Obsah
Common Rail
Common Rail je systém přímého vstřikování paliva a je instalován v autech s dieselovým motorem. Vytvořila ho společnost Bosch. Dnes je systém Common Rail instalován ve více než 70% dieselových motorů různých výrobců.
Dizajn a princip fungování systému Common rail
Základní komponenty systému Common rail jsou:
- Palivové potrubí;
- Čerpadlo vstřikovače paliva;
- Vstřikovače paliva (piezoelektrické nebo elektromagnetické).
Palivo je dodáváno z nádrže nízkotlakým čerpadlem a vstupuje do vstřikovacího čerpadla, kde se stlačí pomocí rozpěrek, až dosáhne hodnoty specifikované řídicí jednotkou. Stlačené palivo je dodáváno do vstřikovacího potrubí, které funguje i jako vysokotlaký akumulátor a řídí dodávku paliva do každého vstřikovače. Následně se palivo přímo vstřikuje do spalovací komory. Speciální palivové hadičky spájí vývody palivového potrubí a vstřikovače. V rámci dizajnu common rail (společného potrubí) najdeme i ventily, regulátory a snímače, které umožňují řídicí jednotce shromáždit všechny potřebné informace pro vykonání potřebných povelů prostřednictvím měření různých parametrů.
Výhody motorů se systémem Common rail
- Nízká hlučnost
- Snížená spotřeba paliva
- Nízká hladina emisí ve výfukových plynech
Motory se systémem Common rail
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 a D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).