíždění nejprve uvolněte tlak na pedálu, aby se auto pomaličku rozjelo, a následně pedál držte v do poloviny zatlačené poloze na 2-3 sekundy, až následně spojku zcela uvolněte;
- nerozjíždějte se při vysokých otáčkách;
- při sjezdu se strmého kopce zařaďte první rychlost a z času na čas stoupněte na brzdový pedál, aby se předešlo přehřátí komponentů;
- když se chcete dostat z náročného terénu, například z kaluže, sněhového závěje nebo bláta, pokud je to možné, použijte vlečné zařízení;
- při jízdě si nevykládejte nohu na spojkový pedál a nemějte ji tam stále, protože byste pedál mohli náhodou nechtěně sešlápnout;
- nepřetěžujte auto, zejména na nekvalitních cestách: výrazně to zvyšuje zátěž na tuto jednotku.
Závěr. Prokluz spojky je častou poruchou, která dělá jízdu autem nepohodlnou, ale i nebezpečnou. Ve většině případů může každý řidič předejít takovým problémům. Stačí si jen kupovat kvalitní komponenty a dodržovat doporučení uvedena výše.