• SHOP
  • CLUB
Vyzkoušejte prémiový účet
0
Moje garáž
Přidat vozidlo
0
Položek #40-0309
0,00 CZK
Váš košík je prázdný

Dieselový motor: základy

Obsah

  1. Dieselový motor: historie
  2. Princip fungování
  3. 5 klíčových výhod dieselových motorů
    1. Dieselové motory: 9 pravidel používání od odborníků z AutoDoc
    2. Závěr

Mnoho řidičů, kteří se rozhodli pro auto s dieselovým motorem, již zná všechny jeho výhody a i zvláštnosti. Ovšem ti, kteří s tímto druhem motoru nemají zkušenosti, mohou mít řadu otázek. V našem článku se budeme zabývat právě těmito otázkami.

Dieselový motor: historie

O dieselové pohonné jednotce se poprvé uvažovalo v roce 1824, kdy francouzský fyzik a matematik Sadi Carnot vytvořil teorii účinnějšího zařízení, ve kterém by se pracovní médium mělo zahřát až na bod vzplanutí rychlým stlačením. Tento princip byl později použit jako základ pro sestrojení dieselového motoru.

Během dalších let mnoho vědců pracovalo na tvorbě dieselového motoru. Byly to například Herbert Akroyd-Stuart a Gustav Trinkler. Ovšem až v roce 1887 se Rudolfu Dieselovi podařilo zkonstruovat první prakticky využitelný a účinný prototyp.

Vynálezce původně věřil, že nejlepším palivem pro tento motor bude uhelný prach, ale kvůli jeho abrazivním vlastnostem a komplikacím spojených s dodávkou paliva do válců se tohoto nápadu vzdal. Na druhé straně, vynález R. Diesela pracoval velmi dobře na rostlinný olej a lehké olejové produkty.

Dieselové motory se neustále vylepšovaly a zdokonalovaly. Dnes je množství moderních osobních a nákladních aut vybavených právě těmito silnými, spolehlivými a účinnými pohonnými jednotkami.

Princip fungování

Dnešní osobní auta mají většinou čtyřtaktní motor. Jejich pracovní cyklus se skládá ze čtyř fází:

  1. Nasávání, kdy se hnací hřídel otočí od 0 do 180°. V této fázi vstupuje vzduch do válce přes otevřený ventil.
  2. Stlačení (komprese): V této fázi je hnací hřídel otočen od 180 do 360°. Píst způsobí, že vzduch v komoře se stlačí 16-25 krát a jeho teplota se zvýší na 700-900 °C.
  3. Spalování: V této fázi je hnací hřídel otočen od 360 do 540°, vstřikuje se palivo a zapálí se. Látky, které jsou výsledkem spálení, umožní pohyb pístu směrem dolů.
  4. Výfuk: hnací hřídel je otočen o 540-720° od jeho původní polohy. Píst se pohybuje směrem nahoru, plyny se spalují a jsou odváděny do výfukového potrubí.

V dieselovém motoru je palivo dodáváno přes vstřikovací čerpadlo. V moderních autech se používá několik druhů vstřikovacích čerpadel:

  • In-Line (řadové). Obsahuje pár pístů podle počtu válců motoru. Vačkový hřídel připojen k hnacímu hřídeli způsobuje pohyb těchto pístů, které střídavě otevírají a zavírají sací otvory. Takto se vytvoří tlak pro otevření vstřikovacího ventilu a palivo se dostane do příslušného vstřikovače. Tato čerpadla jsou spolehlivá, ale většinou se instalují na nákladních autech: výrobci přestali používat tyto prvky v osobních autech od roku 2000.
  • Distribuční. Jejich konstrukce zahrnuje jeden nebo dva písty, které provádějí otočný nebo vzájemný pohyb, pomocí kterého distribuují palivo do válců. Zaručuje to rovnoměrnější rozdělení paliva, ale komponenty se opotřebovávají rychleji. Proto se tato čerpadla instalují většinou na osobních autech.
  • Vysokotlaká čerpadla. Využívají systém dodávky paliva Common Rail a slouží k tomu, aby se palivo dodalo potrubím, ve kterém se udržuje vysoký tlak po celou dobu, bez ohledu na mód chodu motoru. Používání tohoto systému umožňuje zvýšení točivého momentu motoru o 25% při nízkých otáčkách a snížení spotřeby paliva až o 20%.
  • Jednotkové vstřikovače. Jednotkové vstřikovače s funkcí komprese a vstřikování korespondují s každým válcem. Použití tohoto systému umožňuje zvýšení účinnosti paliva a snižuje jedovatost výfukových plynů, protože proces vstřikování probíhá ve třech fázích. Předběžné vstřikování zaručuje hladké spalování a následné vstřikování zaručuje regeneraci filtru pevných částic (sazí).

5 klíčových výhod dieselových motorů:

  1. Ve srovnání s benzínovým motorem konzumují průměrně až o 30% méně paliva. Je to kvůli vysokému tlaku uvnitř spalovacích komor, designu motoru a jeho pracovnímu principu a množství jiných faktorů. V mnoha zemích jsou auta s dieselovým motorem i levnější než benzinová auta.
  2. V dieselových motorech se palivo spaluje hned po uvedení do systému, čímž se zaručuje vysoký točivý moment i při nízkých otáčkách. Zlepšuje to trakci auta, dynamiku a ovladatelnost auta.
  3. Má vyšší účinnost, někdy dosahující hodnoty až 50%.
  4. Díky žhavicím svíčkám a vyhřívaným vstřikovačům startuje dieselový motor hladce bez ohledu na okolní teplotu.
  5. Životnost tohoto druhu motoru je dvojnásobná ve srovnání s benzínovým motorem.

Dieselové motory: 9 pravidel používání od odborníků z AutoDoc

Abyste se vyhnuli častým opravám motoru a palivového systému, dodržujte tato jednoduchá pravidla:

  1. Včas měňte palivový filtr a oddělovač vody od paliva. Dieselové komponenty jsou velmi citlivé na mechanické částice a vodu. Kvůli složité konstrukci se vstřikovače a čerpadlo velmi snadno ucpou a síra z paliva se smíchá s vodou a přemění se na kyselinu sírovou, která má destrukční vliv na komponenty motoru.
  2. Zajistěte, abyste vždy tankovali kvalitní palivo. Vysoký obsah síry v palivu nízké kvality zkracuje životnost a účinnost motorového oleje a může způsobit selhání filtru pevných částic.
  3. Během jízdy nevyužívejte vysoké otáčky: pro motor představují pouze zvýšenou zátěž.
  4. Vždy zajistěte, aby byla teplota paliva shodná s teplotou okolí. Dieselové palivo obsahuje parafin, který při velmi nízkých teplotách zamrzá. Proto se v zimě doporučuje používat zimní palivo (pro teploty od -25 °C do 0 °C) nebo "arktické" palivo, které si udrží viskozitu při teplotách od -35 °C do 0 °C. V servisu vám většinou vždy řeknou v jakém teplotním rozmezí je možné dané palivo používat.
  5. Důkladně si pro vaše palivo vyberte vhodná aditiva. Pokud jezdíte v drsném podnebí, dobrou volbou pro vaše auto budou anti-gelové prvky. V nabídce jsou i aditiva zvyšující točivý moment motoru a objem zvýšením účinnosti spalování palivové směsi, a také čistící prvky k vyčištění palivového a motorového potrubí.
  6. Střídejte jízdu ve městě s jízdou mimo města a z času na čas zvyšte otáčky na 2,500 ot./min. V tomto módu jízdy se spálí zbytky sazí a uhlíku, čímž se snižuje riziko zavaření vstřikovačů, zaseknutí kroužku pístu a selhání katalyzátoru.
  7. Motor s turbodmychadlem byste neměli vypínat hned po zastavení vozu. Nechte motor běžet na volnoběh alespoň 2-5 minut, aby se turbína ochladila.
  8. Vždy si kupujte motorový olej doporučený výrobcem vašeho auta a nikdy nesměšujte mazadla s různou viskozitou.
  9. Rozjíždějte se hladce, abyste nepoškodili pouzdra uvnitř turbíny.

Závěr

Moderní dieselové motory jsou úsporné a výkonné. Navzdory mýtům jsou i ekologické a nejsou vůbec hlučné. Auta vybavena dieselovým motorem jsou vhodná pro hladké jízdy mimo města; jsou vhodná pro větší skupiny, rodiny, a neuškodí jim ani časté používání. Jsou velmi spolehlivá i v terénu, čehož důkazem je oblíbenost zejména u rybářů, myslivců a milovníků přírody. Pokud ovšem milujete sportovní auta, a při jízdě často prudce brzdíte nebo akcelerujete, dieselový motor pro vás nebude vhodný. Agresivní styl jízdy klade na motor velkou zátěž.

Oprava dieselového motoru je nákladná, ovšem při dodržení tipů uvedených výše se potřeba opravy nebude vyskytovat velmi často.

AUTODOC Bestsellery: náhradní díly za nízkou cenu

-52%
MANN-FILTER PU 10 003-2 x Palivovy filtr Vložka filtru, s těsněním
Informace o součástce
  • typ filtru: Vložka filtru
  • Výška [mm]: 227
  • Výška 1 [mm]: 209
  • Průměr v mm: 85, 95
  • vnitřní průměr [mm]: 37
  • Vnitřní průměr 2 [mm]: 44
  • Doplňkový výrobek / doplňkové info: s těsněním
  • MANN-FILTER: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: PU 10 003-2 x
  • Naše cena: 1036,81 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MANN-FILTER Palivovy filtr Vložka filtru, s těsněním
Číslo produktu: PU 10 003-2 x
DMOC

2193,08 CZK
1036,81 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
AJUSA 93116000 Vačkový hřídel
Informace o součástce
  • AJUSA: Vačkový hřídel
  • Číslo produktu: 93116000
  • Stav: Nové
Údaje
AJUSA Vačkový hřídel
Číslo produktu: 93116000
8628,48 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
KOLBENSCHMIDT 50007577 Vačkový hřídel
Informace o součástce
  • Materiál: Ocel
  • KOLBENSCHMIDT: Vačkový hřídel
  • Číslo produktu: 50007577
  • Stav: Nové
Údaje
KOLBENSCHMIDT Vačkový hřídel
Číslo produktu: 50007577
5294,67 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
0 100 226 482 BERU GN046 Zhavici svicka 12V 16A M10x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 97 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Informace o součástce
  • Velikost závitu: M10x1,0
  • Délka [mm]: 97
  • Napětí [V]: 12
  • Rozměr klíče: 10 mm
  • Provedení žhavicí svíčky: ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka
  • armatura [mm]: 30
  • Spojovací technika: 4 mm PIN
  • intenzita el. proudu [A]: 16
  • Utahovací moment do [Nm]: 20
  • Utahovací moment od [Nm]: 15
  • Stoupání kužele: 63
  • mez únosnosti [Nm]: 35
  • Příprava paliva: Systém čerpadlo-tryska (PDS)
  • BERU: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: GN046
  • Stav: Nové
Údaje
BERU Zhavici svicka 12V 16A M10x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 97 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Číslo produktu: GN046
280,75 CZK
(Cena za kus)
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-69%
NÜRAL 87-114907-65 Píst 80 mm, pro válec 1, pro válec 2, s pouzdrem pro čep náboje, s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
Informace o součástce
  • montovaná strana: pro válec 1, pro válec 2
  • Výška [mm]: 68,6
  • Vrtání válce [mm]: 80
  • mechanicky obrobeno: s dutinou / výřezem pro olejovou trysku
  • Průměr šroubu - Ø [mm]: 26
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: s pouzdrem pro čep náboje, s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
  • číslo dílu: 08-114907-00
  • Číslo produkce: 07901D-301
  • výška komprese [mm]: 45,55
  • Průměr výbrusu [mm]: 38
  • Délka čepu [mm]: 66
  • Hloubka výbrusu (žlábku) 1 [mm]: 17,2
  • Hloubka kapsy ventilu 1 [mm]: 1,1
  • Větší rozměr [mm]: 0,5
  • verze: A= 45.550, D= 68.550
  • NÜRAL: Píst
  • Číslo produktu: 87-114907-65
  • Stav: Nové
Údaje
NÜRAL Píst 80 mm, pro válec 1, pro válec 2, s pouzdrem pro čep náboje, s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
Číslo produktu: 87-114907-65
DMOC

9968,49 CZK
3031,89 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
MAHLE ORIGINAL KL 97 Palivovy filtr
Informace o součástce
  • MAHLE ORIGINAL: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: KL 97
  • Naše cena: 543,76 CZK
Údaje
MAHLE ORIGINAL Palivovy filtr
Číslo produktu: KL 97
543,76 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-48%
79655341 MAHLE ORIGINAL KL 145 Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8,0mm
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí
  • Výška [mm]: 94,0
  • Průměr v mm: 49,6
  • Vpusť [mm]: 8
  • Odtok [mm]: 8,0
  • Výška balení [cm]: 10,00, 10,01
  • Délka balení [cm]: 5,5
  • Šířka balení [cm]: 5,50, 5,51
  • Hmotnost netto [g]: 69, 82
  • MAHLE ORIGINAL: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: KL 145
  • Naše cena: 482,81 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MAHLE ORIGINAL Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8,0mm
Číslo produktu: KL 145
DMOC

929,28 CZK
482,81 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
Y-607AS NGK D-Power 7560 Zhavici svicka 5,0V 10,0A M10 x 1,0, Ocel-žhavící svíčky, 0,4 Ohm, 101,0 mm
Informace o součástce
  • Produktová řada: D-Power
  • Celková délka [mm]: 101,0
  • Velikost závitu: M10 x 1,0
  • Napětí [V]: 5,0
  • Rozměr klíče: 10 mm
  • Provedení žhavicí svíčky: Ocel-žhavící svíčky
  • armatura [mm]: 30,0
  • Spojovací technika: PIN
  • intenzita el. proudu [A]: 10,0
  • Odpor [ohm]: 0,4
  • NGK: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: 7560
  • Stav: Nové
Údaje
NGK Zhavici svicka 5,0V 10,0A M10 x 1,0, Ocel-žhavící svíčky, 0,4 Ohm, 101,0 mm
Číslo produktu: 7560
307,58 CZK
(Cena za kus)
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-64%
MANN-FILTER WK 69/2 Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, s integrovaným regulátorem tlaku, 8mm, 8mm
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí, s integrovaným regulátorem tlaku
  • Výška [mm]: 164
  • Průměr v mm: 55, 61
  • Vpusť [mm]: 8
  • Odtok [mm]: 8
  • tlak ( v barech): 4,0
  • MANN-FILTER: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: WK 69/2
  • Naše cena: 520,80 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
MANN-FILTER Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, s integrovaným regulátorem tlaku, 8mm, 8mm
Číslo produktu: WK 69/2
DMOC

1475,91 CZK
520,80 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-69%
NÜRAL 87-427700-50 Píst 86 mm, s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
Informace o součástce
  • Výška [mm]: 74,8
  • Vrtání válce [mm]: 86
  • mechanicky obrobeno: s dutinou / výřezem pro olejovou trysku
  • Průměr šroubu - Ø [mm]: 30
  • Doplňující výrobek / doplňkové info 2: s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
  • číslo dílu: 08-427700-00
  • Číslo produkce: 08683-607
  • výška komprese [mm]: 48,42
  • Průměr výbrusu [mm]: 49,04
  • Délka čepu [mm]: 67
  • Hloubka výbrusu (žlábku) 1 [mm]: 16,17
  • Standardní rozměr [STD]
  • Vůle pístu [mm]: 0,05, 0,050
  • NÜRAL: Píst
  • Číslo produktu: 87-427700-50
  • Stav: Nové
Údaje
NÜRAL Píst 86 mm, s chladicím kanálem, s nosičem pístního kroužku, pro trapézovou ojnici
Číslo produktu: 87-427700-50
DMOC

6442,28 CZK
1945,80 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
0 100 276 015 BERU GN059 Zhavici svicka 11V 13A M9x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 152 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93
Informace o součástce
  • Velikost závitu: M9x1,0
  • Délka [mm]: 152
  • Napětí [V]: 11
  • Rozměr klíče: 9 mm
  • Provedení žhavicí svíčky: ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka
  • armatura [mm]: 30
  • Spojovací technika: 4 mm PIN
  • intenzita el. proudu [A]: 13
  • Utahovací moment do [Nm]: 10
  • Utahovací moment od [Nm]: 8
  • Stoupání kužele: 93
  • mez únosnosti [Nm]: 22
  • BERU: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: GN059
  • Stav: Nové
Údaje
BERU Zhavici svicka 11V 13A M9x1,0, ke žhavení, tyčová žhavicí svíčka, Délka: 152 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93
Číslo produktu: GN059
301,68 CZK
(Cena za kus)
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
KOLBENSCHMIDT 50007634 Vačkový hřídel Sací strana
Informace o součástce
  • montovaná strana: Sací strana
  • KOLBENSCHMIDT: Vačkový hřídel
  • Číslo produktu: 50007634
  • Stav: Nové
Údaje
KOLBENSCHMIDT Vačkový hřídel Sací strana
Číslo produktu: 50007634
12441,21 CZK
Cena vč. 21 % DPH, Doprava zdarma
JC PREMIUM B30002PR Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8mm
Informace o součástce
  • typ filtru: Filtr zabudovaný do potrubí
  • Výška [mm]: 158
  • Průměr v mm: 59
  • Vpusť [mm]: 8
  • Odtok [mm]: 8
  • Počet koncovek: 2
  • roura, potrubí - Ø (v mm): 8
  • JC PREMIUM: Palivovy filtr
  • Číslo produktu: B30002PR
  • Naše cena: 249,20 CZK
  • Stav: Nové
Údaje
JC PREMIUM Palivovy filtr Filtr zabudovaný do potrubí, 8mm, 8mm
Číslo produktu: B30002PR
249,20 CZK
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
-22%
006 BOSCH 0 250 201 055 Zhavici svicka 11,5V M 12 x 1,25, tyčová žhavicí svíčka, ke žhavení, Délka: 69 mm, 15 Nm, 63, Duraterm
Informace o součástce
  • doplnkove info: Duraterm
  • Velikost závitu: M 12 x 1,25
  • Délka [mm]: 69
  • Napětí [V]: 11,5
  • Rozměr klíče: 12
  • Provedení žhavicí svíčky: tyčová žhavicí svíčka, ke žhavení
  • armatura [mm]: 23
  • Spojovací technika: M 5
  • Utahovací moment do [Nm]: 25
  • Utahovací moment od [Nm]: 15
  • Stoupání kužele: 63
  • BOSCH: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: 0 250 201 055
  • Stav: Nové
Údaje
BOSCH Zhavici svicka 11,5V M 12 x 1,25, tyčová žhavicí svíčka, ke žhavení, Délka: 69 mm, 15 Nm, 63, Duraterm
Číslo produktu: 0 250 201 055
DMOC

352,11 CZK
271,47 CZK
(Cena za kus)
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení
DENSO DG-005 Zhavici svicka 11V M10x1.0, Ocel-žhavící svíčky, 92 mm, 10 Nm
Informace o součástce
  • Celková délka [mm]: 92
  • Velikost závitu: M10x1.0
  • Napětí [V]: 11
  • Rozměr klíče: 10
  • Provedení žhavicí svíčky: Ocel-žhavící svíčky
  • Spojovací technika: Pin
  • Utahovací moment do [Nm]: 12
  • Utahovací moment od [Nm]: 10
  • váha [g]: 25
  • pro OE číslo: N10140105
  • verze: Double coil
  • DENSO: Zhavici svicka
  • Číslo produktu: DG-005
  • Stav: Nové
Údaje
DENSO Zhavici svicka 11V M10x1.0, Ocel-žhavící svíčky, 92 mm, 10 Nm
Číslo produktu: DG-005
229,31 CZK
(Cena za kus)
Cena vč. 21 % DPH, částka nezahrnuje náklady na doručení

Populární příspěvky

Přihlásit se novinek

Pro získání nejnovějších novinek a tipů prosím zadejte vaši emailovou adresu: