• SHOP
  • CLUB
Vyzkoušejte prémiový účet
0
Moje garáž
Přidat vozidlo
0
Položek #87-0398
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

Dieselový motor: základy

Obsah

  1. Dieselový motor: historie
  2. Princip fungování
  3. 5 klíčových výhod dieselových motorů
    1. Dieselové motory: 9 pravidel používání od odborníků z AutoDoc
    2. Závěr

Mnoho řidičů, kteří se rozhodli pro auto s dieselovým motorem, již zná všechny jeho výhody a i zvláštnosti. Ovšem ti, kteří s tímto druhem motoru nemají zkušenosti, mohou mít řadu otázek. V našem článku se budeme zabývat právě těmito otázkami.

Dieselový motor: historie

O dieselové pohonné jednotce se poprvé uvažovalo v roce 1824, kdy francouzský fyzik a matematik Sadi Carnot vytvořil teorii účinnějšího zařízení, ve kterém by se pracovní médium mělo zahřát až na bod vzplanutí rychlým stlačením. Tento princip byl později použit jako základ pro sestrojení dieselového motoru.

Během dalších let mnoho vědců pracovalo na tvorbě dieselového motoru. Byly to například Herbert Akroyd-Stuart a Gustav Trinkler. Ovšem až v roce 1887 se Rudolfu Dieselovi podařilo zkonstruovat první prakticky využitelný a účinný prototyp.

Vynálezce původně věřil, že nejlepším palivem pro tento motor bude uhelný prach, ale kvůli jeho abrazivním vlastnostem a komplikacím spojených s dodávkou paliva do válců se tohoto nápadu vzdal. Na druhé straně, vynález R. Diesela pracoval velmi dobře na rostlinný olej a lehké olejové produkty.

Dieselové motory se neustále vylepšovaly a zdokonalovaly. Dnes je množství moderních osobních a nákladních aut vybavených právě těmito silnými, spolehlivými a účinnými pohonnými jednotkami.

Princip fungování

Dnešní osobní auta mají většinou čtyřtaktní motor. Jejich pracovní cyklus se skládá ze čtyř fází:

  1. Nasávání, kdy se hnací hřídel otočí od 0 do 180°. V této fázi vstupuje vzduch do válce přes otevřený ventil.
  2. Stlačení (komprese): V této fázi je hnací hřídel otočen od 180 do 360°. Píst způsobí, že vzduch v komoře se stlačí 16-25 krát a jeho teplota se zvýší na 700-900 °C.
  3. Spalování: V této fázi je hnací hřídel otočen od 360 do 540°, vstřikuje se palivo a zapálí se. Látky, které jsou výsledkem spálení, umožní pohyb pístu směrem dolů.
  4. Výfuk: hnací hřídel je otočen o 540-720° od jeho původní polohy. Píst se pohybuje směrem nahoru, plyny se spalují a jsou odváděny do výfukového potrubí.

V dieselovém motoru je palivo dodáváno přes vstřikovací čerpadlo. V moderních autech se používá několik druhů vstřikovacích čerpadel:

  • In-Line (řadové). Obsahuje pár pístů podle počtu válců motoru. Vačkový hřídel připojen k hnacímu hřídeli způsobuje pohyb těchto pístů, které střídavě otevírají a zavírají sací otvory. Takto se vytvoří tlak pro otevření vstřikovacího ventilu a palivo se dostane do příslušného vstřikovače. Tato čerpadla jsou spolehlivá, ale většinou se instalují na nákladních autech: výrobci přestali používat tyto prvky v osobních autech od roku 2000.
  • Distribuční. Jejich konstrukce zahrnuje jeden nebo dva písty, které provádějí otočný nebo vzájemný pohyb, pomocí kterého distribuují palivo do válců. Zaručuje to rovnoměrnější rozdělení paliva, ale komponenty se opotřebovávají rychleji. Proto se tato čerpadla instalují většinou na osobních autech.
  • Vysokotlaká čerpadla. Využívají systém dodávky paliva Common Rail a slouží k tomu, aby se palivo dodalo potrubím, ve kterém se udržuje vysoký tlak po celou dobu, bez ohledu na mód chodu motoru. Používání tohoto systému umožňuje zvýšení točivého momentu motoru o 25% při nízkých otáčkách a snížení spotřeby paliva až o 20%.
  • Jednotkové vstřikovače. Jednotkové vstřikovače s funkcí komprese a vstřikování korespondují s každým válcem. Použití tohoto systému umožňuje zvýšení účinnosti paliva a snižuje jedovatost výfukových plynů, protože proces vstřikování probíhá ve třech fázích. Předběžné vstřikování zaručuje hladké spalování a následné vstřikování zaručuje regeneraci filtru pevných částic (sazí).

5 klíčových výhod dieselových motorů:

  1. Ve srovnání s benzínovým motorem konzumují průměrně až o 30% méně paliva. Je to kvůli vysokému tlaku uvnitř spalovacích komor, designu motoru a jeho pracovnímu principu a množství jiných faktorů. V mnoha zemích jsou auta s dieselovým motorem i levnější než benzinová auta.
  2. V dieselových motorech se palivo spaluje hned po uvedení do systému, čímž se zaručuje vysoký točivý moment i při nízkých otáčkách. Zlepšuje to trakci auta, dynamiku a ovladatelnost auta.
  3. Má vyšší účinnost, někdy dosahující hodnoty až 50%.
  4. Díky žhavicím svíčkám a vyhřívaným vstřikovačům startuje dieselový motor hladce bez ohledu na okolní teplotu.
  5. Životnost tohoto druhu motoru je dvojnásobná ve srovnání s benzínovým motorem.

Dieselové motory: 9 pravidel používání od odborníků z AutoDoc

Abyste se vyhnuli častým opravám motoru a palivového systému, dodržujte tato jednoduchá pravidla:

  1. Včas měňte palivový filtr a oddělovač vody od paliva. Dieselové komponenty jsou velmi citlivé na mechanické částice a vodu. Kvůli složité konstrukci se vstřikovače a čerpadlo velmi snadno ucpou a síra z paliva se smíchá s vodou a přemění se na kyselinu sírovou, která má destrukční vliv na komponenty motoru.
  2. Zajistěte, abyste vždy tankovali kvalitní palivo. Vysoký obsah síry v palivu nízké kvality zkracuje životnost a účinnost motorového oleje a může způsobit selhání filtru pevných částic.
  3. Během jízdy nevyužívejte vysoké otáčky: pro motor představují pouze zvýšenou zátěž.
  4. Vždy zajistěte, aby byla teplota paliva shodná s teplotou okolí. Dieselové palivo obsahuje parafin, který při velmi nízkých teplotách zamrzá. Proto se v zimě doporučuje používat zimní palivo (pro teploty od -25 °C do 0 °C) nebo "arktické" palivo, které si udrží viskozitu při teplotách od -35 °C do 0 °C. V servisu vám většinou vždy řeknou v jakém teplotním rozmezí je možné dané palivo používat.
  5. Důkladně si pro vaše palivo vyberte vhodná aditiva. Pokud jezdíte v drsném podnebí, dobrou volbou pro vaše auto budou anti-gelové prvky. V nabídce jsou i aditiva zvyšující točivý moment motoru a objem zvýšením účinnosti spalování palivové směsi, a také čistící prvky k vyčištění palivového a motorového potrubí.
  6. Střídejte jízdu ve městě s jízdou mimo města a z času na čas zvyšte otáčky na 2,500 ot./min. V tomto módu jízdy se spálí zbytky sazí a uhlíku, čímž se snižuje riziko zavaření vstřikovačů, zaseknutí kroužku pístu a selhání katalyzátoru.
  7. Motor s turbodmychadlem byste neměli vypínat hned po zastavení vozu. Nechte motor běžet na volnoběh alespoň 2-5 minut, aby se turbína ochladila.
  8. Vždy si kupujte motorový olej doporučený výrobcem vašeho auta a nikdy nesměšujte mazadla s různou viskozitou.
  9. Rozjíždějte se hladce, abyste nepoškodili pouzdra uvnitř turbíny.

Závěr

Moderní dieselové motory jsou úsporné a výkonné. Navzdory mýtům jsou i ekologické a nejsou vůbec hlučné. Auta vybavena dieselovým motorem jsou vhodná pro hladké jízdy mimo města; jsou vhodná pro větší skupiny, rodiny, a neuškodí jim ani časté používání. Jsou velmi spolehlivá i v terénu, čehož důkazem je oblíbenost zejména u rybářů, myslivců a milovníků přírody. Pokud ovšem milujete sportovní auta, a při jízdě často prudce brzdíte nebo akcelerujete, dieselový motor pro vás nebude vhodný. Agresivní styl jízdy klade na motor velkou zátěž.

Oprava dieselového motoru je nákladná, ovšem při dodržení tipů uvedených výše se potřeba opravy nebude vyskytovat velmi často.

AUTODOC Bestsellery: náhradní díly za nízkou cenu

PURFLUX FC561E Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 11
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 196
  • Průměr v mm: 80
  • Průměr 3 [mm]: 131
  • PURFLUX: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: FC561E
  • Naše cena: 826,97 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
PURFLUX Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: FC561E
826,97 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
76818900 MAHLE ORIGINAL KL 233/2 Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8,0mm
Recenze - 33
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí
  • Výška [mm]: 199,0
  • Průměr v mm: 80,0
  • Vpusť [mm]: 8
  • Odtok [mm]: 8,0
  • Výška balení [cm]: 20,50
  • Hmotnost netto [g]: 316
  • Délka balení [cm]: 9,0
  • Šířka balení [cm]: 9,00
  • MAHLE ORIGINAL: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: KL 233/2
  • Naše cena: 497,47 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MAHLE ORIGINAL Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8,0mm
Číslo produktu: KL 233/2
497,47 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
086205 KOLBENSCHMIDT 41072600 Píst 86 mm
Recenze - 1
Informace o součástce
  • Číslo produkce: 086205
  • Vrtání válce [mm]: 86
  • výška komprese [mm]: 43,42
  • Délka [mm]: 69,82
  • Hloubka výbrusu (žlábku) 1 [mm]: 15,8
  • Průměr výbrusu [mm]: 46,9
  • číslo dílu: 63266, 65891, 65893
  • Standardní rozměr [STD]
  • Průměr čepu [mm]: 30
  • Délka čepu [mm]: 66,85
  • Typ ojnice: Trapezpleuel (trapézová ojnice)
  • Vůle pístu [mm]: 0,06
  • KOLBENSCHMIDT: Píst
  • Číslo produktu: 41072600
  • Stav: Nové
Údaje
KOLBENSCHMIDT Píst 86 mm
Číslo produktu: 41072600
2251,59 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
0103110008 BERU PSG007 Zhavici svicka 4,4V M10x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 149 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63, PSG
Recenze - 58
Informace o součástce
  • doplnkove info: PSG
  • Velikost závitu: M10x1,0
  • Délka [mm]: 149
  • Napětí [V]: 4,4
  • Rozměr klíče: 12 mm
  • Provedení žhavicí svíčky: ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka
  • armatura [mm]: 28
  • Spojovací technika: 4 mm PIN (PSG)
  • Utahovací moment do [Nm]: 20
  • Utahovací moment od [Nm]: 15
  • Stoupání kužele: 63
  • mez únosnosti [Nm]: 35
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: se senzorem tlaku
  • BERU: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: PSG007
  • Stav: Nové
Údaje
BERU Zhavici svicka 4,4V M10x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 149 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63, PSG
Číslo produktu: PSG007
2919,42 CZK
Cena za kus
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
-70%
MANN-FILTER PU 8028 Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 79
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 147
  • Průměr v mm: 80, 94
  • vnitřní průměr [mm]: 10
  • MANN-FILTER: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: PU 8028
  • Naše cena: 566,88 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MANN-FILTER Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: PU 8028
ve srovnání s DMOC 1913,77 CZK

566,88 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
PURFLUX FC502 Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 14
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 108
  • Průměr v mm: 80
  • Průměr 3 [mm]: 8
  • Průměr 4 [mm]: 10
  • PURFLUX: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: FC502
  • Naše cena: 1619,02 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
PURFLUX Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: FC502
1619,02 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
PURFLUX CS717 Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 16
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 202
  • Průměr v mm: 85
  • Průměr 3 [mm]: 62
  • Průměr 4 [mm]: 70
  • Rozměr závitu 1: M16x1,5
  • Rozměr závitu 2: M12x1,5
  • PURFLUX: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: CS717
  • Naše cena: 635,57 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
PURFLUX Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: CS717
635,57 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
56 08708 0 MAHLE ORIGINAL 011 73 00 Píst 86,0 mm
Informace o součástce
  • Standardní rozměr [STD]
  • Vrtání válce [mm]: 86,0
  • Délka [mm]: 55,4
  • výška komprese [mm]: 30,4
  • Délka čepu [mm]: 61,5
  • Průměr čepu [mm]: 21,0
  • Hloubka výbrusu (žlábku) 1 [mm]: 3,16
  • Průměr výbrusu [mm]: 59,1
  • Hloubka kapsy ventilu 1 [mm]: 2,0
  • Hloubka kapsy ventilu 2 [mm]: 2,0
  • Výška horní části pístu [mm]: 5,5
  • Typ ojnice: Trapezpleuel (trapézová ojnice)
  • Číslo produkce: 86 V 142
  • číslo dílu: 1. R 1.5 Mo, 2. NM 1.5 P, 3. 3S 3.0 Cr
  • Vůle pístu [mm]: 0,02
  • Výška balení [cm]: 12,80
  • Hmotnost netto [g]: 509, 479,0
  • Délka balení [cm]: 9,5
  • Šířka balení [cm]: 9,50
  • MAHLE ORIGINAL: Píst
  • Číslo produktu: 011 73 00
  • Stav: Nové
Údaje
MAHLE ORIGINAL Píst 86,0 mm
Číslo produktu: 011 73 00
1518,85 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-50%
N 2204 BOSCH F 026 402 204 Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 10mm, 10mm
Recenze - 54
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí
  • Výška [mm]: 124,5
  • Průměr v mm: 95
  • Vpusť [mm]: 10
  • Odtok [mm]: 10
  • BOSCH: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: F 026 402 204
  • Naše cena: 1016,18 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
BOSCH Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 10mm, 10mm
Číslo produktu: F 026 402 204
ve srovnání s DMOC 2047,32 CZK

1016,18 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-35%
GLP194 BOSCH 0 250 403 009 Zhavici svicka 4,4V M 10 x 1, drátová žhavicí svíčka, Délka: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
Recenze - 33
Informace o součástce
  • doplnkove info: Duraterm
  • Velikost závitu: M 10 x 1
  • Délka [mm]: 130
  • Napětí [V]: 4,4
  • Rozměr klíče: 10
  • Provedení žhavicí svíčky: drátová žhavicí svíčka
  • armatura [mm]: 28
  • Spojovací technika: PIN
  • Utahovací moment do [Nm]: 15
  • Utahovací moment od [Nm]: 10
  • Stoupání kužele: 63
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: bez senzoru tlaku
  • BOSCH: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: 0 250 403 009
  • Stav: Nové
Údaje
BOSCH Zhavici svicka 4,4V M 10 x 1, drátová žhavicí svíčka, Délka: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
Číslo produktu: 0 250 403 009
ve srovnání s DMOC 452,54 CZK

292,22 CZK
Cena za kus
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-56%
UFI 55.163.00 Palivovy filtr Vložka filtru, 10mm, 10mm
Recenze - 13
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 224
  • Průměr v mm: 114
  • Vpusť [mm]: 10
  • Odtok [mm]: 10
  • UFI: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: 55.163.00
  • Naše cena: 2467,26 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
UFI Palivovy filtr Vložka filtru, 10mm, 10mm
Číslo produktu: 55.163.00
ve srovnání s DMOC 5624,77 CZK

2467,26 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-71%
72352799 MAHLE ORIGINAL KL 912 Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, s ohříváním filtru, 10mm, 8,0mm
Recenze - 14
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí, s ohříváním filtru
  • Výška [mm]: 123,8
  • Průměr v mm: 86,5
  • Vpusť [mm]: 10
  • Odtok [mm]: 8,0
  • Šířka balení [cm]: 10,16, 10,20
  • Délka balení [cm]: 10,2
  • Výška balení [cm]: 12,7, 12,70
  • Hmotnost netto [g]: 448, 494
  • MAHLE ORIGINAL: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: KL 912
  • Naše cena: 1007,38 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MAHLE ORIGINAL Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, s ohříváním filtru, 10mm, 8,0mm
Číslo produktu: KL 912
ve srovnání s DMOC 3533,49 CZK

1007,38 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-47%
DELPHI HDF939 Palivovy filtr s rychlospojkou
Recenze - 31
Informace o součástce
  • typ filtru: s rychlospojkou
  • Výška [mm]: 121
  • DELPHI: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: HDF939
  • Naše cena: 426,30 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
DELPHI Palivovy filtr s rychlospojkou
Číslo produktu: HDF939
ve srovnání s DMOC 816,66 CZK

426,30 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
PURFLUX FC582 Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 16
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 148
  • Průměr v mm: 165
  • Průměr 3 [mm]: 10
  • PURFLUX: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: FC582
  • Naše cena: 1562,21 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
PURFLUX Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: FC582
1562,21 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
70366154 MAHLE ORIGINAL KX 220D Palivovy filtr Vložka filtru
Recenze - 40
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 136,0
  • Průměr v mm: 78,5
  • Vnitřní průměr 2 [mm]: 12
  • Výška balení [cm]: 14,00, 14,5
  • Hmotnost netto [g]: 178, 191
  • Délka balení [cm]: 8,0, 8,5
  • Šířka balení [cm]: 8,0, 8,50
  • MAHLE ORIGINAL: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: KX 220D
  • Naše cena: 414,84 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MAHLE ORIGINAL Palivovy filtr Vložka filtru
Číslo produktu: KX 220D
414,84 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení

Populární příspěvky

Přihlásit se novinek

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu: