• SHOP
  • CLUB
Vyzkoušejte prémiový účet
0
Moje garáž
Přidat vozidlo
0
Položek #85-5165
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

Proč spojka prokluzuje?

Obsah

  1. Jak vypadá spojka auta?
  2. Prokluzování spojky: kde je problém?
    1. 5 nejčastějších důvodů prokluzování spojky
    2. 6 doporučení, které vám pomohou vyhnout se prokluzování spojky

Zdá se vám, že vaše auto zrychluje pomaleji, než obvykle a kopce překonává s velkou potíží? Chyby nemusíte hned hledat v palivovém systému nebo v systému zapalování: pokud jsou tyto příznaky spojené s volností pohybu spojkového pedálu, a v kabině auta z času na čas cítíte nepříjemný spálený zápach, problém bude pravděpodobně v prokluzování spojky. Vysvětlíme vám, proč se to děje a jak se tomu vyhnout.

Jak vypadá spojka auta?

Tento systém je určen pro odpojení a hladké zapojení motoru a převodovky v potřebných momentech: při přeřazování, rozjíždění nebo brzdění. Dnes se nejvíce používají třecí spojky, kde se točivý moment přenáší pomocí síly tření. Klíčovými prvky jednotky jsou:

  • Přítlačný talíř spojky. Skládá se z přítlačného kotouče, talíře spojky a membránové spojkové pružiny. Přítlačný talíř je pevně našroubován na motoru. Speciální pružiny se používají ke spojení přítlačného talíře a přítlačného ktouče. Když je spojka zapojena, pružiny jsou stlačeny, a když je odpojena, pružiny se uvolní a vrátí zpět přítlačný kotouč ze spojkové lamely. Přítlačný kotouč se aktivuje pomocí membránové pružiny. Když je spojka zapojena, její výběžky jsou v uvolněném stavu a radiální výřezy tlačí na přítlačný kotouč, která následně zatlačí spojková lamela na setrvačník motoru.
  • Spojková lamela. Je uložen mezi motorem a přítlačným kotoučem. Je to kovový kotouč s třecím obložením připojeným pomocí nýtů. Vnitřní průměr jeho náboje je zapojen pomocí drážek k vstupnímu hřídeli převodové skříně. Hladké řazení a tlumení vibrací mají na starosti tlumící pružiny. Když je spojka zapojena, komponent se přitlačí na setrvačník, čímž se zaručí přenos točivého momentu z motoru na převodovku.
  • Vypínací ložisko. Je uloženo na rotační osy jednotky a je určeno k aktivaci tlumících pružin. V některých autech se používá tahové vypínací ložisko.
  • Vypínací vidlice spojky. Patří do systému spojení spojky a zaručuje pohyb vypínacího ložiska.

 

Systém pracuje následovně: při zatlačení pedálu se pomocí spojení spojky aktivuje vypínací vidlice spojky, která zatlačí na vypínací ložisko, posune ho podél rotační osy směrem k setrvačníku. Vypínací ložisko aktivuje membránovou pružinu, která je při stlačení tažena zpět z povrchu přítlačného kotouče. Pružiny se uvolní a při odvinutí odtáhnou přítlačný kotouč ze spojkové lamely. Spojková lamela se pohne z povrchu setrvačníku a točivý moment se více nepřenáší.

Prokluzování spojky: kde je problém?

Správný provoz systému závisí na třecí síle mezi spojkovou lamelou a setrvačníkem. Pokud je třecí koeficient z nějakého důvodu zeslaben, kontaktní plochy začnou prokluzovat a z motoru na převodovku se točivý moment nebude přenášet tak, jak by měl. Výsledkem bude, že při zrychlování auta na určitou rychlost bude potřebovat vaše vozidlo více času a zhorší se jeho celkový výkon. Auto bude hůř procházet přes kopce, protože výkon přenášen na hřídel převodové skříně nebude dostatečný k uvedení auta do pohybu.

5 nejčastějších důvodů prokluzování spojky

  1. Opotřebované a poškozené třecí obložení a povrch kotouče. Přílišně opotřebené třecí obložení kvůli zmenšené tloušťce nevytvoří dostatečný tlak na povrchu setrvačníku. Síla komprese mechanismu není dostačující k tomu, aby se vytvořilo fixní spojení všech prvků. Deformované obložení se nerovnoměrně tlačí oproti setrvačníku.
  2. Zaolejování třecího obložení. Přispívá k redukci jeho drsnosti. Kvůli nízkému koeficientu tření budou kontaktní prvky prokluzovat.
  3. Oslabená nebo poškozená membránová pružina. Pokud se sníží elasticita pružiny, tlak uvedený na spojkovou lamelu zatlačením pedálu nebude dostatečný na aktivaci jednotky.
  4. Selhání spojení spojky. Natažené lanko, poškozená vidlice u aut s mechanickou spojkou, otok gumových prvků, ztráta těsnosti v prvcích u aut s hydraulickou spojkou mohou také vést k prokluzování spojky, protože tlak uváděný na membránovou pružinu není dostatečný, aby zaručil fixní kontakt kontaktních elementů.
  5. Poškozený mechanismus kompenzace opotřebení. Kvůli poškození nastavovacího kroužku nebo pružiny čidla, je nastavení vzdálenosti téměř nemožné. Snižuje se tím zádržný tlak spojkové lamely.

6 doporučení, které vám pomohou vyhnout se prokluzování spojky

  1. Komponenty systému vyměňujte v setu. Průměrná životnost přítlačného kotouče a spojkové lamely, membránové spojokvé pružiny a vypínacího ložiska je asi stejná, a to přibližně 100,000-150,000 km. Aby systém pracoval co nejlépe a co nejdéle, komponenty vždy vyměňujte v setu.
  2. Kontrolujte těsnost komponentů a sestav auta. Nekvalitní těsnění nebo poškozené těsnění motoru a převodovky, únik oleje z olejového těsnění vstupního hřídele nebo z těsnění klikového hřídele, ztráta těsnosti hydraulického aktivačního prvku jsou důvody zaolejování třecího obložení.
  3. Komponenty si vybírejte podle vašeho stylu jízdy. Běžná spojka s třecím obložením vyrobeným z kompozitních materiálů je vhodná na jemnou a hladkou jízdu. Má optimální koeficient tření, nízkou provozní teplotu a je levná. Sportovní auto byste ale měli vybavit speciální spojkou určenou na těžkou zátěž. Její obložení by mělo být vyrobeno z materiálů s přidaným karbonem a kevlarem, a směsi mědi, hliníku, litého železa a keramiky. Spojka musí vydržet vysokou teplotu, musí být odolná vůči opotřebení, a vhodná na agresivní jízdu.
  4. Zkontrolujte správné nastavení pohybu pedálu. Nedostatečný pohyb pedálu zabraňuje úplnému odpojení spojky. Způsobuje to rychlejší opotřebení třecího obložení a může to být i důvodem pro přehřívání a zvlnění spojkové lamely.
  5. Vždy používejte pracovní kapalinu doporučenou výrobcem. Nesměšujte kapaliny s různým složením. Agresivní sloučeniny vytvořené procesem smíchání nebo komponenty obsažené v některých druzích kapalin mohou být ničivé pro aktivační prvek hydraulické spojky.
  6. Dodržujte tato pravidla používání spojky:
    • při rozjíždění nejprve uvolněte tlak na pedálu, aby se auto pomaličku rozjelo, a následně pedál držte v do poloviny zatlačené poloze na 2-3 sekundy, až následně spojku zcela uvolněte;
    • nerozjíždějte se při vysokých otáčkách;
    • při sjezdu se strmého kopce zařaďte první rychlost a z času na čas stoupněte na brzdový pedál, aby se předešlo přehřátí komponentů;
    • když se chcete dostat z náročného terénu, například z kaluže, sněhového závěje nebo bláta, pokud je to možné, použijte vlečné zařízení;
    • při jízdě si nevykládejte nohu na spojkový pedál a nemějte ji tam stále, protože byste pedál mohli náhodou nechtěně sešlápnout;
    • nepřetěžujte auto, zejména na nekvalitních cestách: výrazně to zvyšuje zátěž na tuto jednotku.

Závěr. Prokluz spojky je častou poruchou, která dělá jízdu autem nepohodlnou, ale i nebezpečnou. Ve většině případů může každý řidič předejít takovým problémům. Stačí si jen kupovat kvalitní komponenty a dodržovat doporučení uvedena výše.

AUTODOC Bestsellery: náhradní díly za nízkou cenu

LuK BR 0241 600 0017 00 Spojková sada s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
Informace o součástce
  • Produktová řada: BR 0241
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem
  • Seřízení: s automatickým nastavením
  • Počet zubů (určení max.úhlu hřbetu): 7
  • max.vůle klopení [mm]: 2,9
  • Max.úhel hřbetu [stupňů]: 18
  • Počet upevňovacích otvorů: 6
  • LuK: Spojková sada
  • Číslo produktu: 600 0017 00
  • Naše cena: 9228,61 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Spojková sada s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
Číslo produktu: 600 0017 00
9228,61 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
LuK 600 0296 00 Spojková sada s vodicím ložiskem, s vypínacím ložiskem, s vypínací vidlicí, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče, s automatickým nastavením
Informace o součástce
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s vodicím ložiskem
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: s vypínacím ložiskem, s vypínací vidlicí, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče
  • Seřízení: s automatickým nastavením
  • Počet zubů (určení max.úhlu hřbetu): 7
  • max.vůle klopení [mm]: 1,6
  • Max.úhel hřbetu [stupňů]: 20
  • Počet upevňovacích otvorů: 8
  • LuK: Spojková sada
  • Číslo produktu: 600 0296 00
  • Naše cena: 16321,50 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Spojková sada s vodicím ložiskem, s vypínacím ložiskem, s vypínací vidlicí, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče, s automatickým nastavením
Číslo produktu: 600 0296 00
16321,50 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
VALEO 837522 Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé, 235mm
Informace o součástce
  • Počet zubů: 26
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé
  • nový díl
  • Hmotnost [kg]: 18,47, 20
  • Počet upevňovacích otvorů: 6
  • Vrt-Ø [mm]: 24
  • Vnější průměr přítlačného kotouče spojky [mm]: 235
  • Počet upevňovacích otvorů na centrální vypínač: 3
  • VALEO: Spojková sada
  • Číslo produktu: 837522
  • Naše cena: 10719,33 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
VALEO Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé, 235mm
Číslo produktu: 837522
10719,33 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
VALEO FULLPACK DMF (CSC) 837397 Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé, se sadou šroubů, Pro montáž není nutné speciální nářadí, 241mm
Informace o součástce
  • Počet zubů: 23
  • Produktová řada: FULLPACK DMF (CSC)
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se sadou šroubů, Pro montáž není nutné speciální nářadí
  • nový díl
  • Hmotnost [kg]: 17,98, 18,37
  • Počet upevňovacích otvorů: 6
  • Vnější průměr přítlačného kotouče spojky [mm]: 241
  • k dostání pouze v sadě
  • VALEO: Spojková sada
  • Číslo produktu: 837397
  • Naše cena: 10597,45 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
VALEO Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, s centrálním vypínačem relé, se sadou šroubů, Pro montáž není nutné speciální nářadí, 241mm
Číslo produktu: 837397
10597,45 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-63%
SACHS DMF Module plus CSC 2290 601 084 Spojková sada s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku, se spojkovou lamelou, 240mm
Informace o součástce
  • Průměr v mm: 240
  • Počet zubů: 23
  • Produktová řada: DMF Module plus CSC
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se spojkovou lamelou
  • Způsob montáže: není předmontováno
  • k dostání pouze v sadě
  • SACHS: Spojková sada
  • Číslo produktu: 2290 601 084
  • Naše cena: 11394,19 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
SACHS Spojková sada s centrálním vypínačem relé, s přítlačným talířem spojky, s dvojhmotovým setrvačníkem, se šrouby setrvačníku, se spojkovou lamelou, 240mm
Číslo produktu: 2290 601 084
DMOC

30831,27 CZK
11394,19 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
LuK BR 0241 600 0158 00 Spojková sada s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče, s automatickým nastavením
Informace o součástce
  • Produktová řada: BR 0241
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče
  • Seřízení: s automatickým nastavením
  • Počet zubů (určení max.úhlu hřbetu): 6
  • max.vůle klopení [mm]: 2,9
  • Max.úhel hřbetu [stupňů]: 20
  • Počet upevňovacích otvorů: 6
  • LuK: Spojková sada
  • Číslo produktu: 600 0158 00
  • Naše cena: 12598,89 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Spojková sada s centrálním vypínačem relé, bez vodicího ložiska, se setrvačníkem, se sadou šroubů, Pro montáž je nutné speciální nářadí, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče, s automatickým nastavením
Číslo produktu: 600 0158 00
12598,89 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
LuK 600 0291 00 Spojková sada s centrálním vypínačem relé, s vodicím ložiskem, se setrvačníkem, se šrouby, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
Informace o součástce
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s centrálním vypínačem relé, s vodicím ložiskem
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se setrvačníkem, se šrouby, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem
  • Seřízení: s automatickým nastavením
  • Počet upevňovacích otvorů: 8
  • LuK: Spojková sada
  • Číslo produktu: 600 0291 00
  • Naše cena: 19001,39 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Spojková sada s centrálním vypínačem relé, s vodicím ložiskem, se setrvačníkem, se šrouby, Dvouhmotový setrvačník s třecím řídicím kotoučem, s automatickým nastavením
Číslo produktu: 600 0291 00
19001,39 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
VALEO 837124 Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, se sadou šroubů, se sadou pojistných šroubů, s vypínacím ložiskem, 225mm
Informace o součástce
  • Počet zubů: 21
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s dvojhmotovým setrvačníkem
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se sadou šroubů, se sadou pojistných šroubů, s vypínacím ložiskem
  • nový díl
  • Hmotnost [kg]: 16,47, 17
  • Počet upevňovacích otvorů: 8
  • Utahovací moment [Nm]: 70
  • Vnější průměr přítlačného kotouče spojky [mm]: 225
  • VALEO: Spojková sada
  • Číslo produktu: 837124
  • Naše cena: 14761,80 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
VALEO Spojková sada s dvojhmotovým setrvačníkem, se sadou šroubů, se sadou pojistných šroubů, s vypínacím ložiskem, 225mm
Číslo produktu: 837124
14761,80 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
LuK 600 0308 00 Spojková sada s centrálním vypínačem relé, se setrvačníkem, se sadou šroubů, s automatickým nastavením
Informace o součástce
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s centrálním vypínačem relé
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se setrvačníkem, se sadou šroubů
  • Seřízení: s automatickým nastavením
  • Počet upevňovacích otvorů: 8
  • LuK: Spojková sada
  • Číslo produktu: 600 0308 00
  • Naše cena: 17904,44 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Spojková sada s centrálním vypínačem relé, se setrvačníkem, se sadou šroubů, s automatickým nastavením
Číslo produktu: 600 0308 00
17904,44 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-13%
SACHS PERFORMANCE Performance 883082 999798 Pritlacny talir
Informace o součástce
  • verze pro těžký výkon
  • Produktová řada: Performance
  • Průměr v mm: 240
  • Veličina: M240
  • SACHS PERFORMANCE: Pritlacny talir
  • Číslo produktu: 883082 999798
  • Naše cena: 9942,45 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
SACHS PERFORMANCE Pritlacny talir
Číslo produktu: 883082 999798
DMOC

11525,00 CZK
9942,45 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-60%
SACHS 3000 951 051 Spojková sada 190mm
Informace o součástce
  • Průměr v mm: 190
  • Počet zubů: 28
  • Díly v seznamu
  • SACHS: Spojková sada
  • Číslo produktu: 3000 951 051
  • Naše cena: 2634,93 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
SACHS Spojková sada 190mm
Číslo produktu: 3000 951 051
DMOC

6593,31 CZK
2634,93 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
LuK 415 0755 09 Dvouhmotový setrvačník Dvouspojková 6-ti stupňová převodovka
Informace o součástce
  • Typ převodovky: Dvouspojková 6-ti stupňová převodovka
  • Provedení spojky: pro Nasskupplung
  • Počet upevňovacích otvorů: 10
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s vodicím ložiskem
  • LuK: Dvouhmotový setrvačník
  • Číslo produktu: 415 0755 09
  • Naše cena: 12422,77 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Dvouhmotový setrvačník Dvouspojková 6-ti stupňová převodovka
Číslo produktu: 415 0755 09
12422,77 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-51%
SACHS Dual-mass flywheel 2295 001 534 Dvouhmotový setrvačník
Informace o součástce
  • Veličina: DQ500
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: se šrouby setrvačníku
  • Provedení spojky: pro Nasskupplung
  • Produktová řada: Dual-mass flywheel
  • SACHS: Dvouhmotový setrvačník
  • Číslo produktu: 2295 001 534
  • Naše cena: 12793,34 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
SACHS Dvouhmotový setrvačník
Číslo produktu: 2295 001 534
DMOC

26427,39 CZK
12793,34 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-54%
SACHS 3000 950 019 Spojková sada 220mm
Informace o součástce
  • Průměr v mm: 220
  • Počet zubů: 28
  • Díly v seznamu
  • Dbejte servisních informaci
  • SACHS: Spojková sada
  • Číslo produktu: 3000 950 019
  • Naše cena: 3350,02 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
SACHS Spojková sada 220mm
Číslo produktu: 3000 950 019
DMOC

7424,44 CZK
3350,02 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
LuK 415 0319 10 Dvouhmotový setrvačník manuální převodovka
Informace o součástce
  • Typ převodovky: manuální převodovka
  • Počet upevňovacích otvorů: 8
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: bez sady šroubů, Dvouhmotový setrvačník bez třecího řídicího kotouče
  • Max.úhel hřbetu [stupňů]: 18
  • Počet zubů (určení max.úhlu hřbetu): 7
  • max.vůle klopení [mm]: 2,9
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: bez vodicího ložiska
  • LuK: Dvouhmotový setrvačník
  • Číslo produktu: 415 0319 10
  • Naše cena: 4519,11 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
LuK Dvouhmotový setrvačník manuální převodovka
Číslo produktu: 415 0319 10
4519,11 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma

Populární příspěvky

Přihlásit se novinek

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu: