Obsah
Tiptronic
Tiptronic je značkový název pro funkci, která umožňuje řidiči manuálně ovládat automatickou převodovku. Systém vytvořila společnost Porsche v roce 1990 a původně se instaloval pouze na autech této značky. Dnes najdeme různé verze Tiptronic na autech značek Audi, Volkswagen, Seat, Peugeot.
Podle nápadu výrobce může systém Tiptronic simulovat jízdu závodního auta v běžném autě. Automatická převodovka se ovládá ručně podobně jako sekvenční: rychlosti se mění sekvenčně.
Systém Tiptronic má zabudovanou ochrannou funkci, která zabraňuje poškození motoru a převodové skříně. Když pohonná jednotka dosáhne kritickou rychlost, nebo pokud je řidič delší dobu neaktivní, palubní počítač přepne systém do automatického režimu.
Hlavní vlastnosti systému Tiptronic:
- Automatická převodovka;
- Hydromechanický design bez hřídelí;
- Použití planetárních setů ozubení;
- Elektronické ovládání;
- Zamknutí konvertoru točivého momentu ve všech rychlostech.
Je důležité uvést, že algoritmus přeřazení rychlosti je zcela opačný, než u závodních aut: přeřazení nahoru se provádí zatlačením páky směrem dopředu a dolů zatlačením dozadu.
Pokud převodová skříň nemá všechny tyto vlastnosti, nelze ji nazvat Tiptronic. Proto podobné funkce v autech od různých výrobců mají svá značková jména. Kontinuální variabilní převodovka s programovanými body přeřazení a polo-automatické převodovky nemohou mít název systému, který si patentoval výrobce Porsche.
Tiptronic má mnoho výhod z převodovek Manumatic, ale má i několik nevýhod:
- Zvýšení váhy auta vlivem instalace přídavných prvků a velikosti převodové skříně.
- Vysoká cena opravy převodovky kvůli komplexní konstrukci a použití materiálů odolných vůči opotřebení.
- 0.1-0.7 sekundové zdržení při přeřazování.